اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960929272527159

تفاوت میان مطالعه فرصت، مطالعه پیش امکان سنجی و مطالعه امکانسجی

کد: 13960929272527159

https://goo.gl/2cBvKZ

، تهران , (اخبار رسمی): هدف از مطالعه امکان سنجی،تایی دکیفیت ابزارهای اقتصادی و فنی شرکت و تایید پایداری و بقای کسب و کار است.به عبارتی، هدف تسهیل عملکرد شرکت بر اساس اصول و مکانیزم‌های خاص اقتصاد رقابتی است.

تفاوت میان مطالعه فرصت، مطالعه پیش امکان سنجی و مطالعه امکانسجی
تفاوت میان مطالعه فرصت، مطالعه پیش امکان سنجی و مطالعه امکانسجی

هدف از مطالعه امکان‌سنجی، تایید کیفیت ابزارهای اقتصادی و فنی شرکت و تایید پایداری و بقای کسب و کار است.ب ه عبارتی،هدف آن تسهیل عملکرد شرکت، بر اساس اصول و مکانیزم‌های خاص اقتصاد رقابتی است.

هر پروژه‌ی سرمایه گذاری دارای اهداف مالی است و قصد دارد در نهایت یک سرمایه ثابت برای خود ایجاد کند. مقدمات لازم برای دستیابی پروژه‌های سرمایه گذاری به اهداف مالی خود، عبارتند از: ارزیابی وضعیت موجود و پتانسیل سازمان برای کسب حداکثر منفعت از پروژه، کارآیی اقتصادی، مشخص بودن هدف و بررسی امکان پذیری اجرای پروژه. امروزه موضوعات دیگری نیز در این رابطه مطرح می‌شوند، مانند مطالعات فرصت، مطالعات پیش امکان‌سنجی، مطالعات امکان‌سنجی(طرح توجیهی)، مطالعات صلاحیت پروژه و طرح کسب و کار. 

توسعه‌ی یک پروژه با استفاده از مشاوره‌های مختلف و بر اساس مستندات مربوط، موجب تسهیل سرمایه گذاری و بهبود امر تصمیم گیری در مورد پروژه و اجرای آن می‌شود و تصویر شفافی از تمامی‌ سطوح پروژه ارائه می‌دهد. قبل از توسعه پروژه باید به جمع‌آوری داده‌ها (انجام مطالعه بخش، مطالعات منطقه‌ای، مطالعات بازار و بررسی پروژه‌های فردی) و سپس به انجام مطالعه فرصت و مطالعه پیش امکان‌سنجی پرداخت. در ادامه این دو نوع مطالعه را توضیح خواهیم داد.

تعریف مطالعات فرصت 

هدف مطالعه فرصت به آسانی قابل تشخیص است. هدف اصلی مطالعه فرصت، شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری و ترویج پروژه‌های سرمایه گذاری در یک حوزه خاص از فعالیت یا منطقه است. 

ابزار اصلی مورد استفاده برای تعیین و اندازه‌گیری پارامترها، اطلاعات و داده‌های مورد نیاز برای تبدیل یک ایده پروژه به یک کسب و کار، مطالعه فرصت است که جنبه‌های زیر را مورد تحلیل قرار می‌دهد:

  • منابع طبیعی موجود در یک منطقه مشخص که ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند؛
  • تقاضای فعلی و بالقوه برای کالاهای مصرفی یا خدمات مصرفی خاص و پتانسیل افزایش جمعیت یا قدرت خرید؛
  • وضعیت واردات و صادرات در سطح یک منطقه یا فعالیت خاص؛
  • تاثیر محیط زیست؛
  • بخش‌های تولیدی که در سایر مناطق با سطح توسعه، سرمایه، نیروی کار و منابع طبیعی و شرایط اقتصادی مشابه، موفق بوده‌اند؛
  • امکانات و جایگزین‌هایی برای گسترش خطوط تولید موجود یا افزایش تنوع آنها؛
  • جو سرمایه گذاری عمومی‌ و سیاست‌های صنعتی؛
  • هزینه‌‌ی راه‌اندازی و هزینه‌ی تولید.
     

مزایای مطالعه‌ی فرصت

مطالعه فرصت در طراحی یک پروژه سرمایه گذاری بسیار ارزشمند است و درصد نسبتا بالایی از پروژه‌ها به دلیل عدم انطباق زیاد، عدم امکان توسعه یک پروژه خاص و یا کمبود منابع، در این مرحله متوقف می‌شوند. اگر این مطالعه انجام شود، ممکن است پروژه اجرا شود و مهم‌تر از همه، منابع قابل توجهی را مصرف کند، اما پس از مطالعه پیش امکان سنجی و امکان سنجی نهایی، عدم انطباق با اهداف تعیین شده مشخص شود و پروژه متوقف شود.

مطالعه پیش امکان‌سنجی و تفاوت آن با مطالعه امکان‌سنجی (feasibility study)

ایده‌ی ارائه شده در پروژه‌ی اولیه، باید در یک مطالعه دقیق‌تر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، اما انجام یک مطالعه‌ی امکان سنجی که امکان تصمیم گیری قطعی در مورد پروژه مربوطه را فراهم می‌کند، نیازمند مقدار زیادی وقت و منابع مالی است. بنابراین، قبل از تخصیص بودجه زیاد به چنین مطالعاتی، یک ارزیابی پروژه باید از طریق مطالعه پیش امکان‌سنجی انجام شود، هدف اصلی مطالعه پیش امکان‌سنجی عبارتست از:

  • آیا تمام گزینه‌های ممکن پروژه مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر؟
  • آیا طراحی پروژه، تجزیه و تحلیل دقیق انجام شده توسط مطالعه امکان سنجی را توجیه می‌کند یا خیر؟
  • وجود برخی از جنبه‌های منفی پروژه که می‌تواند به طور جدی بر امکان پذیر بودن و درستی آن تأثیر بگذارد؛
  • آیا پروژه اولیه، براساس اطلاعات موجود، برای یک سرمایه‌گذار خاص، گروهی از سرمایه‌گذاران یا موسسه مالی جذاب است یا خیر؟

اجرای یک مطالعه پیش امکان‌سنجی ممکن است توسط ارائه دهنده‌ی ایده‌ی پروژه یا یک متخصص خارجی انجام شود که موضوع اصلی، بررسی کلی طرح از دیدگاه فنی و ارزیابی ابزارهای کاربردی است. بر این اساس، پروژه به صورت یک برنامه تعریف می‌شود و منابع مالی احتمالی آن نیز شناسایی می‌شود. تفاوت‌های قابل توجهی بین مطالعات پیش امکان‌سنجی و امکان‌سنجی (طرح توجیهی) وجود دارد که مربوط به درجه جزئیات و کثرت اطلاعات و جایگزین‌های موجودی که در نظر گرفته می‌شود، است. مطالعات پیش امکان‌سنجی به تصمیم در مورد ادامه دادن پروژه و تهیه‌ی سایر اسناد مانند طرح توجیهی و طرح کسب و کار یا تصمیم در خصوص بازنگری مجدد فرصت پروژه در یک بخش یا منطقه، تصمیم‌گیری درباره توقف فعالیت‌های علمی‌ که به معنی ناموفق بودن پروژه است، کمک می‌کند. اما فرق قائل شدن بین مطالعات امکان‌سنجی و مطالعات پیش امکان‌سنجی، کار آسانی نیست و افراد در استفاده از این اصطلاحات، دقت کافی به خرج نمی‌دهند.

مطالعه‌ی امکان سنجی ابزاری است که می‌تواند مبنای فنی، اقتصادی و مالی را برای تصمیم‌گیری درباره سرمایه گذاری یک پروژه ارائه دهد. یک مطالعه امکان سنجی، با توجه به عدم قطعیت و ریسک‌های موجود، به تحلیل و ارزیابی ماهیت و هدف پروژه برای سرمایه‌گذاری در یک زمان معین می‌پردازد. نتیجه تجزیه و تحلیل، باید منابع مالی مورد نیاز برای پوشش نیازهای عملیاتی پروژه و تولید کالا و یا خدمات و انجام تمام تعهدات مالی (مانند عوارض گمرکی) را نشان دهد. هدف از مطالعه امکان سنجی، تاییدکیفیت ابزارهای اقتصادی و فنی شرکت و تایید پایداری و بقای کسب و کار است. از دیدگاهی گسترده‌تر، هدف آن تسهیل عملکرد شرکت، بر اساس اصول و مکانیزم‌های خاص اقتصاد رقابتی است.

مطالعه فرصت

حوزه‌ی مطالعه امکان‌سنجی به ماهیت آن بستگی دارد. بنابراین، مطالعات امکان سنجی برای پروژه‌ها و برای شرکت‌ها متفاوت است. در اولین مورد، میزان سرمایه متحمل شده، تجزیه و تحلیل مالی استاتیک و پویا، پیش بینی‌های فنی و اقتصادی با هدف ارتقاء، تعیین حاشیه‌های خطر برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری خاص، انجام می‌شود؛ اما در مورد دوم، از طریق تحقیقات، تجزیه و تحلیل و پیش بینی‌ها، به تعیین مختصات فنی و اقتصادی و نتیجه استراتژی‌هایی از قبیل توسعه، تهدید، تقسیم و فروش پرداخته می‌شود. یک مطالعات امکانسنجی، می‌تواند برای تصمیم گیره درباره توسعه یک سازمان در یک بخش یا یک فعالیت خاص، جذب تامین مالی خارجی، اصلاح و بهبود کیفیت و عملکرد رقابتی، تعریف یک استراتژی بلندمدت یا میان مدت و غیره نیز مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس این اهداف، انواع مختلفی از مطالعات امکان‌سنجی وجود دارد که عبارتند از: مطالعات برای اهداف جدید؛ مطالعات برای توسعه شرکت‌های موجود با ویژگی‌های مشخص و بدون سود و یا سود کم، مطالعاتی برای تحلیل پایداری اقتصادی عملیات خصوصی سازی، انحلال، جداسازی یا ادغام دو یا چند نهاد جداگانه.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد، لازمه‌ی اجرای یک پروژه، انجام مطالعات است. البته انواع مختلفی از مطالعات وجود دارد که باید انجام شوند: مانند مطالعه فرصت، پیش امکان‌سنجی و امکان‌سنجی. مطالعه فرصت قبل از مطالعه پیش امکان‌سنجی انجام می‌شود و شامل کشف فرصت‌ها، تدوین ایده‌ی پروژه، تهیه و جمع آوری اطلاعات و پایگاه داده لازم و تأیید اطلاعات و ارزیابی اولیه داده‌ها و اطلاعات است و مطالعه پیش امکان‌سنجی، بعد از انجام مطالعه فرصت انجام می‌شود. هیچ کدام یک از این مطالعات جایگزین یکدیگر نیستند و هر یک به منظور خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 منبع: سایت www.ann.ugal.ro

ترجمه شده در گروه تولید محتوای سپینود شرق

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سپینود شرق

سپینود شرق یک موسسه بخش خصوصی است که در سال 1385 با هدف ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و مشاوره صنعتی به کارآفرینان و سرمایه گذاران تاسیس گردید.ارائه ایده های سرمایه گذاری، مطالعه و استراتژی بازار، تدوین طرح توجیهی (امکان سنجی)، مشاوره جهت اخذ تسهیلات، تامین ماشین آلات و اجرای پروژه های صنعتی از جمله فعالیتهایی است که در سپینود شرق انجام می شوند. در واقع سپینود شرق تلاش کرده است تا در همه مراحل مختلف فرآیند سرمایه گذاری ازایده تا اجرا درکنار سرمایه گذاران و کارآفرینان و پشتیبان آنان باشد. حضور در مجامع علمی و تخصصی، اخذ گواهینامه های معتبر علمی و جهانی و انجام پروژه های متنوع در زمینه های مشاوره ای و اجرایی نشان دهنده شایستگی های سپینود شرق است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه