اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970216294428303

از قانون‌گذاری تا فیلترینگ

دارایی‌های دیجیتال، منبع خلق ثروت

کد: 13970216294428303

https://goo.gl/rbwNsS

، تهران , (اخبار رسمی): تغییر ابزارهای زندگی در دهه‌های اخیر و نقش پررنگی که تجهیزات رایانه‌ای در همه عرصه‌ها پیدا کرده‌اند، نوع جدیدی از دارایی‌ها را هم خلق کرده. امروز دارایی‌های دیجیتال نه تنها در کنار همه انواع مرسوم مطرح هستند بلکه در بسیاری موارد ارزش بیشتری یافته و خود آن‌ها به منبع خلق ثروت نیز تبدیل شده‌اند.

دارایی های دیجیتال
دارایی های دیجیتال

نگرانی‌های به جا درباره سلامت اخلاقی، اجتماعی، و امنیت عمومی همواره دست‌آویز مناسبی برای اتخاذ ساده‌ترین روش یعنی بستن و فیلتر کردن بوده و کسب کارها خود را به نام حفظ امنیت عمومی در معرض خطر می‌بینند.

بیش از یک دهه قبل و زمانی‌که برای دریافت وام بانکی با کارشناس یکی از بانک‌ها مذاکره می‌کردم، در پاسخ به پرسش او درباره محصول کار روزمره خود گفتم که "مشغول به تولید نرم‌افزار" هستیم و وی بدون درنگ گفت: «انتظار دارید بانک نرم‌افزاری را که شما روی یک سی دی. قرار می‌دهید به عنوان یک محصول با ارزش بپذیرد؟» خوشبختانه من موفق به دریافت وام از بانک نشدم! اما تا مدت‌ها از خودم می‌پرسیدم: «آیا در آینده نزدیک شاهد تغییر این نگرش خواهم بود؟» آن روز مدتی است فرارسیده. امروز در کشور ما هم تجربه خدمات الکترونیکی، تولید و عرضه اطلاعات الکترونیکی و فعالیت‌های مبتنی بر رایانه‌ها گسترش بسیاری یافته است. در این میان مردم و مدیران در بسیاری از بخش‌ها به ارزش و اهمیت آنچه که به عنوان دارائی دیجیتال می‌نامیم پی برده‌اند و فعالیت‌های متعددی در این عرصه شروع شده است.

دارایی‌های دیجیتال در دوران اخیر نه تنها محدود به یک یا چند پرونده اطلاعات متعلق به اشخاص بلکه شامل همه امکانات و بسترهای عملیاتی است که سازمان‌های مختلف و نهادهای عمومی و خصوصی از آن‌ها برای پیشبرد امور و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. در این میان بخش‌خصوصی و کسب‌وکارهای نوپا به میزان قابل توجهی با این نوع امکانات و دارایی‌ها پیوند خورده‌اند. رشد کسب‌وکارهای مبتنی بر فن‌آوری‌های جدید در کشور به اندازه‌ای است که موجب تحرک سایر بخش‌ها نیز شده و در این میان دارایی‌های دیجیتال اهمیتی دو چندان یافته‌اند. دولت و سازمان‌های حاکمیتی در کنار وظایف سنتی خود برای حفظ امنیت و آرامش عمومی، امروز وظیفه ایمن‌سازی فضا برای خلق، تبادل، و حفظ دارائی‌های دیجیتال را نیز برعهده دارند. توجه همه دستگاه‌ها به این مورد را در تاسیس پلیس فتا و دادسراهای ویژه جرایم رایانه‌ای و یا طرح و تصویب قوانین لازم در این زمینه می‌توان دید.

در کنار قانون‌گذاری و تسهیل‌گری برای توسعه و گسترش کسب‌وکارهای مبتنی بر فن‌آوری‌های نو، حفظ امنیت این نوع کسب‌وکارها نیز مهم است. کسب‌و‌کارهای نو به ویژه آن‌هایی که در فضای اینترنت فعالیت می‌کنند، نیازمند ثبات و امنیت فضای مجازی هستند. تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای توسعه زیرساخت‌ها و تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی شده، گروه بزرگی از جوانان و صاحبان اندیشه و سرمایه را به خود جلب کرده، اما حفظ این فضا نیازمند اطمینان از ثبات آن است. سال‌های اخیر نبردی بین کسب‌وکارهای فضای مجازی با افراد و سازمان‌های مسئول عرصه‌های اجتماعی و امنیتی جریان داشته. نگرانی‌های به جا درباره سلامت اخلاقی، اجتماعی، و امنیت عمومی همواره دست‌آویز مناسبی برای اتخاذ ساده‌ترین روش یعنی بستن و فیلتر کردن بوده؛ و هر روزه انبوه کسب‌وکارهای فعال و موثر در عرصه مجازی همه داشته‌های خود را به نام حفظ امنیت عمومی در معرض خطر می‌بینند.

روشن است که هیچ‌کدام از صاحبان کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی خواهان غلبه آشوب و تشنج بر فضای کشور نیستند، اما حفظ دارایی‌های دیجیتال آن‌ها علاوه بر امنیت در فضای عمومی، نیازمند امنتی در فضای مجازی نیز است. درکنار همه مشکلات و کاستی‌های ساختاری و شکنندگی ذاتی کسب‌وکارهای جدید، به لطف تلاش و دانش فرزندان این سرزمین، امروز ما نیز وارد عرصه‌هایی شده‌ایم که علاوه بر منابع طبیعی، دارایی‌های دیجیتال را نیز به سبد منابع‌مان افزوده، لازم است حفظ آن‌ها هم در دستور کار قرارگیرد.

 

مهران امیری - مدیر فناوری شتابدهنده نوتاش

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شتابدهنده نوتاش

شرکت شتابدهنده فناوری نوتاش از سال 1395 توسط جمعی از متخصصان و مدیران با تجربه فعالیت خود را با تمرکز بر حمایت از استارتاپ‌های ناب مبتنی بر فناوری‌های نوین آغاز کرد. نوتاش در این مدت کوتاه توانست زیرساخت‌های مورد نیاز برای حمایت از استارتاپ‌های حوزه‌های FinTech, AR, VR, Games, IoT, ICT,... را فراهم نماید و در ابتدای سال 1396 به عنوان یک شرکت شتابدهنده مستقل و خصوصی فعالیت رسمی خود را آغاز نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]