اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960420254187159

ارزیابی طرح‌های توجیهی فنی - اقتصادی در سیستم بانکی

کد: 13960420254187159

https://goo.gl/5d9moT

، تهران , (اخبار رسمی): دقت در نحوه تخصیص بهینه منابع و استفاده از معیارهای مناسب برای بررسی و ارزیابی دقیق طرح‌های متقاضیان درخواست‌کننده تسهیلات از عواملی است که همواره برای مدیران بانکی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ارزیابی طرح‌های توجیهی فنی - اقتصادی طرح‌ها در سیستم بانکی

دقت در نحوه تخصیص بهینه منابع و استفاده از معیارهای مناسب برای بررسی و ارزیابی دقیق طرح‌های متقاضیان درخواست‌کننده تسهیلات، از عواملی است که همواره برای مدیران بانکی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

سیستم بانکی به عنوان نهاد مالی و متولی سیاست پولی کشور از طریق جذب پس‌اندازها (تجهیز منابع) و اعطای اعتبار (تخصیص منابع) صندوق توسعه ملی می‌تواند رشد اقتصادی و فرآیند توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات را به سرانجام رساند. از آن جا که قسمت بزرگی از دارایی‌های بانک‌ها را تسهیلات اعطائی به مشتریان تشکیل می‌دهد، دقت در نحوه تخصیص بهینه منابع و استفاده از معیارهای مناسب برای بررسی و ارزیابی دقیق طرح‌های متقاضیان درخواست‌کننده تسهیلات از عواملی است که همواره برای مدیران بانکی از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل کارشناسان و مدیران بانک‌ها برای جلوگیری از مشکلات ناشی از عدم وصول مطالبات خود از مشتریان و مدیریت بهینه منابع و مصارف باید از معیارهای ارزیابی برای بررسی طرح‌های توسعه‌ای استفاده کنند و تصویر نسبتاً شفافی از وضعیت مالی آتی پروژه مورد بررسی در اختیار مدیران و تصمیم‌گیران قرار دهند. از جمله مدارک مهمی که واحدهای اقتصادی به منظور اخذ تسهیلات باید به بانک ارائه کنند، طرح توجیهی فنی - اقتصادی است. طرح‌های ارائه‌شده به بانک از جانب متقاضی تسهیلات در صورتی که در بررسی‌های مقدماتی، هماهنگ با سیاست‌های اعتباری بانک تشخیص داده شود، باید توجیه‌پذیری آن از جنبه‌های اقتصادی، فنی و مالی مورد ارزیابی دقیق قرارگیرد. چنانچه نتیجه این بررسی‌ها حاکی از بازدهی مناسب طرح و بازگشت به موقع منابع بانک در یک دوره معقولی باشد، می‌توان تسهیلات لازم را به این طرح اختصاص داد.


 1- ارزیابی طرح‌های توجیهی فنی اقتصادی از نگاه بازار

 ارزیابی طرح‌های توجیهی فنی‌– اقتصادی از منظر بازار به عنوان اولین مرحله از ارزیابی یک طرح برای سرمایه‌گذاری یا اعطای تسهیلات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مرحله اجمالا تحلیل اقتصادی طرح و بررسی مواردی از جمله قیمت مواد اولیه و برآورد ارزش افزوده طرح، روند عرضه و تقاضا در آینده و ... بررسی می‌شود. به همین منظور ابتدا اطلاعات آماری از وضعیت تولید و واردات جمع‌آوری، سپس از این طریق به بررسی بازار، پیش‌بینی روند آتی آن و تعیین هدف‌های تولیدی طرح توجیهی پرداخته می‌شود.

 مهم‌ترین مواردی که در بررسی اقتصادی طرح توجیهی فنی - اقتصادی مورد توجه است عبارتند از:
 ·        آشنایی با محصول و بررسی کاربردهای آن
 ·        روش تولید محصول مورد بررسی
 ·        بررسی بازار محصول از طریق وضعیت عرضه و تقاضای آن در گذشته، حال و پیش‌بینی آینده
 ·        مواد اولیه مورد نیاز از لحاظ قیمت و نحوه تأمین آن‌ها
 ·        میزان اشتغال، میزان وابستگی، ارزش افزوده، ایجاد درآمد ارزی، صرفه‌جویی ارزی و غیره
 ·        محل اجرای پروژه از نظر دسترسی به مواد اولیه و هم‌چنین بازار فروش محصول آن


 در حال حاضر در تهیه گزارش‌های اقتصادی توسط مشاوران و کارشناسان طرح توجیهی، بیش‌ترین توجه به وضعیت بازار محصول و چگونگی تأمین مواد اولیه مورد نیاز معطوف شده و این مسئله به نحو محسوسی سایر موارد مهم را تحت‌الشعاع قرار داده است که روش بررسی نیز به طور خلاصه به این صورت است که با مراجعه به مراکز آمار و اداره اطلاعات و آمار وزارت‌خانه‌های ذیربط و آمار و اطلاعات گمرک، اطلاعات واحدهای فعال و دارای مجوز تأسیس را کسب می‌کند، سپس با توجه به نوع محصول و پیشرفت فیزیکی واحدهای دارای مجوز، تأمین عرضه آتی محصول برآورد می‌شود. در ارزیابی بازار یک طرح توجیهی تاثیر سوابق سرمایه‌گذار بر فروش آتی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 2- ارزیابی فنی طرح توجیهی فنی – اقتصادی
 هدف اصلی از بررسی فنی طرح توجیهی، امکان‌سنجی قابلیت اجرای پروژه از لحاظ فنی است. در این بخش مشخصات اجزای فیزیکی و فنی طرح، توانایی‌های فنی مجری پروژه، برنامه زمان‌بندی پروژه و برآورد هزینه‌های سرمایه‌گذاری طرح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
 مهم‌ترین مواردی که در بررسی‌های فنی و ارزیابی فنی طرح‌های توجیهی مورد توجه قرار می‌گیرند عبارتند از:
 ·         هدف از اجرای پروژه
 ·        مطالعه تکنولوژی مورد نظر
 ·        محل اجرای طرح از نظر جغرافیایی، راه‌های مواصلاتی و ...

 

 3- ارزیابی مالی طرح توجیهی فنی – اقتصادی

 سرمایه‌گذاران و بانک‌ها به عنوان شریک، سرمایه‌گذار و اعتباردهنده، همواره تمایل دارند وضعیت مالی آینده پروژه‌هایی را که برای مشارکت و یا استفاده از تسهیلات به آن‌ها پیشنهاد می‌شود ارزیابی می‌کنند.
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سپینود شرق

سپینود شرق یک موسسه بخش خصوصی است که در سال 1385 با هدف ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و مشاوره صنعتی به کارآفرینان و سرمایه گذاران تاسیس گردید.ارائه ایده های سرمایه گذاری، مطالعه و استراتژی بازار، تدوین طرح توجیهی (امکان سنجی)، مشاوره جهت اخذ تسهیلات، تامین ماشین آلات و اجرای پروژه های صنعتی از جمله فعالیتهایی است که در سپینود شرق انجام می شوند. در واقع سپینود شرق تلاش کرده است تا در همه مراحل مختلف فرآیند سرمایه گذاری ازایده تا اجرا درکنار سرمایه گذاران و کارآفرینان و پشتیبان آنان باشد. حضور در مجامع علمی و تخصصی، اخذ گواهینامه های معتبر علمی و جهانی و انجام پروژه های متنوع در زمینه های مشاوره ای و اجرایی نشان دهنده شایستگی های سپینود شرق است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش