اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960703262127490

نحوه تقاضا، اعتراض و ابطال رای داوری

کد: 13960703262127490

https://goo.gl/Ac8R8W

، تهران , (اخبار رسمی): دادگاه قبل از ورود به ماهیت ابطال رای داوری ، باید چند مسئله را روشن کند. اگر ارجاع به داوری از طرف دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد به داوری ارجاع گردد، درخواست بطلان علی القاعده به همان دادگاه ارجاع می شود.

نحوه تقاضا، اعتراض و ابطال رای داوری
ابطال رای داوری و نحوه تقاضا

ابطال رای داوری در موسسه دادپویان حامی و اعتراض به رای داوری - وکالت دعاوی ابطال رای داوری - دعاوی ابطال رای داوری قبول پیگیری پرونده های حقوقی رای ، چندین مورد از رایج ترین پرونده های حقوقی هستند.

به گزارش دفتر ابطال رای داوری موسسه دادپویان حامی، دادگاه قبل از ورود به ماهیت ابطال رای داوری، باید چند مسئله را روشن کند. اگر ارجاع به داوری از طرف دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد به داوری ارجاع گردد درخواست بطلان هم علی القاعده به همان دادگاه ارجاع می‌شود، البته اجباری در آن خصوص نیست، چنانچه پرونده به شعبه دیگری ارجاع گردد این امر باعث صدور قرار عدم صلاحیت نیست. فلذا اگر به همان دادگاه ارجاع شود در صورتی که تمام مدارک در پرونده اصلی ابطال رای داوری موجود باشد دیگر نیازی به صدور اخطاریه در آن خصوص نیست صرفا در مواردی نظیر گواهی ابلاغ رای داور و غیره، عندالزوم اخطار صادر خواهد شد ولی اگر پرونده به دادگاه دیگری ارجاع گردد باید غیر از مدارک مورد نظر مدعی، تصویر مصدقی از رای داوری و قرارداد و مدارک مربوط به تاریخ ابلاغ رای داور ضمیمه برگ درخواست مزبور کند.

 

وکالت دعاوی ابطال رای داوری

اگرچه برخی از حقوقدانان در خصوص مرجع رسیدگی به درخواست ابطال رای داوری قائل به تفکیک گردیده اند. به موجب نظریه شماره 2972/7 مورخ 1380/05/30 اداره کل حقوقی قوه قضائیه عنوان گردیده «با عنایت به ماده 489 قانون آیین دادرسی مدنی، چنانچه طرفین حق اعتراض به رای داور را از خود سلب کرده باشند ولی رای داور یا داوران مشمول یکی از موارد مندرج در ماده 489 باشد به استناد ماده 490 همین قانون ذینفع می‌تواند نسبت به آن اعتراض کند.» درخصوص درخواست ابطال رای داوری و یا اعتراض به رای داوری در صورتیکه پرونده از حیث شکلی مشکل نداشته و پرونده رسیدگی ماهیتی بوده باشد دادگاه الزاما با تعیین وقت رسیدگی و دعوت اصحاب دعوی به دلایل و مستندات آنان بررسی لازم معمول و رای مقتضی صادر خواهد نمود.

دادگاه عالی انتظامی قضات به موجب حکم شماره 2312-4/3/1317 عنوان داشته ابطال رای داور حکم مرضی الطرفین به استناد اینکه به دلایل و اسناد طرفین مراجعه نکرده و بدون استماع اظهارات طرفین و تحقیق از شهود آنان رای داده اند تخلف است زیرا در قانون حکمیت صریحا حکم‌ها را تابع قواعد اصول محاکمات قرار نداده و همین قدر آنها را ملزم کرده است که رایشان برخلاف شرایط قرارداد و یا قوانین موجد حق نباشد و در صورتی که رای حکم به نظر حاکم دادگاه غیرموجه باشد نبایستی آن را مخالف با قانون قلمداد و ملغی از اثر نمود خصوصاً جایی که حکم‌ها را اصحاب دعوی به تراضی تعیین کرده و حق اعتراض ابطال رای داوری را ساقط کرده باشند.


نحوه تقاضای ابطال رای داوری

درخصوص اینکه آیا تقاضای ابطال رای داوری الزاما نیازی به تقدیم دادخواست دارد و یا صرف درخواست کافی است؟ با التفات به اینکه حسب مفاد قانون آئین دادرسی مدنی هدف قانونگذار جهت تشویق و ترغیب مردم به ارجاع موضوع اختلافشان به داوری بوده و در این راستا قانونگذار تسهیلات لازم در آن خصوص برای اصحاب دعوی فراهم کرده که از جمله آن عدم لزوم قواعد دست و پا گیر آئین دادرسی است که از ابتدا (درخواست تعیین داور تا انتها- ابطال رای داوری ) را دربرمی گیرد و توجها به صراحت مواد 490 و 492 قانون آئین دادرسی مدنی صرف درخواست جهت ابطال رای داوری کافی است و نیازی به تقدیم دادخواست نیست. چنانچه تقاضای مزبور در فرم دادخواست تکمیل گردد، همچنان درخواست تلقی و به هیچ وجه آثار دادخواست برآن بار نخواهد شد. در رای شماره 1211- 25/ 7/ 1326 شعبه ششم دیوان عالی کشور و رای شماره 1498- 1330/11/17 آن شعبه تقاضای ابطال رای داوری را محتاج تقدیم دادخواست ندانسته اند. مع الوصف ملاحظه می‌گردد برخی دیگر از حقوق دانان تقدیم دادخواست را در آن خصوص الزامی اعلام کرده اند.

موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری و حقوقدانان و کارشناسان متبحر و با تجربه که همگی تخصص لازم و کافی در پرونده‌های حقوقی ابطال رای داوری و اعتراض به رای داوری، آماده ارائه خدمات حقوقی به هموطنان گرامی است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی

موسسه حقوقی بین المللی «دادپویان حامی» موسسه ای خصوصی و مستقل می باشد که تحت شماره ۲۸۲۶۹ در دفتر ثبت موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده و مرکز اصلی آن تهران است. این موسسه در جهت ارتقاء سطح کیفی مدیریت حقوقی در حوزه های مهندسی، عمرانی، پیمانکاری، بازرگانی، خدماتی و سایر حوزه های مرتبط، با رعایت اصول تخصصی و حرفه ای و از طریق کادر تخصصی خود شامل حقوقدانان، وکلا، کارشناسان و مهندسین مجرب، خدمات حقوقی و تخصصی خود را در حوزه های حقوق داخلی و بین المللی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اعم از سازمانها، شرکت ها و موسسات دولتی و غیردولتی، عمومی و خصوصی، ایرانی و خارجی، در نقاط مختلف ایران ، منطقه و بین الملل ارائه می­ دهد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون