اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960502255347423

گردشگری موسیقی چیست؟

کد: 13960502255347423

https://goo.gl/tpiJAn

، تهران , (اخبار رسمی): بدون شک اگر گردشگری موسیقی پر رونق‌ترین بخش بازار سفر نباشد، اما موسیقی را باید یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های سفر دانست. در این نوع گردشگری، موسیقی به عنوان جاذبه‌ای در گردشگری دیده می‌شود و گردشگران برای تجربه‌ی موسیقی به مقاصد مختلف سفر می کنند.

گردشگری موسیقی

گردشگری موسیقی می بایست به اشتغال بومیان منجر شود و در بخش های مختلف گردشگری موسیقی، خارجیان نباید مشغول به کار شوند.

به گزارش سایت ایران تراول ادوایس، می‌توان با سفر به مناطق مختلف ایران، گردشگری موسیقی را در جذاب‌ترین شکل ممکن تجربه کرد.

 

موسیقی اقوام ایرانی

در برخی موارد، موسیقی یک قوم را باید فارغ از دسته بندی مرزهای استان‌ها انجام داد و موسیقی آن قوم را به تنهایی و بطور خاص مورد بررسی قرار داد.

 

استان سیستان و بلوچستان

موسیقی سیستان وبلوچستان، یادگاری از ادوار مختلف تاریخی است که فرهنگ و تمدن ایران باستان را در این گوشه از سرزمین، تداعی می‌کند. موسیقی مقامی بلوچستان در میان تمامی موسیقی هایی که در نواحی مختلف ایران وجود دارند از ماهیت و کیفیت ویژه ای برخوردار است. تنوع ملودیک و ریتمیک آثار و نوازندگان صاحب نام و وجود سازهایی با بافت و ساخت متفاوت با سازهای دیگر مناطق ایران جلوه ای خاص به موسیقی این خطه از کشورمان داده است.

 

استان لرستان

بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی در مناطق لرنشین، تصویری از رقص و پایکوبی بر قطعه‌ای سفالی به دست آمده که قدمت موسیقی در این منطقه را به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح رقم می‌زند. همچنین از آثار و شواهد به دست آمده در این مناطق تصاویری از آلات موسیقی دوران مانند شیپور و تنبور بر روی ظروف نقره وجود دارد که حاکی از رواج موسیقی نزد این قوم در عهد ساسانی است. ترانه "دایه دایه" مشهورترین و پرآوازه ترین سروده لری است که امروزه شهرت ملی داشته و بیشتر موسیقی دانان و مردم کشور با این تصنیف قدیمی آشنائی دارند.

 

استان گیلان

عمده مرکزیت موسیقی گیلان در دو منطقه است:

1.منطقه دیلمان در شرق     2.منطقه تالش در غرب استان گیلان

موسیقی در این دو ناحیه از نظر زبان، آداب و رسوم و نغمه‌ها تفاوت زیر بنائی دارد ولی در ناحیه مرکزی در هم آمیخته شده اند. قابل توجه است که موسیقی دیلمان و موسیقی تالش نسبت به سایر موسیقی دگر مناطق کم کم رو به نابودی است. رعنا از معروف ترین ترانه های فولکور(محلی) گیلان به شمار می‌رود.

 

استان کردستان

موسیقی کردستان از غنی ترین و پربار ترین موسیقی های محلی ایران محسوب می‌شود. موسیقی کردی بدلیل ریتمیک بودن و همراه بودن با رقص محلی از پر طرفدارترین انواع موسیقی در بین مردم ایران بشمار میرود.مردم کردستان موسیقی را جزیی از زندگی خود دانسته و در بیشتر مراسم و آیین های سوگواری، سوارکاری از آن استفاده می‌کنند.

 

استان بوشهر

برای اینکه موسیقی بوشهری را بیشتر بشناسیم، باید زبان محلی بوشهری‌ها را بشناسیم، در واقع ریتم، سرعت، تکیه صدا و بطور کلی فرم در موسیقی هر منطقه، ارتباط مستقیمی با زبان آن منطقه دارد و به همین دلیل است که در بوشهر، موسیقی هر محله با محله دیگر تغییرات اندکی دارد، چرا که در گویش مردم بوشهر تفاوت های اندکی وجود دارد.

 

استان مازندران

موسیقی مناطق مرکزی مازندران که تقریبا خاستگاه اصلی کلیه نغمات، آواها و نواهای پنجگانه تبری زبان به شمار می‌آید در همه نواحی کوهستانی از هزار جریب تا کوهستان های کجور و محال ثلاث و در نواحی جلگه ای از میاندرود تا شرق رودخانه چالوس عمومیت و کاربرد دارد.

 

استان خوزستان 

موسیقی غالب در مناطقی از خوزستان مانند شوشتر،دزفول و اندیمشک موسیقی لری و بختیاری  و تاثیراتی از موسیقی سنتی ایران است.در جنوب خوزستان خصایص موسیقی سواحل جنوب و حالاتی از موسیقی عرب را شاهد هستیم.مقام خوانی در موسیقی خوزستان بر گرفته از مقام های لری و بختیاری است.

 

در آخر اینکه بسیار مهم است که گردشگری موسیقی  می‌بایست به اشتغال بومیان منجر شود و  در بخش های مختلف گردشگری موسیقی، خارجیان نباید مشغول به کار شوند چرا که در این صورت تداوم و توسعه گردشگری موسیقی هیچ گونه توجیهی برای جوامع میزبان نخواهد داشت. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایران تراول ادوایس

وبسایت ایران تراول ادوایس در نظر دارد تا با دسته بندی جامع و کاربردی از گردشگری و پوشش دادن کلیه اقامتگاه های بوم گردی و خانه های روستایی به مسافران کمک کند تا سفری با تجربه های متفاوت و دلچسب داشته باشند. ایران تراول ادوایس سعی دارد تا با ایجاد تجربه های جدید و لذت بخش خاطره ای خوب و به یاد ماندنی ایجاد کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]