اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960203246846849

نگاهی به کلیسای ننه مریم

دومین کلیسای قدیمی جهان

کد: 13960203246846849

https://goo.gl/I8lmLO

، تهران , (اخبار رسمی): کلیسای حضرت مریم (ننه مریم) از قدیمی ترین کلیساهای ایران و دومین کلیسای قدیمی جهان بعد از کلیسای بیت لحم محل تولد حضرت مسیح است.

کلیسای حضرت مریم (ننه مریم) | دومین کلیسای قدیمی جهان

کلیسای حضرت مریم (ننه مریم) از قدیمی ترین کلیساهای ایران و دومین کلیسای قدیمی جهان، بعد از کلیسای بیت الحم محل تولد حضرت مسیح است.

این کلیسا که به نام کلیسای شرق آشور هم مشهور است در ابتدای روستای عیسی لو به فاصله 12 کیلومتری شمال شرق شهر ارومیه قرار دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

تاریخچه کلیسای حضرت مریم

بنا بر گفته ها و روایت های نویسندگان آشوری، این کلیسا قبلا یکی از آتشکده های معروف زرتشتی بوده است و در زمان تولد حضرت مسیح سه موبد زرتشتی، ستاره ای درخشان را در حال حرکت به سمت آسمان شرق می بینند که آن را نشانه تولد مسیح و منجی می دانند و از ارومیه به سمت اورشلیم حرکت می کنند و بعد از بازگشت به ارومیه، آتشکده زرتشتیان را به کلیسا بدل می کنند تا دین مسیحیت را بشارت دهند.

به همین دلیل هرکس شناخت کمی از شکل و شمایل و معماری بناهای آتشکده های زرتشتی داشته باشد به محض ورود به این کلیسا متوجه این شباهت می شود. چون اسکلت و معماری داخلی کلیسا هم‌چنان حفظ شده و بنای اصلی آن در قرن ها و سال‌ها بازسازی و مرمت شده است .

گفته می شود بنای اصلی این کلیسا روی مقبره یکی از همان موبدان زرتشتی بنا شده که مشهور است در سرداب کلیسا دفن شده است.

 

معماری بنای کلیسای ننه مریم

جنس اسکلت و بنای کلیسای حضرت مریم (ننه مریم) از سنگ و ساروج است و ظاهری بسیار محکم دارد، اما فضای داخلی آن بسیار کم و محدود به چند اتاق کوچک است که با چند طاقی هشتی‌شکل و کم ارتفاع از هم جدا شده است.

شکل و شمایل داخلی کلیسا بسیار متفاوت از تمام تصورات و کلیساهای دیگر است. داخل آن هیچ عکس و شمایلی از قدیسان مسیحی دیده نمی شود و محرابی بسیار کوچک دارد که با یک در چوبی زیبا از صحن اصلی محل عبادت مراجعان جدا می شود.

فضای داخلی کلیسا با نورپردازی های سفید و آبی رنگ، حال و هوای متفاوت و خاص خود را دارد.

تعدادی از اشخاص معروف مسیحی در صحن و یا هشتی های داخلی کلیسا دفن شده اند. همچنین در شرق این کلیسا گورستانی وجود دارد که محل دفن روحانیان مسیحی بوده است، اما  فقط تعداد کمی از سنگ مزار آنها باقی مانده که از آنها در بازسازی بنای ساختمان استفاده شده است. هم‌چنین در گذشته باغ بزرگ و سرسبز و پُردرختی به همراه چشمه آبی در اطراف کلیسا وجود داشته است.

 

افراد مشهوری که از کلیسای حضرت مریم  بازدید  کرده اند

به دلیل شهرت و قدمت جهانی کلیسای حضرت مریم (کلیسای ننه مریم) افراد بزرگ و مشهوری در سفرهاشان در قرن های مختلف از این بنا بازدید کرده اند. بعضی از آنها به ترمیم و بازسازی بنای کلیسا کمک مالی کرده اند، مثل یک شاهزاده چینی به  نام «بافری» که تا سال های اخیر سنگ یادبودی از او در کلیسا نصب بوده است و بعضی از آنها مثل مارکوپلو جهانگرد معروف از این کلیسا بازدید کرده و در سفرنامه های خود از آن نام برده‌اند.

 

نکته ای در زمینه آدرس دهی کلیسای ننه مریم

به دلیل مجاورت کلیسای حضرت مریم با کلیسای آنجلیک، بازدیدکنندگان اکثرا با مشکل مواجه می‌شوند؛ درِ اصلی این کلیسا پایین‌تر از در کلیسای آنجلیک قرار دارد. کسبه اطراف اغلب گردشگران و بازدیدکنندگان را راهنمایی می کنند.

 

برای دیدن عکس ها و مطلب کامل به مطلب راهنمای بازدید از کلیسای حضرت مریم (ننه مریم) | دومین کلیسای قدیمی جهان در مپگرد مراجعه کنید

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مجله گردشگری مپگرد

با مپگرد دیدنی های ایران و جهان را بشناسید و با اطلاعات دقیق و ارزان سفر کنید. مپگرد وبسایتی جامع در زمینه گردشگری هست که قصد دارد مخاطب را با جاذبه های گردشگری، آداب و رسوم، جشنواره ها، غذاهای محلی و ... شهرهای ایران و کشورهای مختلف جهان به طور کامل و کاملا کاربردی آشنا کند، تا بتواند با اطلاعات کامل و ارزان سفر کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]