اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960529258517423

مراسم برف‌چال یا ورف‌چال چیست؟

کد: 13960529258517423

https://goo.gl/tkbaEw

، تهران , (اخبار رسمی): اساس برگزاری مراسم برف‌چال که در روستای آب اسک در استان مازندارن برگزار می‌شود، تامین آب مورد نیاز احشام در فصول گرم سال است تا چوپانان مجبور نباشند برای تامین آب احشام به سرعت به روستا برگردند. به این ترتیب، آب مورد نیاز احشام در مراتع و در فصول کم‌آب تامین می‌شود.

اساس برگزاری مراسم ورف چال تامین آب مورد نیاز احشام در فصل گرم سال است.

 روز قبل از مراسم برف‌چال، منادی بر بام مسجد ندا سر می‌دهد که مردم روستا خود برای مراسم ورف‌چال آماده کنند و نذورات خود را برای این مراسم تهیه و تدارک ببینند.

نقل است که روستاییان آب‌اسک در قرون گذشته به فکر کندن زمین و حفر گودالی بزرگ افتادند تا در زمستان با پرکردن این چاه بزرگ از برف و یخ در تابستان آب کافی برای شرب احشام داشته باشند. گفته می‌شود برای اجرای این ایده، حفاران و کارگران زیادی به حفر چاه اقدام کردند، اما به علت وجود قطعات سترگ سنگ تا مدت‌ها این تلاش بی‌نتیجه ماند تا این‌که فردی پاک‌سرشت و متدین به نام «سید حسن ولی» گذارش به این محل افتاد. این شخص مومن و معتقد با دیدن تلاش مردم به آنها پیشنهاد کرد: «شما در جایی که من با عصایم خطی دایره‌وار می‌کشم  زمین را بکنید که در این‌صورت ان‌شاء‌اله موفق خواهید شد». سید حسن شرطی را هم برای این موفقیت تعیین کرد و آن این‌که در صورت موفقیت اهالی روستا در این محل یعنی محل «اسکه وش» قول بدهند همه ساله در هنگام اجرای مراسم برف‌چال از شرکت‌‌کنندگان در مراسم با نان و پنیر و عسل پذیرایی کنند، همچنین گوسفندهایی در این روز قربانی و گوشت آن را بین مردم توزیع کنند.

امروز در روز مراسم برف‌چال و به یاد آن تلاش و توکل مردم روستا، ابتدا جادۀ معروف به ناصری و منتهی به برف‌چال را تمیز و پاکیزه و آن‌گاه چاه ذخیره آب را پس از لایه‌روبی آماده پر کردن برف می‌کنند. در این روز با شکوه همۀ  اسکی‌ها در اجرای این مراسم صمیمانه شرکت می‌کنند و ضمن تجدید دیدار با هم ولایتی‌های خود هنگام ناهار هریک سفره‌ای پهن می‌کنند و همکان بی‌ریا بر سر هر سفره‌ای که بخواهند می‌نشینند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایران تراول ادوایس

وبسایت ایران تراول ادوایس در نظر دارد تا با دسته بندی جامع و کاربردی از گردشگری و پوشش دادن کلیه اقامتگاه های بوم گردی و خانه های روستایی به مسافران کمک کند تا سفری با تجربه های متفاوت و دلچسب داشته باشند. ایران تراول ادوایس سعی دارد تا با ایجاد تجربه های جدید و لذت بخش خاطره ای خوب و به یاد ماندنی ایجاد کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست