اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970204292777159

قسمت دوم

10 استراتژی برتر برای رشد کسب و کار

کد: 13970204292777159

https://goo.gl/5XmyJ8

، تهران , (اخبار رسمی): استراتژی یک برنامه عملی (action plan) است که برای دستیابی به یک هدف خاص طراحی می‌شود.

10 استراتژی برتر برای رشد کسب و کار
10 استراتژی برتر برای رشد کسب و کار

استراتژی رشد کسب‌وکار یک راهکار عملی برای دستیابی به رشد در کسب‌وکار است

6. ادغام (Mergers)

ادغام، ترکیب دو یا چند شرکت موجود در قالب یک شرکت است. ادغام ممکن است بسته به ماهیت شرکت‌های ادغام شونده، به صورت افقی، عمودی و یا ترکیبی باشد. ادغام به افزایش سهم بازار کمک می‌کند و رقابت را کاهش می‌دهد. مزایای این استراتژی از ویژگی «صرفه‌جویی در مقیاس» ناشی می‌شود.

به عنوان مثال، شرکت‌های Hindustan Computers Ltd، Hindustan Instruments Ltd، Indian Software Company Ltd و Reprographics Ltd که در حوزه نرم‌افزارهای کامپیوتری فعالیت دارند، در یک شرکت کاملا جدید به نام HCL Ltd ادغام شدند.

سه نوع اصلی ادغام عبارتند از:

1. ادغام افقی

ادغام افقی، ترکیب دو یا چند شرکت در یک منطقه تجاری است. به عنوان مثال، دو ناشر با یکدیگر برای به دست آوردن سهم بازار ادغام می‌شوند.

2. ادغام عمودی

ادغام عمودی، ترکیب دو یا چند شرکت است که در مراحل مختلفی مانند تولید یا توزیع محصول ادغام می‌شوند. به عنوان مثال، ادغام یک شرکت تولیدی تلویزیونی با یک شرکت بازاریابی تلویزیونی.

3. ادغام ترکیبی

ادغام ترکیبی به معنای ادغام شرکت‌هایی است که دارای خط مشی‌ها و فعالیت‌های تجاری غیر مرتبط هستند. 

7. فرانچایز (Franchising)

فرانشیز یکی از استراتژی‌های تجاری است که به خوبی شناخته شده است. این استراتژی می‌تواند توسط کسب‌و‌کارهای کوچک و شرکتی که دارای برند شناخته شده است، استفاده شود. انجام یک کسب‌و‌کار کوچک با فرانشیز و تحت یک سازمان دیگر، برای شرکت‌هایی که نمی‌توانند سرمایه‌گذاری‌های زیادی را برای کسب‌و‌کارشان انجام دهند، بسیار سودمند است. فرانشیز می‌تواند یک میانبر برای رسیدن به موفقیت باشد.

8. بازار جاویژه (Niche Market)

بازار جاویژه یک بخش تخصصی در بازار است که کارآفرینان می‌توانند به ارائه محصولات و خدماتی که در حال حاضر توسط تامین‌کنندگان اصلی عرضه نمی‌شوند، بپردازند. در واقع یک بخش خاص از بازار است. این استراتژی شامل شناسایی یک بخش خاص از بازار است که هیچ صاحب کسب‌و‌کاری تاکنون در آن حوزه به ارائه محصول یا خدمت نپرداخته باشد.

مزیت بزرگ این استراتژی این است که شرکت استفاده‌کننده، تنها تامین‌کننده غالب در بازار هدف خواهد بود.

کسب‌و‌کارهای کوچک می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و یک بازار جاویژه را ایجاد کنند که در آن مشتریان در دسترس هستند و در حال حاضر متعلق به فروشندگان معتبر یا شرکت‌های بزرگ نیست.

تعیین بخشی خاص از بازار که قابلیت رشد داشته باشد، نیاز به انجام برخی تحقیقات دارد و باید رفتار مشتری و الگوهای خرید، تغییرات جمعیتی و تعیین اندازه مخاطبان مورد نظر شناسایی و تعیین شوند. تجربه و پیشینه نیز بسیار ضروری است. محصول باید به صورت سفارشی ساخته شود و باید با نیازهای بازار هدف مطابقت داشته باشد.

به عنوان مثال، ایجاد بوتیک در یک منطقه که نیاز مشتریان در آن منطقه را برآورده کند، می‌تواند یک استراتژی مناسب باشد.

مزایای بازاریابی جاویژه

بازاریابی جاویژه یک ابزار بسیار موثر تبلیغاتی است که بر روی یک گروه خاص هدف تمرکز دارد. این شیوه کمک می‌کند تا به نیازهای منحصر به فرد گروه هدف رسیدگی شود. یک کارآفرین با تمرکز بر بازار جاویژه و داشتن یک متخصص جاویژه یاب، می‌تواند از مزایای خاصی برخوردار شود که عبارتند از:

1. رقبای کمتر

یک کارآفرین بر یک بخش کوچک تمرکز می‌کند و بدین ترتیب با رقابت کمتری مواجه است زیرا اکثر صاحبان کسب‌و‌کار بر بازار بزرگتر متمرکز هستند.

2. موقعیت غالب

کارآفرین می‌تواند با تمرکز بر یک بخش کوچک، موقعیت غالب در بازار را برای خود اشغال کند (یا کسب کند).

3. کارایی بیشتر / کارآمدتر بودن

یک کارآفرین جاویژه‌یاب، کارهای خود را در یک منطقه محدود انجام می‌دهد. این امر به کارآفرین کمک می‌کند تا کسب و کار را به راحتی اجرا کند.

4. سودآور بودن

کارآفرین می‌تواند با تمرکز بر یک بخش کوچک از بازار و متمرکز کردن تلاش خود در جهت رفع نیازهای بازار هدف، سود بیشتری به دست آورد.

5. شهرت

کارآفرین دارای موقعیت خاص خواهد بود و به عنوان یک متخصص در میان جمعیت مطرح می‌شود و بدین ترتیب خود را در جایگاه برجسته‌ای قرار می‌دهد و از دیده شدن و شناخته شدن (شهرت) در بازار لذت می‌برد.

6. برندسازی

کارآفرین می‌تواند بازار مخصوص به خود، یک برند خاص و یک استاندارد ایجاد کند.

9. شبکه سازی یا کار شبکه‌ای (Networking)

شبکه سازی منجر به تجارت ارجاعی و در به افزایش رضایت و وفاداری مشتری می‌شود. زنجیره مخاطبین به توسعه شبکه‌ها کمک می‌کند. شبکه سازی شامل حفظ ارتباطات قدیمی و ایجاد ارتباطات جدید و گسترش پایگاه شبکه‌ای می شود. این شبکه می‌تواند شامل مشتریان، تامین‌کنندگان، خرده‌فروشان، عمده‌فروشان، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی باشد.

شبکه سازی یک استراتژی کسب‌و‌کار است که فرصت‌های کسب‌و‌کار را از طریق ایجاد شبکه‌ای از افراد یکپارچه و همفکر خلق می‌کند. این فرآیند شامل ایجاد رابطه دو‌طرفه سودمند با دیگر افراد، کسب‌وکارها و مشتریان بالقوه و یا مراجعان است. بهترین گروه‌های شبکه سازی کسب‌و‌کار به تبادل اطلاعات کسب‌وکار، ایده‌ها و پشتیبانی می‌پردازند.

حضور احزاب، پیوستن به باشگاه‌ها، حضور در سمینارها، بازدید از نمایشگاه‌ها می‌تواند به توسعه ارتباطات کمک کند. شبکه‌سازی به حل مشکلات و شناسایی فرصت‌ها در محیط کسب‌وکار کمک می کند.

Amway و Tupperware نمونه‌هایی از کسب‌و‌کارهای شبکه‌ای هستند.

مزایای شبکه سازی

1. افزایش درآمد: شبکه سازی به افزایش درآمد کسب‌وکار کمک می‌کند.

2. منافع متقابل: بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کار تصمیم می‌گیرند که بخشی از یک سازمان شوند مانند اتاق بازرگانی. این امر به ایجاد گروهی از افراد یکپارچه و همفکر کمک می‌کند و نوعی حس حمایت و حفاظت را به دنبال دارد.

3. افزایش مشتری: اگر صاحب کسب‌و‌کار، مهارت‌های شبکه‌سازی را به خوبی بداند، می‌تواند از سودآور بودن کسب‌وکار خود، افزایش جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی، اطمینان داشته باشد.

10. تمرکز جغرافیایی (Geographic Concentration)

تمرکز صنایع در یک منطقه خاص جغرافیایی، تمرکز جغرافیایی نام دارد. به عنوان مثال صنایع نساجی در شهر کیمبرتور، صنایع شیرینی پزی در سیواکاسی و صنایع پوشاک در شهر تیروپور واقع شده‌اند. تمرکز جغرافیایی ممکن است به علت اقدامات دولت و یا عوامل طبیعی (آب و هوا) ایجاد شود.

به عنوان مثال، در منطقه T.Nagar از شهر چنای کشور هند، می‌توانید بسیاری از نمایشگاه‌های جواهرات و پارچه‌ای را پیدا کنید. شهرک‌های صنعتی Guindy، Tidel Park، SIPCOT، نمونه‌هایی از تمرکز جغرافیایی هستند. به طور مشابه، شهرک‌های صنعتی توسعه یافته توسط دولت نیز تحت این عنوان قرار می‌گیرند.

مزایای تمرکز جغرافیایی

1. زیاد بودن تعداد مشتریان

تعداد زیادی از مردم در این منطاق زندگی می‌کنند. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند از وجود یک پایگاه مشتری بزرگ لذت ببرند.

2. کاهش هزینه

شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های بازاریابی را کاهش دهند زیرا کارآفرینان دیگر نیازی به تلاش برای جذب مشتریان ندارند. آگهی تبلیغاتی یک شرکت ممکن است برای یک شرکت دیگر نیز جذاب باشد و مورد استفاده قرار بگیرد.

3. صرفه جویی ناشی از مقیاس

تمرکز جغرافیایی زیاد شرکت‌های مشابه می‌تواند موجب صرفه‌جویی ناشی از مقیاس و ایجاد فضاهای مشترک بین شرکت‌ها شود. شرکت‌ها می‌توانند از تکنولوژی‌های مشابه استفاده کنند و با یکدیگر همکاری کنند تا اطلاعات مربوط به مشکلات مشابهی را که با آن‌ها روبرو هستند، پیدا کنند و همچنین راه‌هایی برای توسعه فن‌آوری‌های جدید بیابند.

4. امکانات بهتر: امکانات خاصی مانند آب، برق، زیرساخت‌ها، خدمات مفید مانند حمل‌ونقل و بانک‌ا معمولا توسط دولت و به منظور افزایش کارآفرینی در چنین مناطق ارائه می‌شوند.

5. همکاری و همیاری

تمرکز جغرافیایی زیاد شرکت‌های مشابه دارای مجموعه مزایایی در حوزه همکاری و همیاری است که عبارتند از:

در دسترس بودن موسسات مالی برای تسهیل رشد صنایع

در دسترس بودن آژانس‌های فروش تجاری

مجاورت بازارها برای کالاهای تمام شده

دسترسی به جاده‌ها و خطوط راه آهن

دسترسی به مواد خام، نیروی برق و نیروی انسانی

دسترسی کارگران ماهر به نرخ‌های اقتصادی (منظور حقوق و مزایای کافی)

مطلب مرتبط:

تحقیقات بازار

نتایج تحقیقات بازاریابی

ضرورت و اهمیت تحقیقات بازاریابی

منبع :سایت موسسه سپینود شرق

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سپینود شرق

سپینود شرق یک موسسه بخش خصوصی است که در سال 1385 با هدف ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و مشاوره صنعتی به کارآفرینان و سرمایه گذاران تاسیس گردید.ارائه ایده های سرمایه گذاری، مطالعه و استراتژی بازار، تدوین طرح توجیهی (امکان سنجی)، مشاوره جهت اخذ تسهیلات، تامین ماشین آلات و اجرای پروژه های صنعتی از جمله فعالیتهایی است که در سپینود شرق انجام می شوند. در واقع سپینود شرق تلاش کرده است تا در همه مراحل مختلف فرآیند سرمایه گذاری ازایده تا اجرا درکنار سرمایه گذاران و کارآفرینان و پشتیبان آنان باشد. حضور در مجامع علمی و تخصصی، اخذ گواهینامه های معتبر علمی و جهانی و انجام پروژه های متنوع در زمینه های مشاوره ای و اجرایی نشان دهنده شایستگی های سپینود شرق است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]