اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961117280546226

اختصاصی نسیم اقتصاد

نرخ مواد پتروشیمی تابع نرخ ارز است

کد: 13961117280546226

https://goo.gl/A1CcQa

، تهران , (اخبار رسمی): رییس اتاق صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان این که بالا رفتن نرخ مواد پتروشیمی به نفع صنایع تکمیلی است و خوراک پتروشیمی ها باید براساس ارز مبادله‌ای باشد اظهار داشت : بالا رفتن نرخ مواد پتروشیمی به نفع صنایع تکمیلی خواهد شد و صنایع تکمیلی باید آن را بپذیرند.

نرخ مواد پتروشیمی تابع نرخ است
نرخ مواد پتروشیمی تابع نرخ ارز است

مهدی قاضی‌پور در گفتگو با خبرنگار نسیم اقتصاد تاکید کرد : بالا رفتن قیمت مواد پتروشیمی‌در چند روز گذشته واکنش‌های متفاوتی را در میان صاحبان صنایع تکمیلی ایجاد کرده است. برخی معتقدند بالارفتن نرخ مواد برای صنایع خطرناک است و باعث سقوط این صنایع می‌شود و اما برخی بر این باورند که بالا رفتن نرخ مواد هرچند باعث بالا رفتن نرخ کالاها می‌شود، اما در نهایت به نفع تولید داخل است.

مهدی پورقاضی  معتقد است بالا رفتن قیمت مواد در نهایت به نفع بازار خواهد بود او در این‌باره گفت: نرخ ارز بالا رفته و این طبیعی است که نرخ مواد پتروشیمی‌هم بالا برود ضمن اینکه قیمت‌های جهانی هم افزایش داشته است

البته پیش بینی می‌شود که نرخ ارز باز هم بالا برود و قیمت مواد باز هم بیشتر شود. از نظر من هر چند بازار در ابتدا واکنش نشان خواهد داد، اما از آنجایی که بالا رفتن قیمت مواد ناشی از بالا رفتن قیمت ارز بوده و واردکنندگان کالا هم مجبور هستند با همین قیمت کالا وارد کنند. بنابراین کالای وارداتی هم گران‌تر می‌شود و این گرانی بیشتر از گرانی کالای داخلی خواهد بود در نتیجه اقبال مردم به کالای داخلی بیشتر خواهد شد.

پورقاضی گفت: باید بالارفتن قیمت مواد را تحمل کرد؛ چرا که به نفع تولید داخل است. ما باید قواعد تجارت در دنیا را قبول کنیم این قانون رقابت است و باید بتوانیم رقابت کنیم.

پورقاضی در خصوص این که آیا بهتر نیست به جای نرخ ارز آزاد، نرخ ارز مبادله‌ای در فرمول تعیین قیمت مواد استفاده شود، افزود: به نظر من همین فرمول مناسب است ارز مبادله‌ای برای خوراک پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود. اگر از ارز مبادله ای در این فرمول هم استفاده شود قیمت‌ها کاهش می‌یابد و دیگر پتروشیمی‌ها انگیزه‌ای برای اینکه مواد به داخل عرضه کنند نخواهند داشت و صف طویلی از خریداران جمع خواهند شد و بازار بهم می‌ریزد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]