اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961220287218303

فصل کارآفرینی در فرهنگ کسب‌و‌کار ایران

کارآفرینان و مشاغل مناسبتی-فصلی

کد: 13961220287218303

https://goo.gl/Nr9t8q

، تهران , (اخبار رسمی): کارآفرینی شغل و پُست نیست بلکه یک ویژگی است. افراد فراوانی با داشتن مجموعه‌ای از توانایی‌ها و شیوه‌های عملی، کم‌کم به نقطه‌ای میرسند که قادر به خلق فضای اجرایی برای طرح‌های خلاق می شوند. اما آیا رابطه‌ای با مشاغلی که آنها را با صفت فصلی می‌شناسیم، وجود دارد! آیا کارآفرینان با مشاغل فصلی نسبتی دارند؟

کارآفرینان و مشاغل مناسبتی-فصلی
کارآفرینان و مشاغل مناسبتی-فصلی

آنچه‌ که یک فرد یا مجموعه کاری را در زمره کارآفرینان قرار می‌دهد، خلاقانه، ارزش‌آور و اشتغال‌آفرین‌بودن است

آنچه در فرهنگ عمومی کسب‌وکار به‌عنوان شغل فصلی شناخته می‌شود را به شکلی مختصر می‌توان به مجموعه مشاغلی اطلاق کرد که در دوره‌های خاص زمانی مورداستفاده هستند و پس از‌ طی آن دوره، تعطیل می‌شوند. این دوره زمان می‌تواند یک بخش از چرخه متوالی سالیانه باشد یا اینکه در محدوده‌ای کوچک‌تر یا حتی بزرگ‌تر دسته‌بندی شود. این نوع مشاغل را شاید بتوان برای روشن‌تر شدن موضوع، مشاغل دوره‌ای یا غیرمستمر نامید؛ اما با تکیه‌بر فرهنگ الهام گرفته‌شده از جامعه مبتنی بر کشاورزی که برخی مشاغل در یک دوره خاص از فصول موردنیاز بوده و تا تکرار فصل در سال بعدی رها می‌شدند، همچنان مشاغل فصلی نامیده می‌شوند.

از طرفی آنچه یک فرد یا مجموعه کاری را در زمره کارآفرینان قرار می‌دهد، خلاقانه، ارزش آور و اشتغال آفرین بودن است، به‌این‌ترتیب چنانچه از مشاغلی که عموماً فصلی تلقی می‌شوند به‌گونه‌ای خلاق ارزش‌آفرینی شود، اقدامی کارآفرینانه انجام‌شده. گرچه فضای کسب‌وکار خود را چندان درگیر تعاریف و ترکیبات کلامی نمی‌کند و نتایج اقدامات گویاتر از کلمات و عبارات است، اما برمبنای آنچه ذکر شد، واقعاً می‌توان انتظار داشت که کارآفرینان خلاق و مبتکر درباره مشاغل فصلی نیز ابتکارهای عملی عرضه کنند.

کشور ما به دلیل تنوع فصول و مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی به شکل گسترده‌ای با مشاغل فصلی سروکار دارد. مشاغلی متناسب با تابستان یا زمستان، مشاغل متناسب با اعیاد و مناسبت‌های ملی همچون نوروز یا مشاغل متناسب با ایام محرم و رمضان در این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد. روشن است که نه نیاز و اقبال مردم به کسب‌وکارهایی که در این مناسبت‌ها شکل می‌گیرد، از بین خواهد رفت و نه امکان حذف چنین کسب‌وکارهایی وجود دارد. این‌ها به‌تنهایی به کارآفرینان اعلام می‌دارد که تقاضا و سهم مناسب از بازار برای این نوع کسب‌وکارها وجود دارد. از طرفی تکرار بلاقید این مناسبت‌ها شاخص پایدار بودن بازار را تائید می‌کند. همه این موارد نقطه اطمینان و اعتماد مناسب برای توجه به این نوع کسب‌وکارها را به‌دست می‌دهد. درهمین‌حال به نظر می‌رسد مواردی همچون توجه به مسائل زیست‌محیطی و تکیه‌بر توانمندی‌های داخلی درباره این نوع مشاغل کمتر موردتوجه واقع‌شده که انتظار می‌رود زمینه مناسبی برای حضور نیروهای جوان و طرح‌های ابتکاری باشد.

در واقع بسیاری از مشاغلی که موصوف به صفت فصلی شده‌اند و در پیرامون خود می‌بینیم، همچنان قابلیت پذیرش برنامه‌های ابتکاری و خلاقانه رادارند و اطلاق صفت فصلی به آن‌ها به معنای نیمه‌وقت یا غیرقابل تکیه‌‌بودن آن‌ها نیست. بسیاری از این مشاغل در واقع شامل یک چرخه کامل از آماده‌سازی اولیه و اجرای فصلی هستند که یکی پس‌ از دیگری انجام می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر چرخه حیات این مشاغل محدود به همان فصل اجرایی نیست بلکه شامل دوره آماده‌سازی نیز می‌شود. روشن است که کارآفرینان می‌توانند زیرساخت‌های لازم برای حضور مستمر در این چرخه را به نحو کارآمد و مقرون‌به‌صرفه فراهم سازند. شاید فرارسیدن مناسبت‌هایی چون ایام محرم و متعاقب آن ماه رمضان فرصت مناسبی باشد که به حضور کارآفرینان در مشاغلی که مناسبتی و فصلی هستند، اعتنا کنیم. نقش‌آفرینی کارآفرینان در این حوزه‌ها را باید به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تلقی کرد.

 

مهران امیری - مدیر فناوری شتابدهنده نوتاش

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شتابدهنده نوتاش

شرکت شتابدهنده فناوری نوتاش از سال 1395 توسط جمعی از متخصصان و مدیران با تجربه فعالیت خود را با تمرکز بر حمایت از استارتاپ‌های ناب مبتنی بر فناوری‌های نوین آغاز کرد. نوتاش در این مدت کوتاه توانست زیرساخت‌های مورد نیاز برای حمایت از استارتاپ‌های حوزه‌های FinTech, AR, VR, Games, IoT, ICT,... را فراهم نماید و در ابتدای سال 1396 به عنوان یک شرکت شتابدهنده مستقل و خصوصی فعالیت رسمی خود را آغاز نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کارآفرینی و استارتاپ