اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960207247296849

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی زیباترین مسجد ایران

کد: 13960207247296849

https://goo.gl/dr5bwx

، تهران , (اخبار رسمی): مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است که در زمان قاجار ساخته شده است. رنگ صورتی شفاف کاشی‌کاری‌ها که با گذشت زمان هنوز درخشش خود را حفظ کرده است این مسجد را به مسجد صورتی هم معروف کرده است.

مسجد نصیرالملک (مسجد صورتی) | زیباترین مسجد ایران

ویژگی خاص مسجد نصیرالملک که شهرت زیادی برای آن آورده است، نورآرایی شبستان‌های آن است.

ویژگی خاص مسجد نصیرالملک که شهرت زیادی برای آن آورده است، نورآرایی شبستان‌های آن ست. 

موقعیت جغرافیایی 

مسجد نصیرالملک در محله گود عربان در جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند و در نزدیکی آرامگاه شاه‌چراغ در کوچه نصیرالملک قرار دارد و مساحت آن حدود ۲۸۹۰ مترمربع است. مسجد یک ورودی به کوچه نصیرالملک دارد و دو ورودی دیگر آن یکی به  کوچه جنوبی مسجد و دیگری به امامزاده کنار آن باز می‌شود. این مسجد یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است.

 

تاریخچه مسجد 

مسجد نصیر الملک متعلق به نصیر‌الملک شیراز فرزند میرزا علی‌اکبر از درباریان حاکم وقت فارس بوده است که ساخت بنای مسجد را در تاریخ 1294 آغاز کرد و در تاریخ 1305 به پایان رساند.

 

قسمت‌های مختلف مسجد 

مسجد نصیرالملک دو ایوان شمالی و جنوبی دارد که ایوان جنوبی کاربری خاصی ندارد و فقط برای قرینه‌سازی طراحی شده است اما ایوان شمالی خیلی زیباتر است. در ایوان شمالی هم دو شبستان شرقی و غربی وجود دارد که شبستان شرقی مخصوص فصل تابستان است و در شبستان غربی هم دارای یک محراب است.

 

ورودی مسجد نصیرالملک

سردر ورودی اصلی مسجد نصیرالملک از کاشی هفت‌رنگ با گل سرخ و گل زنبق شیراز تزئین شده است. 

از ورودی اصلی وارد یک‌هشتی می‌شوید که با یک پیچ 90 درجه در سمت چپ، باید از یک دالان 20 متری هم بگذرید.

ایوان شمالی مسجد نصیرالملک که زیباتر است و ارتفاع آن هشت متر است، سه نیم‌طاق در سه طرف دارد و از سمت چهارم به صحن اصلی مسجد راه دارد. هم‌چنین دارای چهار غرفه است و سقف میانی آن مقرنس‌کاری و کاسه‌سازی شده است.

 

حوض ایوان شمالی مسجد 

در حیاط مسجد حوض سنگی مستطیل‌شکل بزرگی است که در وسط آن فواره‌های سنگی قرار دارد.

 

طاق مروارید ایوان شمالی مسجد 

در ضلع شمالی مسجد نصیرالملک، زیباترین قسمت بنا یعنی طاق مروارید قرار دارد که تمام بدنه و سطح بیرونی و درونی آن با کاشی‌های هفت‌رنگ تزئین شده است. دو طاق کوچک‌تر هم در دو طرف طاق مروارید قرار دارد. روی دیوارهای طاق مروارید آیات قرآنی و احادیث و در سمت چپ آن هم تاریخ 1299 نوشته شده است.  

برای دیدن عکس‌ها در نمای 360 درجه و خواندن مطلب کامل اینجا را کلیک کنید. 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مجله گردشگری مپگرد

با مپگرد دیدنی های ایران و جهان را بشناسید و با اطلاعات دقیق و ارزان سفر کنید. مپگرد وبسایتی جامع در زمینه گردشگری هست که قصد دارد مخاطب را با جاذبه های گردشگری، آداب و رسوم، جشنواره ها، غذاهای محلی و ... شهرهای ایران و کشورهای مختلف جهان به طور کامل و کاملا کاربردی آشنا کند، تا بتواند با اطلاعات کامل و ارزان سفر کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]