اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960203246777159

قائم‌مقام مدیرعامل موسسه سپینود شرق:

سرمایه گذاری خارجی تنها راه نجات وضعیت فعلی اقتصاد است

کد: 13960203246777159

https://goo.gl/qFeM49

، تهران , (اخبار رسمی): قائم‌مقام مدیرعامل موسسه سپینود شرق، سرمایه‌گذاری خارجی را تنها راه نجات از وضعیت فعلی اقتصاد می‌داند و بر این باور است این امر زمانی محقق می‌شود که بسترهای لازم را با ایجاد شفافیت اقتصادی، فضای کسب و کار و انجام مطالعات دقیق پیش از سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.

همایش تجاری بانکی ایران اروپا

امیدواریم فرهنگی به وجود آید که قبل از انجام سرمایه‌گذاری و انجام کار، مطالعات دقیقی انجام شود(طرح توجیهی و تحقیقات بازار) و این هزینه انجام مطالعات نوعی سرمایه‌گذاری تلقی شود.

 گفت‌وگو با آقای محمد رضاشریف را در این زمینه بخوانید.

 همایش بانکی ایران و اروپا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همایش خوبی بوده و با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. پس از برجام هیئت‌های مختلفی از آلمان، مجارستان، ترکیه‌ و ایتالیا برای مذاکره به ایران آمدند و با آن‌ها در اتاق بازرگانی مذاکراتی داشتیم. به طور کلی بعد از برجام و به‌خصوص بعد از سفر آقای روحانی به اروپا، فضای سرمایه‌گذاری در کشور در حال احیا‌شدن است. ناگفته نماند سرمایه‌گذاری با شرایطی مواجه بود که از یک طرف تحریم‌های بین‌المللی و از طرف دیگر مشکلات داخلی وجود داشت و هیچ  تمایلی به سرمایه‌گذاری وجود نداشت و عملاً با نرخ رشد اقتصادی منفی مواجه بودیم. با توجه به نوع فعالیت‌های ما (مشاوره سرمایه‌گذاری، پی‌گیری کارهای اداری و اجرا و نظارت) در حال حاضر فکر می‌کنیم که خارجی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. طبق گفت‌وگوهایی که با خارجی‌ها داشتیم، آن‌ها معتقدند که ایران کشوری غنی است و آماده همکاری و همراهی هستند. به طور کلی فضا بسیار مثبت است.

از نظر شما استقبال اروپاییان خوب بوده است؟
در شرایط فعلی اروپاییان در حال رصد اوضاع هستند و شرایط را تجزیه و تحلیل می‌کنند.
از نتیجه رصد اروپاییان بازخوردی دریافت کرده‌اید؟
ارزیابی اولیه مثبت است و در آینده منجر به سرمایه‌گذاری خواهد شد ولی میزان سرمایه‌گذاری به طرف ایرانی بستگی زیادی دارد. این‌که ما چه امکاناتی ارائه می‌دهیم و چه اصلاحاتی در ساختارهای اقتصادی ایجاد می‌کنیم و چه مشکلاتی از آن‌ها را حل می‌کنیم.
بستر لازم از طرف ایران وجود دارد؟
اروپاییان اقتصاد ایران را فرصت بزرگی برای خود می‌بینند و این یک فرصت بزرگ برای ما هم هست زیرا ما به تکنولوژی، دانش فنی، فاینانس خارجی‌ها نیاز داریم.

تنها راه نجات از وضعیت فعلی اقتصاد، سرمایه‌گذاری خارجی است و این تنها راه وقتی محقق می‌شود که ما بسترهای لازم را فراهم کنیم. مثلاً با ایجاد شفافیت اقتصادی و فضای کسب و کار. به عنوان مثال برای شروع کار یک کارخانه افراد باید مجوزهای مختلفی را دریافت کنند که این فرایند می‌تواند تحت عنوان یک پنجره واحد انجام شود که این امر به اصلاح ساختار اداری مربوط می‌شود.

این فرهنگ که شخص صنعت‌گر در قالب استانداردهای لازم بین المللی طرح‌ها را به اجرا در آورد چقدر وجود دارد؟

متاسفانه ما یک مشکل فرهنگی داریم به گونه‌ای که اگر چیزی فیزیکی باشد، حاضریم به راحتی برایش هزینه کنیم ولی در مورد خدمات مشاوره به محض اینکه بحث مالی به میان می‌آید، برای افراد غیرقابل پذیرش است و این فرهنگ بسیار ضعیف است. شاید به این دلیل است که نظام اقتصادی ما رانتی است. به گونه‌ای که به جای اینکه شخص با حساب و کتاب به پیشرفت دست پیدا کند، به واسطه ارتباطات پیشرفت می‌کند و سرمایه دار می‌شود. این فرهنگ نادرست وجود دارد و عواقب هم به دنبال دارد. اگر در قدم اول مشاوره‌ها انجام نشود ممکن است به شکست‌ها و هزینه‌های گزاف منجر شود. در شهرک‌های صنعتی می‌توان مشاهده کرد که 70 درصد کارخانجات غیرفعالند و آن‌هایی که مشغول به کارند با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند. این‌ها نتیجه عدم مطالعه و البته نوسانات اقتصادی است. ما هم در سیستم اداری و هم در تجزیه و تحلیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری  نیازمند تغییرات عمده‌ای هستیم.

امیدواریم فرهنگی به وجود آید که قبل از انجام سرمایه‌گذاری و انجام کار، مطالعات دقیقی انجام شود(طرح توجیهی و تحقیقات بازار) و این هزینه انجام مطالعات نوعی سرمایه‌گذاری تلقی شود.

 

برای دیدن مصاحبه اینجا را کلیک کنید .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سپینود شرق

سپینود شرق یک موسسه بخش خصوصی است که در سال 1385 با هدف ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و مشاوره صنعتی به کارآفرینان و سرمایه گذاران تاسیس گردید.ارائه ایده های سرمایه گذاری، مطالعه و استراتژی بازار، تدوین طرح توجیهی (امکان سنجی)، مشاوره جهت اخذ تسهیلات، تامین ماشین آلات و اجرای پروژه های صنعتی از جمله فعالیتهایی است که در سپینود شرق انجام می شوند. در واقع سپینود شرق تلاش کرده است تا در همه مراحل مختلف فرآیند سرمایه گذاری ازایده تا اجرا درکنار سرمایه گذاران و کارآفرینان و پشتیبان آنان باشد. حضور در مجامع علمی و تخصصی، اخذ گواهینامه های معتبر علمی و جهانی و انجام پروژه های متنوع در زمینه های مشاوره ای و اجرایی نشان دهنده شایستگی های سپینود شرق است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]