اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961117280777216

امروزه رشد اقتصادی بر حسب محصولات سبک الکترونیکی تعریف می شود

اقتصاد بی وزن چیست؟

کد: 13961117280777216

https://goo.gl/g7ooeG

، بندر عباس , (اخبار رسمی): پرفسور اقتصاد، دنی کوا اقتصاد مبتنی بر اطلاعات را (اقتصاد بی‌وزن) می‌نامند. وی معتقد است برخلاف گذشته که رشد اقتصادی را بر حسب تولید محصولات سنگین همچون فولاد و تجهیزات و ماشین آلات سنگین صنعتی و نظایر آن تعریف می‌کردند، امروزه رشد اقتصادی بر حسب محصولات سبک الکترونیکی تعریف می‌شود.

اقتصاد بی وزن چیست؟
اقتصاد بی وزن چیست؟

در کشورهایی که اقتصاد سنتی دارند بی شمار کلنگ‌زنی برای راه اندازی یک پروژه و قیچی کردن ربان برای بهره برداری از پروژه‌ها وجود دارد که در بیشتر موارد هزینه‌های زیادی را به اقتصاد وارد می‌کند

امروزه سهم اطلاعات و ارتباطات در ارزش افزوده به مراتب بیش از سهم سایر عوامل تولید است. رویکرد اقتصاد بی وزن بر مبنای تولید دانش و کسب درآمد و رشد از این طریق است. برای مثال در گذشته‌ها بارها شنیده بودیم که فردی یا حکومتی بسیار ثروتمند است؛ زیرا که مرز جغرافیایی بزرگی دارد از تجهیزات و منابع زیادی که دارد استفاده می‌کند. بعد‌ها کار به جایی رسید که حکومت‌هایی که به عنوان پل ارتباطی قوی بودند، جز حکومت و کشورهای موفق شناخته شدند؛ چرا که می‌توانستند بین حکومت‌ها و ممالک مختلف ارتباط برقرار کنند. آن‌ها اهمیت ارتباط و کسب درآمد و اقتصاد پویا داشتن را بر مبنای ارتباطات درک کرده بودند. حتی گاهی اوقات به عنوان کشور رابط جایگاه بهتری نسبت به کشور‌هایی که محصول و منابع خود را تجارت می‌کردند داشتند.

تفاوت اقتصاد بی وزن با اقتصاد سنتی

اقتصادی که در آن کشور‌ها بر مبنای دارایی‌ها و منابع خود به فکر تجارت آن یا راه اندازی صنایع بهره‌وری از منابع می‌شدند و بعد محصول نهایی و بهره‌وری شده را تجارت می‌کردند به نوعی اقتصاد سنتی تعریف می‌شد. در کشورهایی که اقتصاد سنتی دارند بی شمار کلنگ‌زنی برای راه اندازی یک پروژه و قیچی کردن ربان برای بهره برداری از پروژه‌ها وجود دارد که در بیشتر موارد هزینه‌های زیادی را به اقتصاد وارد می‌کند. همچنین در اقتصاد سنتی توسعه اقتصاد یکنواخت، خطی و کند است. برخلاف اقتصاد سنتی، اقتصاد بی وزن هزینه‌های زیادی ندارند و رویکرد ایجاد هزینه هم ندارند و رشد و توسعه همگنی را هم به همراه دارد.

پیشرفت تکنولوژی و رابطه آن با اقتصاد بی وزن

با پیشرفت تکنولوژی تعریف مرز‌های جغرافیای متفاوت شد و دیگر نیاز به مرزهای فیزیکی نبود و به راحتی مردم کشورهای مختلف می‌توانستند با هم ارتباط داشته باشند. اما هنوز کشورهای رابط جایگاه ویژه‌ای داشتند. چرا که باز همان محصول‌های فیزیکی بودند که بین کشور‌ها جابه جا می‌شد. منابع فیزیکی را  خیلی از کشورها نداشتند و یا کشورهایی که منابع فیزیکی دارند هم، می‌دانند که روزی این منابع به پایان خواهد رسید. با این رویکردها دارایی جدیدی برای عرضه معرفی شد. این دارایی همانطور که گفتیم دانش است که با کمک پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که در مرزهای جغرافیایی ایجاد شد راهی برای انتقال دانش به عنوان دارایی و منابع شد. منابعی که هیچ وقت رو به اتمام نخواهد رفت.

مثالی برای درک بیشتر اقتصاد بی وزن 

کشورهایی که این اهمیت را درک کردند و یا کشورهایی که منابع فیزیکی نداشتند به صورت تخصصی روی این موضوع تمرکز کردند تا بتوانند اقتصاد خود را رشد و توسعه بدهند. در این مسیر هم موفق شدند، برای این منظور نگاهی کنید کشورهایی چون هند و مالزی که در زمینه‌های رشد پزشکی و کامپیوتر چقدر تمرکز کرده‌اند.  کشور ایران هم بارها و بارها عنوان کرده است که به فکر ایجاد پلی برای برقراری ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنایع است، زیرا که اهمیت رشد دانش و خلاصی یافتن از اقتصاد سنتی و بر پایه منابع  که در مدت زمان کوتاهی جای خود را به اقتصاد بی وزن خواهد داد را به خوبی درک کرده است.

تاثیر علم کامپیوتر در اقتصاد بی وزن 

متخصصین علم کامپیوتر در کشور مالزی بدون حضور فیزیکی در کشورهای دیگر در حل مسائل اقتصادی به آن‌ها  کمک می‌کند. این منابع فیزیکی کشور مالزی نیست که به اقتصاد کشور مالزی کمک می‌کند و برای این کشور ارز آوری می‌کند؛ برعکس پیشرفت دانش و رویکرد اقتصاد بی وزن است که به این موضوع کمک کرده است. در واقع شاید به نوعی صنعت IT را شاه کلید اصلی اقتصاد بی وزن دانست.

پیدایش کسب وکار‌ها با رویکرد اقتصاد بدون وزن

در راستای همین رویکرد کسب و کار‌های بزرگی در دنیا ایجاد شده‌اند که نقش رابط و یا انتقال دانش را بازی می‌کنند و به اقتصاد کشور یا کسب وکار خود کمک کرده‌اند. به نوعی کسب وکار‌هایی هستند که با رویکرد اقتصاد بی وزن ایجاد شده‌اند و رشد کرده‌اند. معروف‌ترین این کسب و کار‌ها و جز اولین‌ها می‌توان کسب و کار آمازون را معرفی کرد که عملا هیچ دارایی و یا منبع و یا محصول فیزیکی از خود را  ندارد و به عنوان یک رابط فعالیت می‌کند. در کشور ما ایران هم کسب و کار‌هایی چون دی جی کالا و خیلی از شرکت‌های دیجیتالی یا استارتاپی وجود دارند که بر پایه اقتصاد بی وزن فعالیت می‌کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کسب و کار شما

مرکزآموزش کسب و کار شما بعنوان مرکز آموزش و مشاوره کسب وکار جهت راه اندازی و بهبود عملکرد کسب وکار در فضای آفلاین و آنلاین با هدف اشتغال زایی بر پایه مهارت های فردی و رشد و رونق در شرایط کسب وکارها و طراحی شیوه های مدیریت ،رفتارهای سازمانی ،طراحی بیزینس پلن و هدف گذاری در کسب وکار فعالیت می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]