اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961125282358303

تعاریف، بررسی حوزه‌های فعالیت، ویژگی‌ها و دلایل رشد

فین تک (Fin Tech) به زبان ساده!

کد: 13961125282358303

https://goo.gl/pJYRgr

، تهران , (اخبار رسمی): فین تک با بهره‌گیری از توان نرم‌افزاری و سخت ‌افزاری به ارائه خدمات مالی نوآورانه می‌پردازد که امروزه استارتاپ‌های متعددی براساس آن شکل گرفته‌اند. کسب و‌کارهای مبتنی بر این فناوری در کنار فضای نسبتا سنتی فناوری‌های حوزه خدمات مالی و بانکی، برای پر کردن خلاء ارائه سرویس‌های نوآورانه پدیدار شده‌اند.

 فین تک (Fin Tech) به زبان ساده!
زیرمجموعه های فین تک بر اساس تکنولوژی های بانکی

بانکداری یک نیاز است اما بانک‌ها نه! این شعاری است که با الهام از آن، شرکت‌های نوظهور در صنعت FinTech محصولات و خدمات نوینی ایجاد می‌کنند و با سرعت بالایی در حال کسب سهم از بازار جهانی‌ هستند.

فین‌­تک (Fin Tech) یا فناوری مالی (Financial technology) صنعتی نوظهور و پر از نوآوری است که از ادغام صنعت کهن مالی و فناوری اطلاعات نوین شکل گرفته است. این صنعت توانسته است ظرف چند سال گذشته توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کند. حجم کل سرمایه‌گذاری در حوزه‌­ی فین­تک در جهان در سال ۲۰۱4 معادل چهار میلیارد دلار بوده است و ظرف یک سال، در سال 2015، حجم سرمایه‌گذاری به ۱۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

موضوعات کلیدی و حوزه‌های اصلی این صنعت شامل موارد ذیل است:

کلان داده
پیش‌بینی و تحلیل داده‌­ها
پرداخت
مدیریت ریسک
امنیت
شبکه‌های اجتماعی
سرمایه‌گذاری گروهی
در هر کشور بر اساس میزان رشد و پیشرفت تکنولوژی‌های بانکی و همچنین براساس سیاست‌های پولی و بانکی، تعدادی از این زیرمجموعه‌­ها مورد توجه قرار می‌گیرند و بر روی آن­ها متمرکز می‌شوند. با توجه به گزارش سالیانه وب‌­سایت Mergers Alliance در سال 2015، صنعت پرداخت، بیمه و سرمایه‌گذاری جمعی از اصلی‌­ترین مواردی بودند که در حوزه فین‌­تک رشد چشمگیری داشته‌اند.

بانکداری یک نیاز است اما بانک‌ها نه! این شعاری است که با الهام از آن، شرکت‌های نوظهور در صنعت FinTech محصولات و خدمات نوینی ایجاد می‌کنند و با سرعت بالایی در حال کسب سهم از بازار جهانی‌ هستند. یکی از وجوه تمایز این محصولات و خدمات، عدم رعایت استانداردها و روال‌هایی است که در صنعت بانکداری الزام‌آور هستند. این سنت‌شکنی موجب ایجاد فضاها و مدل‌های جدید کسب و کار شده است.

در دنیای امروز که شاهد رشدی بسیار سریع در همه حوزه‌ها به ویژه فناوری اطلاعات هستیم، با اطمینان می‌توان گفت راه‌حل‌ها و استانداردهای موجود (که توسط گذشتگان در جهان وضع شده‌اند)، مناسب چالش‌ها و نیازهای کنونی نیستند و بانک‌هایی که می‌خواهند سهم بیشتری از بازار داشته باشند، به اجبار باید نگاه به فضاهای جدید رقابت در ذهن انتخاب‌کنندگان بازار هدف بسپارند. شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی، طرح‌های تحول‌آفرین خود را ابتدا در کشورهایی که از لحاظ انطباق، قوانین آسان‌تری دارند به سعی و خطا می‌گذارند و پس از نتیجه‌گیری، آن را گسترش می‌دهند و نهایتاً به استاندارد تبدیل می‌کنند. در مقابل در ایران، نیاز بازار کسب و کار و عدم دسترسی آسان به دانش و راهکارهای بین‌المللی موجب شده متخصصان ایرانی، اقدام به یافتن راه‌حل‌های خلاقانه و جایگزین کنند.

موسسات مالی و بازیگران سنتی این حوزه به سمت بازیگران مدرن یا همان استارتاپ­‌ها گرایش پیدا کرده‌اند زیرا در حال حاضر نقش اصلی و کلیدی را بازیگران مدرن ایفا می‌­کنند وموسسات مالی و همچنین بازیگران سنتی با حمایت خود نه تنها باعث رشد استارتاپ‌ها شده بلکه بقای خود در این حوزه را نیز تضمین خواهند کرد. فناوری‌های تحت فین‌تک، سریع، قابل اعتماد و نوآور هستند و همواره در ردهی فناوری‌های روز قرار می‌گیرند. پویایی موجود در این فناوریها، موجب جذب هر چه بیشتر استعدادها و تسهیل انجام امور مالی افراد و سازمان‌ها می‌شود. فین تک در واقع موجب شده است تا بانک ها در جایگاه تامین کننده‌های صرف خدمات پایه‌ای و زیرساختی قرار بگیرند و کلیه سرویس‌های سطح بالاتر آنها و مبادلات میان آن‌ها از طریق درگاه‌های فین‌تک صورت پذیرد. برخی خدمات و سرویس‌هایی که قابلیت ارائه در فینتک را دارا می باشند به شرح ذیل است

ایجاد امکان پرداخت­‌های P2P
ارائه میکرو وام‌­ها
ارائه پلتفرم­‌های robot-investment یا سرمایه­‌گذاری رباتیک
ارائه خدمات پارکومتر: (سنجش صحت شماره، پرداخت هزینه، سنجش و تعیین نوع قبض، دریافت مبلغ قابل پرداخت)
توسعه پلتفرم‌های مبتنی بر باشگاه­‌های وفاداری و طرفداری
دریافت تراکنش‌­های یک کارت، دریافت صورتحساب، دریافت اطلاعات سپرده، دریافت مانده­ حساب
دستور انتقال وجه بین‌المللی، دستور انتقال وجه و دریافت لیست انتقال وجه درون بانکی به صورت عادی، دسته­ای، تحت پایا و ساتنا
دریافت لیست و جزئیات مربوط به تسهیلات
پرداخت توسط کارت­‌های شتابی و بین ­المللی
قبل از سال ۲۰۰۸ اقتصاد جهانی با بحران شدیدی مواجه شده­ بود و صنعت مالی به عنوان یکی از کم‌بازده‌ترین صنعت‌های نوآوری و اختلال‌پذیر شناخته­ شد. بسیاری از کارهای ساده مثل دریافت موجودی بانکی، برداشت پول و … به صورت آفلاین و سنتی انجام می­گرفت. تا این‌که ظهور فینتک در دهه‌ی گذشته نوآوری را به این عرصه اضافه کرده و دگرگونی بزرگی را ایجاد کرد که برای شرکت‌های B2B و B2C مثمرثمر واقع شد. در زیر به دلایل رشد این صنعت در مقابل دیگر صنایع اشاره شده است:

زمان بندی مناسب: بحران سال ۲۰۰۸ عصر جدیدی را برای امورمالی تعریف کرد. در این سال مردم به ناکارآمدی سیستم‎‌های بانکی، که احتمالاً ناشی از رشد صنعت IT و نفوذ آن در زندگی روزمره­‌ی مردم بوده است، بیش از پیش پی برده و از این رو بر آن شدند تا فرصت‌های جدیدی برای جوامع ایجاد کنند. همین اکوسیستم، فرصت را در اختیار شرکت‌های فناوری و توسعه­ قرار داد تا خدمات بانکی را با تحول بزرگی مواجه کنند.
ایده‌ها و فرصت ها: نوآوری‎‌‌هایی‌که صنعت بانکی را با تحول بزرگی مواجه کند به آسانی در دسترس بود. علاوه بر این، مشتریان دلایل زیادی برای از دست دادن اعتماد به بانک‌ها داشتند؛ هزینه بالا، کندی، عدم شفافیت و سرویس‌­های نامناسب و با کیفیت پایین به مشتریان. در عین حال هیچ راهکار بهتری برای از بین بردن این مشکلات وجود نداشت. این بحران‌ها باعث شدند تا با ترکیب ایده‌های مالی و تکنولوژی تحولات بزرگی در جامعه ایجاد شود.


تغییر رفتار مصرف کنندگان: مطالعات جمعیت‌شناسی نشان می­‌دهد که مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند پول‎‌های خود را به طور مستقیم (به جای روبرو شدن با بانکدار) مدیریت کنند. علاوه بر آن، مصرف‌کنندگان ارزش زیادی به زمان خود قائل هستند؛ بنابراین به جای این‌که ساعت‌های زیادی را در بانک‌ها معطل شوند دوست دارند هنگامی که منتظر اتوبوس هستند به راحتی به خدمات مالی خود دسترسی داشته باشند. این باعث می‌شود مدیریت پول‌ها برای آن‌ها در دسترس‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر باشد.

چابکی و سرعت: شروع یک شرکت و تلاش برای بزرگ‌تر ساختن آن هرگز مانند امروز سریع و در عین حال پیچیده نبوده است. اما استارتاپ‌های فین­تک با یک اکوسیستم آماده مواجه شدند و با تیم‌هایی آماده و سریع به بازار قبلی حمله کردند. استارتاپ‌ها معمولا به سرعت نتیجه می‌گیرند و ساختار هزینه موسسات مالی را ندارند و به همین دلیل به سرعت توانستند رشد کنند.

نیروی انسانی خبره: نیروی انسانی بزرگ‌ترین چالش برای سازمان‌های بزرگ محسوب می‌شود. اما شرکت‌های فناوری در میان جوانان بسیار محبوب هستند و اکثر افراد تلاش می‌کنند تا استعداد و تخصص لازم برای کار در این شرکت‌ها را کسب کنند. جوانان و واجدین شرایطی که وارد بازار کار می­شوند ترجیح می‌دهند در یک استارتاپ فین‌تک در حال رشد و هیجان‌انگیز مشغول شوند تا آنکه در یک شرکت بسیار سلسله‌مراتبی کار کنند.
بر خلاف تصور عموم، در سال­ های اخیر با رشد فین ­تک، حوزه بانکداری در جهان بیشتر از آنکه فین ­تک را رقیب خود بداند، این حوزه فناوری را راهی برای پیشرفت و بقای خود می‌پندارد و از آن در جهت گرفتن سهم بیشتری از بازار پرداخت و تعاملات مالی بهره می ­برد. در قسمت بعد به تحلیل و بررسی ارزش های افزوده فین تک برای کسب و کارها، رشد استارتاپ‌های فینتک،ارتباط و دیدگاه‌های بانکداری به حوزه فینتک خواهیم پرداخت.  

سید علیرضا سید صدری - مدیر تحقیق و توسعه شتابدهنده نوتاش

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شتابدهنده نوتاش

شرکت شتابدهنده فناوری نوتاش از سال 1395 توسط جمعی از متخصصان و مدیران با تجربه فعالیت خود را با تمرکز بر حمایت از استارتاپ‌های ناب مبتنی بر فناوری‌های نوین آغاز کرد. نوتاش در این مدت کوتاه توانست زیرساخت‌های مورد نیاز برای حمایت از استارتاپ‌های حوزه‌های FinTech, AR, VR, Games, IoT, ICT,... را فراهم نماید و در ابتدای سال 1396 به عنوان یک شرکت شتابدهنده مستقل و خصوصی فعالیت رسمی خود را آغاز نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]