اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960720263757216

راهکاری در راستای رفع بیکاری

رفع بیکاری و ایجاد اشتغال

کد: 13960720263757216

https://goo.gl/HnZwfc

، بندر عباس , (اخبار رسمی): اشتغال و بیکاری شاید در سال های دور فاصله ای زیادی از هم داشتند، اما امروزه این دو بیشتر از هر زمانی به هم نزدیک هستند.

بیکاری و اشتغال
رفع بیکاری و ایجاد اشتغال

نمی توان گفت آمارها در خصوص بیکاری و اشتغالزایی در مجامع بین المللی یقیناْ صحیح هستند .همانطور که ما در کشور ایران یقین داریم آمار بیکاری خیلی بیشتر از ۲.۵ میلیون نفر است.

اشتغال و بیکاری

دو کلمه‌ای هستند که می‌شود در کلام بسیاری از تحلیلگران اقتصادی و یا مسئولین سیاسی و دولتی کشورهای دنیا آن را پیدا کرد و یا بطور مستقیم از آن‌ها شنید. اشتغال و بیکاری شاید در سال‌های دور فاصله ای زیادی از هم داشتند، اما امروزه این دو را در فاصله دور از هم قرار داد و شاید بیشتر از هر زمانی به هم نزدیک هستند. شرایط حال حاضر و وضعیت اقتصادی که در دنیا وجود دارد هم نقش خودش را در فرایند بیکاری و اشتغالزایی در تمام دنیا گذاشته است. یکی از بدیهی‌ترین اتفاقات که تاثیر مستقیم در اشتغال و بیکاری داشته روابط و جنگ و دعواهایی است که کشورها برای کسب درآمد بیشتر با هم به رقابت می پردازند. صنعت و اقتصاد کشور چین که از دیرباز هم به داشتن استراتژی شهرت داشتند، در حال حاضر هم تاثیرات استراتژیک خود را بر این فرایند بیکاری گذاشته است. دخالت هایی که کشورهای غربی و آمریکایی بر منطقه دارند هم به  دلیل  کسب درآمد و رونق دادن به وضیعت داخلی کشور شان است. این رونق بخشیدن به وضعیت داخلی کشورها هم رابطه مستقیمی با اشتغالزایی و بیکاری دارد. کافی است نگاهی به اخبار روز دنیا بیندازید که چه اتفاقاتی در سراسر جهان در حال رخ دادن است و چگونه سازمان ها و نهاد ها و اتحادیه ها با این موضوع دست پنجه نرم می کنند.

آمار بیکاری و اشتغالزایی

آمارهایی بیان شده در مورد بیکاری و اشتغال‌زایی‌ که در مجامع بین‌المللی وجود دارد نمیتوان گفت یقیناْ صحیح هستند. همانطور که ما در کشور ایران یقین داریم که آمار بیکاری بسیار بیشتر از ۲.۵ میلیون نفر باشد و در سراسر دنیا نیز به همین صورت است. طبق آمار وضعیت اعلام شده توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری مرکز آمار ایران، شاخص‌های اشتغال و بیکاری کشور از سال های ۱۳۷۶-۱۳۹۱ وضعیت مطلوبی نداشته است.

براساس آمار اعلام شده توسط مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در تابستان سال۱۳۹۶،۱۱.۷ در صد بوده است.

آمار جمعیت و شاغلین کشوردر دهه ۸۵-۹۵: آمار جمعیت فعال تقریبا ۲۵۰۰۰ نفر و تعداد شاغلین ۲۰۰۰۰ نفر است.

برخی از آمار های اعلام شده:‌

نرخ رشد جمعیت ۱.۲۴ درصد  ۹۰-۹۵
نرخ بیکاری  ۱۱.۷ درصد  تابستان ۹۶
نرخ تورم کشور ۷.۹ درصد  مرداد ۹۶
نرخ رشد اقتصادی ۷ درصد بدون نفت بهار ۹۶
نرخ رشد اقتصادی ۶.۵ درصد با نفت بهار ۹۶

تعریف بیکاری به زبان ساده

بیکاری می‌تواند توضیحات و تعریف‌ها  و حتی دسته‌های گوناگون و حتی علت‌های مختلفی داشته باشد، اما تعریف ساده‌ای از بیکاری که می‌توانیم داشته باشیم این است که افراد یا افرادی توانایی و عللی و یا فعالیتی برای کسب درآمد ندارند. چنانچه این اتفاق در سطح کل رخ دهد منجر به بیکاری  جامعه می‌شود.

تعریف اشتغالزایی به  زبان ساده

اشتغالزایی هم می‌تواند به مانند بیکاری توضیحات و تعریف‌ها و حتی شیوه و روش‌های گوناگونی داشته باشد. اما تعریف ساده اشتغال که از کلمه شغل ریشه می‌گیرد، ایجاد شرایط و فرایندی و یا روشی است که ایجاد می‌شود تا افراد از آن طریق  کسب درآمد کنند.

 

راه حل برطرف کردن بیکاری در ایران

فعالان اقتصادی بی شمار راه حل را پیشنهاد داده‌اند که این مسئله بیکاری در کشور را حل کنند. پیشنهاد‌هایی مثل چرخش استراتژیک دولت از کسب درآمد نفتی و به سمت تولید و اقتصاد و یا کاهش واردات و همچنین استفاده از فرصت‌های صادرات و یا جذب توریست و و بی‌شمار راه حل‌هایی که  اقتصاددانان بزرگ مرز بوم ایرانی ارائه داده‌اند.

برطرف کرن ریشه ای بیکاری و ایجاد اشتغال

اگر بخواهیم این داستان را ریشه‌ای حل کنیم،باید برای رفع این مسئله بسیار حیاتی در سیستم آموزش کشور جستجو کنیم. در جایی که قرار است آینده اقتصاد این مرز بوم رقم بخورد. جایی که تعریف‌های تئوری از اشتغال و تولید و صنعت فاصله زیادی با عمل و اجرا کردن دارد. جایی که نیاز است دانش آموز، روح کارآفرین و روح یک فعال اقتصادی پیدا کند متاسفانه این اتفاق رخ نمی دهد. شاید سال‌هاست که این اتفاق تطبیق بین صنعت و دانشگاه را از مقامات کشوری شنیده‌اید اما آن چه را که مشاهده می‌کنید هنوز فاصله زیادی وجود دارد زیرا که فرد دانشجو در طی ۱۲ سال آموزش برای این موضوع پرورش نیافته است. اتصال فرهنگ تولید و اشتغالزایی و استقلال باید از ابتدای سیستم آموزشی وجود داشته باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد جوانان ما بعد از فارغ التحصیلی با واژه و چالش بزرگی چون اشتغال روبرو نخواهند شد.

 

نظر شما درباره اشتغال و بیکاری چیست؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

علیرضا جعفری

مشاور کسب و کار در بندرعباس

مدیر وب سایت کسب وکار شما

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کسب و کار شما

مرکزآموزش کسب و کار شما بعنوان مرکز آموزش و مشاوره کسب وکار جهت راه اندازی و بهبود عملکرد کسب وکار در فضای آفلاین و آنلاین با هدف اشتغال زایی بر پایه مهارت های فردی و رشد و رونق در شرایط کسب وکارها و طراحی شیوه های مدیریت ،رفتارهای سازمانی ،طراحی بیزینس پلن و هدف گذاری در کسب وکار فعالیت می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام