اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960518257107423

گردشگری ورزشی و تاثیر آن بر جوامع میزبان

کد: 13960518257107423

https://goo.gl/qTtC7C

، تهران , (اخبار رسمی): امروزه صنعت گردشگری به لحاظ درآمدزایی به یکی از مهمترین صنایع در جهان تبدیل شده است. رویدادهای ورزشی بسیار مورد توجه گردشگران در سراسر دنیا قرار دارد.

هدف اصلی رویداد های بزرگ ورزشی را می‌توان بیشتر اقتصادی و توسعه گردشگری عنوان کرد و گردشگری ورزشی به عنوان ابزاری برای رشد پایدار اقتصادی در نظر گرفت.

به گزارش گروه مشاورین گردشگری ایران تراول ادوایس، گردشگری به دلیل تأثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به‌ویژه درآمدزایی و تأثیر در رشد اقتصادی کشورها، به بزرگترین صنعت در جهان تبدیل شده و برای اغلب کشورها، گردشگری منبع مهمی برای فعالیت های تجاری، کسب درآمد، اشتغال زایی و مبادلات خارجی محسوب می‌شود.

فعالیت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین و پویاترین فعالیت‌ها در جهان مطرح است، به‌‌طوری که یکی از اقتصادی‌ترین فعالیت‌ها در چرخه ملی کشورها، به خصوص از نظر اشتغال و ارزآوری و رونق مناطق مختلف به حساب می‌آید.

بر اساس مطالعاتی که در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی و گردشگری برخاسته از آن انجام گرفته است از رویدادهای ورزشی و گردشگری به عنوان عاملی برای بالابردن کیفیت زندگی ساکنان، بهبود اقتصاد و افزایش غرور و روحیه در جامعه نام برده شده است.

در سال‌های اخیر و به خصوص در شرایط نامطلوب اقتصاد جهانی، کشورها به این صنعت بیش از پیش اهمیت داده‌اند و به آن به عنوان جایگزینی برای درآمدهایشان نگاه می‌کنند. برای ایران که در فکر خروج از مشکل اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی و مشکل اشتغال است، صنعت گردشگری می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب مطرح باشد. البته در سال‌های اخیر تلاش‌ها و فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است که در قیاس با رشد فزاینده گردشگری در جهان این فعالیت‌ها به هیچ عنوان کافی به نظر نمی‌رسد. در عین حال با وجود اثرات مثبت آن بر توسعه اقتصادی، متاسفانه مطالعات اندکی در این زمینه در ایران صورت گرفته است.

رویدادهای ورزشی بسیار مورد توجه گردشگران در سراسر دنیا قرار دارد. با برگزاری رویدادها گردشگران با فرهنگ، قابلیتها و جاذبه‌های گردشگری کشور میزبان آشنا می‌شوند و این موضوع باعث تبادل فرهنگی میان کشورهای مختلف می‌شود. مطالعات انجام‌گرفته در 32سال اخیر نشان می‌دهد که میزبانی رویدادهای ورزشی صرفه اقتصادی زیادی بر جامعه میزبان دارد.

یافته‌های مشابه در تمامی مطالعاتی که در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی انجام گرفته، این است که منافع اقتصادی حاصل از برگزاری رویدادها بیشتر از هزینه‌های آن است. محققان دلیل اصلی آن را در درجه اول گردشگران می‌دانند و عنوان می‌کنند که برگزاری یک رویداد ورزشی باعث می‌شود که افراد زیادی در یک محدوده زمانی برای تماشا و مشارکت در ورزش به جامعه میزبان بروند و این امر باعث کسب درآمد برای هتل‌ها، رستوران‌ها و همچنین ایجاد کسب و کار جدید و رونق خرده‌فروشی می‌شود.

در تحقیقات اخیر که سازمان گردشگری انگلستان انجام داده است برگزاری المپیک 2012 میلادی 3.3میلیارد دلار در آمد در شهر لندن برای کشور انگلستان حاصل کرده است. از سوی دیگر تحقیقات دیگری نشان داده است که میزبانی برزیل برای جام جهانی2014 و بازی‌های المپیک 2016 باعث می‌شود که اقتصاد این کشور پنج پله صعود کند.

بررسی اثرات اقتصادی گردشگری ورزشی در جامعه میزبان،اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی ساکنان منطقه و مسئولان درباره این اثرات، می‌تواند هم موجب برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر از طرف مسئولان شود و هم حمایتهای جامعه میزبان را در پی داشته باشد که این امر نیز به نوبه خود باعث افزایش گردشگر ورزشی در جامعه میزبان و توسعه اقتصادی جامعه میزبان را موجب شود.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایران تراول ادوایس

وبسایت ایران تراول ادوایس در نظر دارد تا با دسته بندی جامع و کاربردی از گردشگری و پوشش دادن کلیه اقامتگاه های بوم گردی و خانه های روستایی به مسافران کمک کند تا سفری با تجربه های متفاوت و دلچسب داشته باشند. ایران تراول ادوایس سعی دارد تا با ایجاد تجربه های جدید و لذت بخش خاطره ای خوب و به یاد ماندنی ایجاد کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]