اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960622260936849

راهنمای بازدید از کاخ موزه نیاوران؛ کاخ اختصاصی خاندان پهلوی

کد: 13960622260936849

https://goo.gl/REjCW1

، تهران , (اخبار رسمی): مجموعه تاریخی فرهنگی کاخ نیاوران در باغی به وسعت 12 هکتار در شمال تهران قرار دارد که بناهای آن مربوط به دوره قاجار و پهلوی است. در گذشته، منطقه نیاوران تهران پر از نیزار بود و مردم برای جمع آوری نی‌ها به این منطقه می آمدند و به خاطر همین به محله «‌نی آوران» معروف بوده است.

راهنمای بازدید از کاخ موزه نیاوران | کاخ اختصاصی خاندان پهلوی
باغ موزه کاخ نیاوران

قالی‌های دستباف زیادی در طبقه همکف کاخ نیاوران وجود دارد که مشهورترین آن فرش مصور چهره شاهان و مشاهیر ایرانی از دوره هخامنشی تا قاجار است

به گزارش مپگرد، فتحعلی شاه قاجار دستور داد خارج از شهر تهران باغی برای تفریحات تابستانی بسازند. باغ ییلاقی فتحعلی شاه که به جای نیزارها ساخته شد را «نی آوران» نامیدند و بعدها به کاخ نیاوران مشهور شد. محمدرضا شاه دستور داد بناهای کوچک باغ نیاوران را تخریب کنند و به جای آن کاخ نیاوران را با سبک معماری مدرن، برای سکونت او و خانواده اش بسازند.

باغ نیاوران در شمالی ترین نقطه شهر تهران و در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار دارد. شرایط خوب آب و هوایی دامنه البرز و هوای کوه پایه ای، فراوانی آب و خاکهای آبرفتی در منطقه نیاوران باعث شده تا محیط برای رشد گیاهان مختلف مناسب باشد. این باغ بر اساس سبک باغ سازی ایرانی بنا شده است.

گونه غالب گیاهی باغ نیاوران چنار است که حدود 80٪ پوشش گیاهی نیاوران را تشکیل داده است. در باغ نیاوران گونه‌های غیربومی هم دیده می شود که به تدریج با شرایط منطقه نیاوران سازگاری پیدا کردند. با مپگرد همراه باشید تا با بخش‌های مختلف مجموعه نیاوران آشنا شوید.

 

معماری کاخ نیاوران

کاخ نیاوران حدود 9000 مترمربع وسعت دارد و ساخت آن از سال 1337 شروع شده و بعد از یک وقفه کوتاه دوباره از سال 1342 ادامه پیداکرده است. از سال 1347 محل سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده (به جز در ایام تابستان) به کاخ نیاوران منتقل شده است.

معمار کاخ نیاوران محسن فروغی آن را به شیوه ای مدرن و با الهام از معماری ایرانی طراحی کرده است. تزیینات به کار رفته در باغ نیاوران تلفیقی از هنر پیش از اسلام و پس از اسلام است و فضای زیبا و چشم نوازی را در داخل کاخ نیاوران ایجاد کرده است. گچ بری کاخ نیاوران توسط استاد عبداللهی، آینه کاری توسط استاد علی اصغر و کاشی کاری نمای خارجی توسط استاد ابراهیم کاظم پور انجام شده است.

کاخ نیاوران دارای دو طبقه اصلی و نیم طبقه ای در وسط با سبک مدرن است. کف بنای کاخ نیاوران ازسنگ گرانیت سیاه است و دکوراسیون و معماری داخلی آن توسط یک گروه فرانسوی اجرا شده است. ورودی کاخ نیاوران با ستون‌های بلند و با ابهتی که دارد به همراه کاشیکاری‌های زیبای ایرانی در اطراف آن، توجه بازدیدکنندگان را در ابتدای ورود به کاخ نیاوران به خود جلب می کند.

 

طبقه همکف کاخ نیاوران

طبقه همکف کاخ نیاوران شامل‌هال بزرگی است که بقیه اتاق‌ها در اطراف آن هستند. آیینه کاری‌های زیبای طبقه همکف کاخ نیاوران بر زیبایی و جذابیت آن افزوده است. قالی‌های دستباف زیادی در طبقه همکف کاخ نیاوران وجود دارد که مشهورترین آن فرش مصور چهره شاهان و مشاهیر ایرانی از دوره هخامنشی تا قاجار است که در راور کرمان به ابعاد 30.5* 38.3 توسط استاد علی کرمانی بافته شده است.

در بیضی وسط فرش نقش سلاطین و شاهان ایرانی را می بینیم و در حاشیه فرش هم بعضی حجاری‌های دوران هخامنشی و ساسانی به تصویر کشیده شده است.

اشیاء با ارزش هنری دیگری هم در طبقه اول کاخ نیاوران قرار دارند از جمله نقاشی طبیعت بی جان اثر محسن فروغی، نقاشی بهمن محصص، ظروف چینی با تصاویری از ناپلئون و خانواده سلطنتی ساخت فرانسه،ستون تزیینی (نماد سقاخانه) اثر هنرمند معروف پرویز تناولی، ظرف نقره طرح برجسته هدیه از کشور رومانی، ارگ اشرف پهلوی، قالیچه بافت کرمان با طرحی از داستان شیخ صنعان و دختر ترسا.

 

برای دیدن عکس‌ها و خواندن ادامه مطلب به وبسایت مپگرد پست راهنمای بازدید از باغ موزه کاخ نیاوران مراجعه کنید

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مجله گردشگری مپگرد

با مپگرد دیدنی های ایران و جهان را بشناسید و با اطلاعات دقیق و ارزان سفر کنید. مپگرد وبسایتی جامع در زمینه گردشگری هست که قصد دارد مخاطب را با جاذبه های گردشگری، آداب و رسوم، جشنواره ها، غذاهای محلی و ... شهرهای ایران و کشورهای مختلف جهان به طور کامل و کاملا کاربردی آشنا کند، تا بتواند با اطلاعات کامل و ارزان سفر کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی