اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960501255267159

تفاوت طرح توجیهی (Feasibility Study ) و طرح کسب و کار (Business Plan)

کد: 13960501255267159

https://goo.gl/o5ykEh

، تهران , (اخبار رسمی): همان‌طور که دیوید گامپرت می­‌گوید «اگرچه یک طرح توجیهی (مطالعه امکان‌سنجی) ناموفق ممکن است در ظاهر شکست تلقی شود اما در واقع این‌گونه نیست. شکست واقعی زمانی است که شما پول خود و دیگران را سرمایه‌گذاری کنید و به خاطر برخی موانع از تحقیق پیش از انجام پروژه باز مانید و کل آن پول را از دست بدهید.

تفاوت طرح توجیهی(Feasibility Study ) و طرح کسب و کار (Business Plan)

طرح توجیهی طرحی کلی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با یک ایده کسب و کار است و هدف آن شناسایی عواملی است که مانع موفقیت شما در بازار کار می‌شود. یک طرح کسب و کار فرصت را می‌دهد که نقاط ضعف را بیابیم.

 واقعا چگونه می‌توان یک برنامه کسب و کار موفق تدوین کرد؟

 طرح توجیهی و طرح کسب و کار دو گام اساسی برای شروع یک کسب و کار به شمار می­‌روند. در این بخش تفاوت طرح توجیهی و طرح کسب و کار مختصرا توضیح داده می­شود.

 طرح توجیهی چیست؟

 طرح توجیهی طرحی کلی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با یک ایده کسب و کار است و هدف آن شناسایی عواملی است که مانع موفقیت شما در بازار کار می‌شود. به عبارت دیگر، طرح توجیهی تعیین می‌کند آیا یک ایده کسب و کار معقول است یا نه.

 یک طرح توجیهی جامع اطلاعات ضروری بسیاری برای طرح کسب و کار به دست می‌دهد. برای مثال به منظور تعیین امکان‌سنجی یک پروژه، تحلیل خوبی از بازار ضروری است. این اطلاعات مبنای بخش بازار یک طرح کسب و کار قرار می‌گیرند.

 از آنجا که تدوین یک طرح کسب و کار، سرمایه‌گذاری ارزشمندی از پول و زمان محسوب می‌شود، شما می‌خواهید پیش از انجام این سرمایه‌گذاری اطمینان حاصل کنید که هیچ مانع بزرگی بر سر راه ایده کسب و کارتان وجود ندارد. شناسایی موانع این هدف تدوین یک طرح توجیهی است.

 یک طرح توجیهی به سه حوزه اصلی نظر دارد:

 الف: مسائل بازار

 ب: مسائل فنی/سازمانی

 ج: مسائل مالی

به علاوه این مطالعه به معنای نگاهی دقیق در این سه حوزه است. برای مثال، یک طرح توجیهی نباید شامل تخمین­‌های بلندمدت و جزئی‌نگرانه باشد بلکه باید تحلیلی بنیادی از متوازن‌کردن درآمدها و هزینه‌ها باشد تا ببیند برای تامین هزینه عملیات شما چه میزان درآمدی ضروری است.

 هدف برنامه کسب و کار به حداقل رساندن خطرات مرتبط با یک کسب و کار جدید و به حداکثر رساندن شانس موفقیت از طریق برنامه‌ریزی و تحقیق است.

 طرح کسب و کار چیست؟

 چنانچه طرح توجیهی بیان‌گر این است که ایده کسب و کار شما محکم و مستدل است، گام بعدی تهیه یک طرح کسب و کار است. طرح کسب و کار این تحلیل را در سطحی پیچیده‌تر و عمیق‌تر ادامه می‌دهد و بر پایه‌ای که طرح توجیهی ایجاد کرده، استوار است. برای مثال بخش مالی طرح شامل برآورد صورت وضعیت‌های مالی و تخمین‌های مالی خواهد بود.
یک طرح کسب و کار به شما این فرصت را می‌دهد که نقاط ضعف را بیابید و از مشکلات پنهان پیشاپیش پرده بردارید. این طرح در خدمت دو هدف قرار می‌گیرد؛ نخست، تحلیلی است از این‌که کسب و کار شما تا چه میزان به خوبی کار خواهد کرد و دوم، سند مکتوب و مستنداتی است که می­‌تواند پشتوانه‌ای برای تامین مالی پروژه به حساب آید.
اگرچه طرح‌های کسب و کار و طرح‌های توجیهی اغلب به عنوان بخشی از فرایند تقاضای وام به بانک ارائه می‌شوند، اما این مهم‌ترین ویژگی آن‌ها نیست. مهم‌ترین ویژگی در این روند این است که آن‌ها شما را به فکر وا می‌دارند.

یک طرح کسب و کار گاهی به عنوان سندی از فرایند ذهنی شما توصیف می‌­شود، آن‌گاه که شما به تحلیل نیازهای پرسنل و مدیریت، هزینه عملیات‌، بازار، رقابت و غیره می‌پردازید،. این طرح به شما کمک می‌­کند مقصودتان را روشن و مشخص کنید. بنابراین، اهمیت طرح توجیهی و طرح کسب و کار برای صاحبان شرکت بسیار بیش‌تر از هر کس دیگری خواهد بود، حتی اگر آن‌ها متصدیان پرداخت وام در بانک‌ها باشند.  با این حال، برنامه‌ریزی به تنهایی ضامن موفقیت در کسب و کار نیست. طرح شما باید واقع‌گرایانه و بر مبنای فرضیه‌های معتبر استوار باشد. اغلب افراد، در صورتی‌که خودشان طرح توجیهی یا طرح کسب کار را تنظیم کنند باید تلاش کنند تا جنبه عینی آن‌را حفظ کنند. اگر شما شدیدا مشغول سازمان‌دهی این کسب و کار هستید، پس شما از عواطف‌تان در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید. افراد به راحتی در این موقعیت مشکلات و خطرات احتمالی را نادیده انگاشته یا آن‌ها را کوچک می‌شمارند. به خاطر داشته باشید که برنامه‌ریزی، هرچند صحیح باشد، هرگز یک ایده غلط کسب و کار را معقول و امکان­‌پذیر نمی­‌سازد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سپینود شرق

سپینود شرق یک موسسه بخش خصوصی است که در سال 1385 با هدف ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و مشاوره صنعتی به کارآفرینان و سرمایه گذاران تاسیس گردید.ارائه ایده های سرمایه گذاری، مطالعه و استراتژی بازار، تدوین طرح توجیهی (امکان سنجی)، مشاوره جهت اخذ تسهیلات، تامین ماشین آلات و اجرای پروژه های صنعتی از جمله فعالیتهایی است که در سپینود شرق انجام می شوند. در واقع سپینود شرق تلاش کرده است تا در همه مراحل مختلف فرآیند سرمایه گذاری ازایده تا اجرا درکنار سرمایه گذاران و کارآفرینان و پشتیبان آنان باشد. حضور در مجامع علمی و تخصصی، اخذ گواهینامه های معتبر علمی و جهانی و انجام پروژه های متنوع در زمینه های مشاوره ای و اجرایی نشان دهنده شایستگی های سپینود شرق است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]