اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960226249227216

راهنمای یافتن و راه‌اندازی شغل

کد: 13960226249227216

https://goo.gl/2ujZfb

، بندر عباس , (اخبار رسمی): راه اندازی شغل هم مثل خیلی از فرایندها، نیازمند یک نقشه جامع و کامل است. برای اینکه بتوانیم نقشه شغل خود را طراحی کنیم باید به سه پرسش اساسی پاسخ دهیم. در کجا هستم و در چه شرایطی قرار دارم؟ به کجا می‌خواهم برسم؟ و چگونه می‌خواهم برسم؟ در این مقاله به پاسخ این سه سوال پرداخته شده است.

علیرضا جعفری

اگر به محیط اطرافمان نگاهی داشته باشیم و خوب به جملات روزمره و دغدغه‌های مردم این سرزمین گوش بدیم، کلمه شغل و به عبارتی دیگر دغدغه شغل و کسب درآمد داشتن را بیشمار می‌شنویم.

به گزارش روابط عمومی شرکت دفتر کسب و کار شما، در این مقاله تلاش شده است تا راهنمایی کاملی برای دسته افراد زیر در زمینه ایجاد شغل و کسب درآمد فراهم شود:

گروه سنی: جوانان و بزرگسالانی که به دنبال کسب درآمد هستند.

تحصیلات: پیش فرض اینکه هر فردی با همان مقدار سواد و یامیزان تحصیلاتی که دارد بتواند شغل را برای خودش راه اندازی کند.

جنسیت:‌ در تولید محتوای این مقاله سعی شده است که مطابق و متناسب با هر دو گروه خانم‌ها و آقایان باشد.

محدوده جغرافیایی: کشور ایران

توان مالی: فرض بر این که هیچ گونه منبع یا سرمایه‌ای برای راه اندازی شغل وجود ندارد. واژه شغل مثل یک شمشیر دو لبه با مردم ما برخورد می‌کند. بعضی‌ها که شغل دارند خیلی شنیدن این کلمه آزارشان نمی‌دهد و گروهی که شغل ندارند با شنیدن این کلمه چالشی بزرگ در مسیر زندگی و افکارشان ایجاد می‌شود و این چالش هر روز و هر ساعت و هر دقیقه و هر ثانیه آن‌ها را همراهی می‌کند.

پس قرار شد در این مقاله به مقوله شغل و داشتن شغل و یا ایجاد شغل یا راه‌اندازی شغل بپردازیم و اولویت و فرض را بر این اساس قرار دهیم که فردی به دنبال ایجاد شغل است بدون این که سرمایه  ریالی داشته باشد.

 

راه‌اندازی شغل بدون سرمایه

اگر به محیط اطراف‌مان نگاهی داشته باشیم و خوب به جملات روزمره و دغدغه‌های مردم این سرزمین گوش بدیم، کلمه شغل و به عباتی دیگر دغدغه شغل و کسب درآمد داشتن را بی‌شمار می‌شنویم.

در اینترنت هم اگر جست‌وجویی داشته باشیم کلماتی مثل شغل ،کار،کسب درآمد، کسب درآمد اینترنتی و کاریابی جزو بیش‌ترین کلماتی هستند که افراد مختلف آن را جست‌‌وجو می کنند. خیلی‌ها به محض این که نامی از شغل می‌آید،شرایطی را برای خودشان ترسیم می‌کنند که میزکارمندی و گروهی از افراد را به عنوان ارباب‌رجوع خودتصور می‌کنند.

اما منظور و هدف ما در این مقاله  از شغل، داشتن شغل بر مبنای توان‌مندی‌ها ومهارت‌ها و دانشی است که می‌توانیم آن‌ها را کسب کنیم یا ارتقا بدهیم. البته ممکن است کارمندی هم نوعی شغل باشد که با مهارت‌ها و دانش و توانایی‌های شما مطاقبت داشته باشد که می‌تواند در همین گروهی از شغل که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم قرار بگیرد.

 

 

طراحی نقشه راه‌اندازی شغل

راه اندازی شغل هم مثل خیلی از فرایندها برای رسیدن به موفقیت نیازمند یک نقشه جامع و کامل است. برای اینکه بتوانیم نقشه شغل خود را طراحی کنیم باید به سه پرسش اساسی پاسخ بدهیم.

 

پرسش اول: 

در کجا هستیم و در چه شرایطی قرار داریم؟

منظور این است که بتوانیم شرایط حال خودمان را آنالیز کنیم تا از جنبه‌های مختلف، توانایی سنجش خودمان را داشته باشیم.

بخش‌بندی هر فرد می‌تواند با فرد دیگری متفاوت باشد، به طور مثال می‌توانیم شرایط حال حاضر خودمان را با بخش‌های مختلفی که در زیر آمده است بسنجیم:

۱-میزان دانش

۲- میزان مهارت

۳- توان مالی

۴-میزان احترام در جامعه

۵-موقعیت اجتماعی

۶-میزان تحصیلات

۷-توانایی‌های فردی

۸-مهارت‌های اجتماعی

و ...

در این مرحله، باید بخش‌بندی‌هایی که صورت گرفته است مورد ارزیابی قرار بدهیم وبرای هر کدام نمره‌ای را مشخص کنیم. به عنوان مثال شما در بخش دانش خودتان را مورد ارزیابی قرار می‌دهید و بین نمرات صفر تا 100، نمره 50 را مشخص می‌کنید و به همین ترتیب میانگین نمرات شما مشخص می‌شود.

 

پرسش دوم:

به کجا می‌خواهم برسم؟

در این مرحله هم شروع می‌کنیم به نمره دادن به بخش‌بندی‌هایی که در مرحله اول انجام دادیم که مثلاً در یک بازه پنچ ساله در هر بخش به چه امتیازی می‌خواهیم برسیم و به این ترتیب میزان خواست‌های ما مشخص می‌شود.

 

پرسش سوم:

چگونه می‌خواهیم برسیم؟

این مرحله باید به فکر این باشیم که از چه شیوه‌هایی می‌توانیم به خواسته‌های‌مان با توجه به شناختی که در مرحله اول از خودمان به دست آوردیم دسترسی پیدا کنیم.

مرحله سوم همان شغلی است که ما باید انتخاب کنیم که ما با توجه به توانایی‌های‌مان (مرحله اول) و میزان انتظارات‌مان (مرحله دوم) باید این دو نقطه را به هم متصل کند.

نکته قابل توجه: ما کار نمی‌کنیم که بتوانیم براساس میزان درآمدهای کسب‌شده، زندگی خوبی را ایجاد کنیم بلکه ما براساس خواسته‌های‌مان و با توجه به مهارت‌هایی که داریم شغلی را انتخاب می‌کنیم که ما را به مرحله سوم برساند.

برای اینکه این سه مرحله را بهتر توضیح دهیم از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض بر این است که شخصی به نام علیرضا جعفری قصد دارد از شهرش بندرعباس چند روزی را به مسافرت برود و استراحتی داشته باشد.

مرحله اول: علیرضا جعفری شرایط خودش را شناسایی کرده و از هر لحاظ آماده سفرکردن است و بدون هیچ برنامه مشخصی از شهر خارج می‌شود.

مقایسه: خیلی از افراد می‌دانند که باید شغل داشته باشند و به همین دلیل هم شروع می‌کنند به کار کردن و در نهایت این جمله تکراری را می‌شنویم که من از صبح تا شب کار می‌کنم و هیچ!!!

شخص علیرضا جعفری چون مقصد  را مشخص نکرده اصولاً نمی‌داند که چند روز می‌خواهد سفر کند، چه میزان پول نیاز دارد، چه نوع پوشاکی نیاز دارد، شرایط آب و هوا چگونه خواهد بود، با چه وسیله‌ای سفر کند بهتر است، و خیلی از این گونه شرایط که به دلیل اینکه مقصد مشخص نیست نمی‌شود پاسخی به آن داد.

همان‌طور که گفتیم این می‌شود که می‌گوییم از صبح تا شب کار می‌کنیم و فقط کار می‌کنیم.

اما حال همین مثال را به شکل دیگری نگاه کنید.

علیرضا جعفری قصد سفر از شهر مبدأ یعنی بندرعباس به مقصد تهران را دارد. او می‌داند که مقصد کجاست و قرار است دو روز را در آنجا اسکان داشته باشد و شرایط آب و هوایی در این فصل در تهران به چه گونه است و چه لباسی لازم دارد و چه میزان پول باید داشته باشد و یا بهتر است با چه وسیله‌ای سفر کند.همه این پرسشات را می‌توانیم پاسخ دهیم فقط به این دلیل که مقصد ما مشخص است و می دانیم به کجا و چه شرایطی می‌خواهیم برسیم.

خیلی کم پیش می‌آید که اگر این گونه به فکر طراحی شغل و راه‌اندازی شغل باشیم ، در مسیر دچار مشکل بشویم.

واقعیت امر این است که مقصد و هدف‌مان را از کارکردن می‌دانیم، پس با توجه به مهارت‌ها یا دانشی که داریم بهترین شیوه و راه را انتخاب می‌کنیم که به مقصد برسیم.

با توجه به شرایط‌مان تشخیص می‌دهیم که به وسیله قطار یا هر وسیله دیگری شهر بندرعباس را ترک کنیم و به سمت تهران حرکت کنیم. 
مهارت و دانش خود را چه گونه پیدا کنیم؟بی‌شمار افرادی را می‌بینید که می‌گویند من کاری را بلد نیستم و هیچ کاری را نمی‌توانم انجام دهم. فرض بر این که هنوز مهارت‌هایی خودمان راشناسایی نکردیم و یا مهارتی نداریم.

راه حل اول : ساده‌ترین راه این است که ببینیم ما چه کاری را بهتراز دیگران انجام می‌دهیم.

راه حل دوم : دیگران برای انجام دادن چه کاری با ما ارتباط برقرار می‌کنند.

راه حل سوم : فهرست شماره تماس‌های خود را نگاه کنید و ببینید از بین این شماره‌های موجود هر فرد چه شغلی دارد و آیا شما هم می‌توانید آن شغل را داشته باشید.

راه حل چهارم :‌با دید باز به اطراف‌مان نگاه کنیم خیلی از تابلوها و تبلیغات و شغل‌هایی اطراف ما قرار دارد که ما یا در آن مهارت داریم و یا می‌توانیم به راحتی در آن شغل مهارت خودمان را ارتقا دهیم.

راه حل پنجم : دوره‌های آموزشی و مهارت‌های کاربردی را بگذرانیم.

باید بتوانیم خودمان را در یک شغل به فوق تخصص تبدیل کنیم.

زمانی که مهارت خود را پیدا کردیم با تمام توان، قبل از آن که به دنبال کسب درآمدهای زیاد باشیم به فکر تبدیل شدن به یک فرد فوق متخصص در آن شغل باشیم.

فکر کنم همگی به این جمله اطمینان داشته باشیم که امروزه مردم برای بر طرف کردن نیازهای‌شان به دنبال  فرد فوق تخصص هستند.

زمانی که مهارت و شغل خودمان را انتخاب می‌کنیم به مانند شرایطی است که خودمان را در یک اتوبانی (شرایط عمومی شغل) قرار دادیم که ما را به سمت مقصد هدایت می‌کند، اما برای رسیدن به مقصد اصلی نیاز است که وارد شهر بشویم (به یک متخصص تبدیل شویم) و بعد خیابان اصلی شهر و نهایتاً به خیابان فرعی و مقصد اصلی (فوق تخصص) مراجعه کینم.

یکی دیگر از شرایطی که در مورد شغل و راه‌اندازی شغل باید مد نظر قرار دهیم این است که پذیرش این را داشته باشیم که ممکن است همیشه با توجه به شرایطی که ما داریم (ارزیابی که در مرحله اول از خودمان داشته‌ایم) و به جایگاهی که می‌خواهیم برسیم (مرحله دومی که برای خودمان مشخص کردیم) همه چیز صاف و هموار نباشد.

طبیعی است که چرخه کسب وکار هم می‌تواند فراز و نشیب خودش را داشته باشد.

یعنی باید به صورت منظم در حال بررسی و آنالیز شغل‌مان باشیم و برای هر مرحله از شرایط شغل طرح و برنامه‌ای داشته باشیم که برای این منظور چگونگی این طراحی از مقاله طراحی بیزینس پلن استفاده کنید.

اگر سعی کنیم شغل‌مان را در هر مرحله مورد آنالیز قرار بدهیم، می‌توانیم برای هر شرایط احتمالی پیش رو آماده کنیم.

برای مثال اگر تیم فوتبالی قصد داشته باشد که در ماه آینده در زمین گلالود بازی بکند طبیعتاً شرایط بازیکنان رو مورد بررسی قرار می‌دهند و تمرینات و اقدامات اجرایی پیش رو را برای بازی کردن در چنین شرایطی آماده می‌کنند و برعکس برای زمین صاف و هموار هم تمرینات و اقدامات خاص خودش را انجام می‌دهند.

زمین گل‌آلود را می‌توانیم شرایط رکود اقتصادی و شرایط زمین صاف و هموار را دوران رشد اقتصادی بدانیم. طبیعتاً در هر دو زمین می‌توانیم برنده بازی باشیم به شرطی که از قبل طراحی کرده باشیم و شرایط و اقدامات لازم انجام دهیم.

 

جمع بندی

در مرحله نخست خودمان را مورد ارزیابی قرار بدهیم و بسنجیم که در بخش‌های مختلف در چه شرایطی قرار داریم و در مرحله دوم حد عالی خودمان را در بخش‌بندی‌های مشخص کنیم و بر اساس آن با توجه به مهارت‌هایی که داریم و یا کسب می‌کنیم یا ارتقا می‌دهیم خودمان را به‌وسیله شغل به مقصد می‌رسانیم. نکته مهم این بود که باید بپذیریم که ممکن است شرایط متفاوتی در کسب‌وکار وجود داشته باشد و برای آن همیشه آماده آنالیز و ایجاد تغییرات باشیم.

علاقه‌مندان برای مطالعه مطالب آموزشی بیشتر در این زمینه می‌توانند به سایت "کسب و کار شما" به آدرس  www.kasbokareshoma.com مراجعه کنند.

 

نویسنده: علیرضا جعفری مدرس و مشاور کسب‌وکار 

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کسب و کار شما

مرکزآموزش کسب و کار شما بعنوان مرکز آموزش و مشاوره کسب وکار جهت راه اندازی و بهبود عملکرد کسب وکار در فضای آفلاین و آنلاین با هدف اشتغال زایی بر پایه مهارت های فردی و رشد و رونق در شرایط کسب وکارها و طراحی شیوه های مدیریت ،رفتارهای سازمانی ،طراحی بیزینس پلن و هدف گذاری در کسب وکار فعالیت می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]