اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960619260497586

10 ویژگی برتر ویندوز سرور 2016 برای سرویس دهندگان

قابلیت های جدید Windows Server 2016 ویژه ارایه‌دهندگان سرویس

کد: 13960619260497586

https://goo.gl/agG4oo

، تهران , (اخبار رسمی): مجموعه ای از آخرین دستاوردهای شرکت مایکروسافت در قالب ویندوز سرور 2016 منتشر شده و هم اکنون برای عموم در دسترس است. این سیستم عامل، امکانات بسیاری را در زمینه‌های مختلف Cloud , Virtualization و همچنین Container در خود گنجانده که در این مقاله سعی می کنیم 10 قابلیت جدید و برتر آن را شرح دهیم.

Windows server 2016 مجموعه ای قدرتمند از ابزارهای مختلف در زمینه مجازی سازی (Virtualization)، راهکارهای ابری (Cloud) و همچنین کانتینر (Container) می باشد که هر مدیر سیستمی را شگفت زده خواهد کرد.

به گزارش شرکت رهام تک، مجموعه ای از آخرین دستاوردهای شرکت مایکروسافت در قالب ویندوز سرور 2016 منتشر شده و هم اکنون امکان استفاده از آن برای عموم وجود دارد. این سیستم عامل، امکانات و قابلیت‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف Cloud , Virtualization و همچنین Container در خود گنجانده که در این مقاله سعی می کنیم 10 قابلیت جدید و برتر Windows server 2016 را شرح دهیم.

 

قابلیت نانو سرور – Nano Server در ویندوز سرور 2016

Nano server نسخه ارتقا یافته و پیشرفته Windows Core است که هم اکنون با 92% منابع کمتر نسبت به نسخه گرافیکی ویندوز سرور  قابل نصب بوده و در عین حال اکثر قابلیت‌های اصلی یک ویندوز سرور را نیز دارد. علاوه بر سبکی فوق العاده این نسخه از ویندوز، دلایل زیر نیز می تواند شما را تشویق کند تا شروع به استفاده از Nano server در زیر ساخت شبکه خود نمایید.

پایداری بالاتر : Nano Server به صورت Bare-metal نیاز به Update‌ها و ریبوت های بسیار بسیار کمتری دارد
امنیت بالاتر : از آنجا که ویندوز سرور nano server تنها باید به صورت Remote کنترل شود، لذا امکان نصب و تغییر در سرویس‌ها نیز تنها به صورت Remote و از Source قابل اعتماد وجود دارد. در نتیجه Nano server سطح آسیب بسیار کمتری به نسبت نسخه گرافیکی Windows server دارد.
قبل حمل بودن : نانو سرور به حدی کم حجم و سبک است که به راحتی می توان آن را در سطح شبکه و روی سرورهای مختلف نصب نمود.
کاربردی : Nano server اکثر قابلیت‌های رایج ویندوز سرور از جمله Microsoft Hyper-V را پشتیبانی می کند.

Nano server به نحوی طراحی و مهندسی شده که به صورت کامل به طور Remote کنترل شود، با اینحال یک محیط کاربری ساده و لوکال به نام “Nano server recovery console” را نیز شامل می شود که در اسکرین شات بالا مشاهده می کنید. این کنسول به شما اجازه میدهد تا اکثر تنظیمات ابتدایی را بر روی سرور انجام دهید.

 

قابلیت Containers در ویندوز سرور 2016

شرکت مایکروسافت اخیرا همکاری بسیار نزدیکی با تیم توسعه Docker داشته و نتیجه آن نیز وارد شدن Container‌های مبتنی بر Docker به سیستم عامل ویندوز سرور می باشد. البته Container‌ها تا قبل از این نیز تقریبا به صورت کامل به دنیای Open-source و مبتنی بر لینوکس نفوذ کرده بودند.

 

Container چیست ؟

Container‌ها به شما اجازه می دهند تا هر اپلیکیشن را به صورت مستقیم روی سخت افزار و در محیطی ایزوله و قابل مدیریت پیاده سازی کنید. برای مثال می توانید یک IIS Server یا یک Nginx Server به عنوان Application به صورت مستقیم و در محیطی ایزوله روی یک سرور پیاده سازی کنید. این کار مزیت انعطاف پذیری به همراه بهره وری بالایی را به همراه دارد.

سیستم عامل ویندوز سرور 2016 به شما اجازه می دهد تا از 2 راه مختلف از قابلیت Containerize استفاده کنید :

 

Windows server Container : این نوع از کانتینر در محیط‌هایی قابل استفاده اند که ضریب امنیتی بالایی مورد نیاز نیست و ممکن است چند Instance مختلف در یک سرور سخت افزاری، در بعضی از منابع با یکدیگر اشتراک داشته باشند.
 

Hyper-V Container : این قابلیت با سرویس مجازی سازی Hyper-V در ویندوز سرور کاملا متفاوت است. Hyper-V Container یک محیط کاملا اختصاصی است که منابع و پراسس‌هایش از سایر Instance‌ها و همچنین سرور اصلی کاملا جدا و ایزوله شده است. این راهکار برای استفاده در محیط‌های امنیتی که نیاز به High-trust وجود دارد، ایده آل است.

 

قابلیت Linux Secure Boot در ویندوز سرور 2016

Secure Boot جزئی از فریم ویر UEFI است که در فرایند Boot اولیه از Inject شدن بد افزار‌ها و Rootkit‌ها به Boot سیستم جلوگیری می کند.

مشکلی که تا کنون در مورد قابلیت Secure boot در سرورهای مبتنی بر Windows server وجود داشت، عدم سازگاری این قابلیت با کرنل‌های لینوکس بود. این امر باعث می شد تا امکان استفاده از قابلیت Secure boot برای ماشین‌های مجازی لینوکس تحت Hyper-V وجود نداشته باشد.

اما تیم توسعه Windows server و مهندسی Azure شرکت مایکروسافت، اخیرا ثابت کردند که لینوکس را دوست دارند و تمام سعی خود را در حمایت از لینوکس و تکنولوژی‌های متن باز خواهند نمود. در همین راستا، هم اکنون با پشتیبانی قابلیت Secure boot از کرنل‌های Linux، می توانید از این مزیت امنیتی در تمام ماشین‌های مجازی Hyper-V خود در Windows server 2016 استفاده کنید.

 

قابلیت ReFS در ویندوز سرور 2016

مدت زیادی است که صحبت از ظهور فایل سیستم انعطاف پذیر یا The Resilient File System که به صورت کوتاه ReFS خوانده می شود، در ویندوز سرور وجود دارد و در سیستم عامل Windows server 2016، بالاخره نسخه پایدار و نهایی این فایل سیستم را در اختیار داریم. ReFS برای حداکثر  بهره وری و انعطاف پذیری بالا برای استفاده به همراه قابلیت Storage Space Direct (که در ادامه معرفی میشود ) و همچنین محیط‌های مبتنی بر Hyper-V به کار می رود.

 

قابلیت Storage Spaces Direct در ویندوز سرور 2016

Storage Spaces یک قابلیت بسیار کاربردی و پرطرفدار در Windows server 2016 است که به مدیران سیستم اجازه می دهد تا بسیار آسان تر و به صرفه تر قادر به ایجاد محیط‌های ذخیره سازی (Disk storage) به صورت Redundant یا با افزونگی باشند. Storage spaces direct در ویندوز سرور 2016، قابلیت قدیمی Storage space  را متحول کرده و هم اکنون به شما اجازه می دهد تا یک Local storage معمولی را به Cluster node خود اضافه کنید. در نتیجه راحت تر می توانید چند دیسک را با یکدیگربه صورت Redundant و باقابلیت افزونگی Cluster نمایید.

 

قابلیت ADFS v4 در ویندوز سرور 2016

Active directory Federation service یا ADFS یک سرویس یا Role در ویندوز سرور 2016 است که از متد احراز هویت بر پایه توکن (Claim-based Identity) پشتیبانی می کند. این متد احراز هویت در سالهای اخیر و ظهور فرایند‌های Single sign on نقش حیاتی دارد.

Single Sign On یا SSO به فرایندی می گویند که کاربر با یکبار ورود یوزرنیم و پسورد خود، به چندین سرویس متعدد در یک Session دسترسی پیدا خواهد کرد. همه ما این فرایند را در Google و استفاده از سرویس‌هایی همچون Youtube, Gmail, Google maps و … تجربه کردیم. ما تنها یکبار یوزرنیم و پسورد Google خود را وارد می کنیم و با ورود به هریک از سرویس‌های مختلف گوگل،می بینیم که اطلاعات اکانت ما بدون نیاز به وارد کردن دوباره یوزرنیم و پسورد، لود شده است.

هم اکنون مایکروسافت نیز با ارایه ADFS v4 می تواند فرایند Single Sign On را بین Active directory و بسیاری از سرویس‌های مبتنی بر Cloud پشتیبانی نماید.  در نتیجه کاربران سازمان می توانند، با یک یوزرنیم و پسورد در Active directory لاگین کنند، در Exchange ایمیل‌های خود را مدیریت کنند و در سرویس Office 365 مایکروسافت از خدمات ابری و آنلاین استفاده نمایند. با توجه به اینکه تمامی فرایند تحت یک یوزرنیم انجام می گیرد، لذا فعالیت هر کاربر به راحتی قابل مدیریت و مانیتور است.

 

قابلیت Nested Virtualization در ویندوز سرور 2016

Nested virtualization یا مجازی سازی تو در تو به این معناست که یک ماشین مجازی خود میزبان ماشین‌های مجازی دیگری زیر مجموعه خود باشد. این امر تاکنون در محیط مجازی سازی مبتنی بر مایکروسافت و ویندوز سرور، فراهم نبود. اما با Windows server 2016 و پشتیبانی از Nested Virtualization در Hyper-V، هم اکنون می توانید در یکی از ماشین‌های مجازی خود، Windows server 2016 جداگانه ای نصب کنید و با استفاده از Role مجازی سازی Hyper-V، ماشین مجازی جداگانه ای ایجاد کنید.

بسیاری از اشخاص یا شرکت‌ها نیاز به یک میزبان Hyper-V اضافه دارند اما هزینه‌های سنگین خرید سخت افزار سرور برایشان مناسب نیست، هم اکنون با این قابلیت، نیاز آن‌ها برطرف خواهد شد.

 

قابلیت Hot-Add برای تغییر سخت افزار ماشین مجازی در Hyper-V در ویندوز سرور 2016

تاکنون برای اضافه کردن یک سخت افزار مجازی یا تغییر RAM یا CPU هر ماشین مجازی در Microsoft Hyper-V باید ابتدا ماشین مجازی را خاموش می کردیم و پس از اعمال تغییرات، مجددا آن را روشن می کردیم. این امر موجب به وجود آمدن Downtime‌های اجتناب ناپذیر در امور نگهداری سرور و Maintenance می شد. با چنین Downtime‌هایی، قطعا مشتریان یا کاربران راضی نخواهند ماند. از مزیت‌های بارز Windows Server 2016 و Hyper-V امکان تغییر مشخصات سخت افزاری هر ماشین به صورت آنلاین است.  در تصویر بالا مشاهده می کنید که ما یک کارت شبکه مجازی (NIC) را به صورت آنلاین به ماشین مجازی اضافه کردیم.

قابلیت PowerShell Direct در ویندوز سرور 2016

قابلیت Shielded-VM در ویندوز سرور 2016

برای مطالعه کامل مقاله بررسی ویندوز سرور 2016 به این لینک از وبلاگ رَهام تک مراجعه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت رَهام تکنولوژی - Rahamtech

رهام تِک با تیمی از متخصصین مجرب وب هاستینگ با بیش از ۱۰ سال سابقه به عنوان شرکت سهامی خاص نوآوران داده پردازی رهام با شماره ثبت ۵۰۵۴۹۴ و با هدف ارایه طیف گسترده ای از خدمات و راهکاری نوین تحت وب تاسیس گردید. سیاست کلی رهام، ارایه خدمات با کیفیتی متمایز و رفع نیازهای مختلف مشتری در یک پکیج می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]