اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961201283398357

نکاتی که جهت جابجایی درخت باید بدانید

جابجایی درخت حقیقتی خوشایند جهت کاهش هزینه و حفظ درختان

کد: 13961201283398357

https://goo.gl/aRh7Vd

، تهران , (اخبار رسمی): شاید برای شما هم  پیش آمده باشد که سال‌ها درختی رفت و آمد شما به پارکینگ منزل یا محل کار شما را دچار مشکل کرده باشد یا برای ساخت ملک خود مجبور به تغییر نقشه به دلیل وجود درختان شده باشید. برخی نیز علاقه فراوان به یک گیاه و حفظ آن آنقدر مهم است که حاضر هستید هر کاری انجام دهید تا آن گیاه سالم بماند.

جابجایی درخت حقیقتی خوشایند جهت کاهش هزینه و حفظ درختان
جابجایی و انتقال درختان توسط روش های روز دنیا جهت حفظ درتان به جای قطع آن ها

این مقاله به دوستداران طبیعت یا افرادی که وجود درخت موجب بوجود آمدن مشکلات برای آن‌ها شده است، کمک فراوانی خواهد کرد

در سال‌های اخیر به علت جرائم سنگین قطع و صدمه به درخت، جابجا کردن درختان به صورت تخصصی انجام می‌پذیرد. این امر توسط شرکت جابجایی درخت که کسب مجوز از سازمان مربوط کرده است قابل اجراست تا این موجود زنده که فواید فراوانی برای زندگی انسان دارد، ادامه حیات دهد. در بسیاری از موارد شاهد این موضوع بوده‌ایم که پس از اتمام عملیات ساخت بنا، مالک به علت عدم آگاهی از اهمیت وجود درخت در فضای ملک، جرائم سنگینی پرداخت کرده و نیز تاخیر در اخذ پایان کار سبب ایجاد مشکلاتی شده است. توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی از کارشناسان مربوط اطلاعات کسب کنید و بعد شروع به کار کنید. احتمالا برای شما هم جالب است بدانید شهرداری مناطق از فضای سبز موجود در ملک از قبل به صورت عکس و یا نوشته‌ای در پرونده ملک شما اطلاعاتی دارند. این مو ضوع مربوط به قسمتی در اداره فضای سبز منطقه مربوطه تحت نظر کارشناس فضای سبز است. در این مطلب راهی را پیش پای شما می­‌گذاریم که روشی بسیار جالب است و نیز کمک فراوانی به بقای محیط زیست و فضای سبز می‌کند.

 در این  مطلب می‌خواهیم تجربه جابجایی بیش از ۴۰۰۰ هزار اصله درخت در گونه‌های مختلف را در اختیار شما قرار دهیم. سبزوانه علاوه بر تولید و فروش انواع گل و گیاه و همچنین طراحی، اجرا و نگهداری فضای سبز، دارای مجوز جهت جابجایی انواع درخت است.

باید توجه شود که درختی که می­‌خواهیم جابجا کنیم سالم باشد. بیماری نداشته باشد و سالم و شاداب باشد. لازم به ذکر است که هر چه سن درخت یا سایز درخت کمتر باشد، در جابجایی بهتر جواب می­دهد. در واقع باید تحول درخت در عملیات جابجایی بالا باشد، زیرا همان گونه که گفته شد درخت مقداری از ریشه­‌هایش را از دست خواهد داد. لذا باید بتواند در بستری مناسب ریشه‌­زایی کند. عموما درختچه­‌ها بهتر از درختان تحمل جابجایی و رشد پس از انتقال به محل جدید را دارند. می‌­توان به این نکته هم اشاره کرد که درختان خزان کننده از درختان سوزنی برگ (همیشه سبز) بیشتر قابلیت جابجایی و انتقال را دارند. در مطالب بعدی در خصوص اینکه چه گونه‌های برای جابجایی مناسب‌تر هستند صحبت خواهیم کرد.

زمان مناسب برای جابجایی

بسیار خوشحال هستیم که تلاش می‌کنید به محیط زیست لطمه‌ای وارد نشود و در برای زنده ماندن درخت در پی روش مناسب هستید. 

 در هر فصلی می‌­توان درخت اقدام به جابجایی درخت کرد. اما برای رسیدن به بالاترین درصد زنده ماندن درخت بهتر است در فصول مشخصی صورت پذیرد. مثلا درختان خزان‌­پذیر (مانند چنار، اقاقیا، نارون، صنوبر و …) در فصل پایییز پس از خزان کامل درخت و معمولا تا زمستان که خاک اطراف ریشه یخ بزند و سفت شود و یا در ابتدای بهار قبل از شروع جوانه زدن درخت (در اصطلاح  زمانی که درخت بیدار نشده است)، بهترین زمان برای اقدام به جابجایی است. در مورد درختان همیشه سبز از جمله سوزنی برگان (سرو، کاج و…)، اواسط یا اواخر پاییز به دلیل میزان درجه حرارت ۱۵-۲۱ درجه سانتیگراد امکان ریشه‌­زایی این درختان و افزایش درصد موفقیت در عملیات جابجایی توصیه می‌شود. تجربه ما در این ضمینه نشان می‌دهد با استفاده از موادی خاص جابجایی درخت، می­‌توان درصد زنده ماندن درخت را بالا برد. لازم به ذکر است بهتر است در فصل بهار و تابستان جابجایی انجام نشود، زیرا رشد برگ‌ها به حداکثر می­‌رسد و در این زمان انرژی ذخیره­ای گیاه و رشد ریشه کم است و گیاه انرژی خود را صرف رشد بخش تاج می‌­کند. باید این نکته را به یاد داشت که ریشه گیاهای که در فصل رشد منتقل شده است باید دائما مرطوب نگه داشته شود. پرورش ­دهندگانی نیز مطرح می­‌کنند بعد از خروج درخت از مکان قدیم جهت مقاوم سازی درخت مدتی آنرا به محلی سرد و مرطوب برده و نگهداری کنیم. همان طور که در جدول بالا میبینید، برخی از گیاهان در پاییز و زمستان عملیات جابجایی راحتی ندارند و در فصل بهار با موفقیت بیشتری جابجا می­‌شوند.

سه روش کاملا مطمئن جابجایی درخت

عموما انتقال درخت در سه روش امکان­‌پذیر است.

  • روش اول: ریشه برهنه (ریشه لخت)
  • روش دوم: بسته بندی و گونی پیچی کردن ریشه گیاه
  • روش سوم: روش استفاده از ماشین آلات مخصوص جابجایی درخت

آزمایشات و تجربیات ما در زمینه جابجایی انواع درختان با سایز­های مختلف نشان می‌­دهد که روش اول برای درختان بن­‌های بیشتر از ۵ سانتیمتر ریسک پذیری بالایی دارد. بیشتر برای جابجایی درختچه­‌های کوچک موفقیت آمیز است. در زیر روش اول و دوم را آموزش خواهیم داد و نکاتی را که کاملا ضروری است و به بقای درخت کمک می‌کند بررسی خواهیم کرد.

اما اقدامات مشترکی که در هر دو روش اول باید انجام شود به شرح زیر است:

با توجه به جنس خاک احتمال نرسیدن رطوبت به عمق خاک زیاد است. از مرطوب بودن خاک اطراف ریشه درخت اطمینان داشته باشید و چندین مرتبه ۲ یا ۳ روز قبل از جابجایی خاک را سیراب کنید. علت این امر جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه­‌های گیاه هنگام خارج کردن و جابجایی آن است. در برخی موارد بستن شاخسار گیاه به طوری که به محل اتصال شاخه به درخت آسیبی نرسد، پیشنهاد می­‌شود. در مواردی نیز در جابجایی درختان بزرگ هرس نیز توصیه می­‌شود که در مطالب بعدی نحوه هرس کردن صحیح درختان توضیح داده خواهد شد.

جابجایی درخت به روش ریشه برهنه

همان گونه که در فوق اشاره شد، درختچه­‌های خزان­‌پذیر با ارتفاع حداکثر ۲ متر یا قطر تنه ۵ سانتیمتر برای این روش مناسب است و در غیر این صورت از روش دوم یعنی روش روت بال(گونی پیچی) باید استفاده کرد. در این روش ابتدا باید به اندازه کافی از گیاه فاصله بگیریم و بعد شروع به کندن گودال اطراف درخت کنیم. بسته به نوع گیاه حجم ریشه اطراف درخت متفاوت است. یه روش کلی برای این منظور این است که از تنه درخت حداقل دایره­‌ای به  شعاع ۳۰ سانتیمتر فاصله گرفته و شروع به حفر کانال می‌­کنیم. در این فاصله به ریشه‌­های اصلی آسیبی نخواهد رسید و ریشه­‌های جانبی قطع می­‌شوند. عمق گودال حدود ۴۵ سانتیمتر مناسب است. برای خارج کردن خاک موجود در گودال از یک چنگک کمک بگیرید و با حرکت بر خلاف تنه درخت عمل کنید تا آسیبی به ریشه نرسد. حتما  با پارچه مرطوب ریشه­‌های بیرون آمده را بپوشانید و از خشک شدن آن محافظت کنید. باید به این نکته توجه کرد که هر چقدر حجم بیشتری از ریشه باقی بماند، نتیجه بیشتری خواهیم گرفت. پس حفاری را تا عمق کمتر از ۴۵-۶۵  سانتیمتر انجام ندهید. پس از اینکه به عمق مورد نظر رسیدید می­‌توانید با دقت درخت را کج کرده و با استفاده از ابزار برش ریشه، گیاه را آزاد کنید. اکیدا با فشار آوردن به تنه گیاه به آن آسیب نرسانید. می­توانید در برخی موارد از فشار آب استفاده کنید. اگر محل جدید گیاه فاصله وجود دارد، گیاه را در موادی سبکی مثل خاک اره مرطوب یا خاک برگ و در سایه و محیط خنک نگهداری کنید و در چاله‌ای مناسب که اطراف ریشه گیاه را با خاک سبک بتوان پر کرد، بکارید.

جابجایی درخت به روش روت بال(گونی پیچی و بسته بندی ریشه درخت همراه با خاک)

این روش برای گیاهان با قطر تنه بیشتر از ۵ سانتیمتر کاربرد دارد. در این روش درواقع درخت همراه با خاک اطراف ریشه جابجا می­‌شود. قبل از شروع به کارباید درخت را هرس مناسب کرد. هرس سنگین شاخه­‌های درخت توصیه نمی­‌شود. میزان خاک توپی شکل و گونی پیچ شده اطراف ریشه درخت به اندازه دو سوم از گستره تاج درخت است. گستره تاج درخت در زمانی که آفتاب به طور عمود بر زمین میتابد، میزان سایه درخت مشخص می­‌شود. برای این کار از سایه انداز درخت به اندازه یک سوم به سمت تنه درخت رفته و علامتگذاری می­نماییم. جنس خاک و نوع درخت در میزان اندازه توپ ریشه و شکنندگی خاک اطراف آن بی­‌تاثیر نیست. البته در درختان همیشه سبز کوچک و درختچه­‌های کوچک این میزان به طور تقریبی به قطر نیم متر مناسب است. در درختان همیشه سبز متوسط و درختچه‌­های بزرگ و همچنین درختان با قطر تنه ۱۱ سانتیمتر به بالا این میزان توپ ریشه بین ۵/۰ تا ۵/۱ متر میرسد. در صورتی که درختی در گروه­ بندی فوق جای نگرفت و سایز بزرگتری داشت، توپ ریشه بیشتر از ۵/۱ متر مناسب خواهد بود.

جابجایی درخت به روش استفاده از ماشین آلات مخصوص

روش استفاده از ماشین آلات مخصوص جابجایی به علت هزینه بالا، عدم کارایی در هر مکانی(مثلا در داخل خانه، مکان­هایی که سیم برق یا تلفن، لوله آب یا گاز عبور کرده) و نیز در برخی موارد عدم اجرای صحیح در جابجایی درختان بزرگ، همچنین انجام عملیات جابجایی درخت توسط افراد متخصص، توصیه نمی­‌شود.

امیدوارم توانسته باشیم پاسخ به سوالاتی که بیشتر مطرح شده بود، داده باشیم. در صورت مواجه شدن با هر مشکل یا سوالی می‌توانید در بخش «از من بپرس سبزوانه» مطرح کنید یا درخواست خدمات از سبزوانه کنید. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فضای سبز سبزوانه

فروشگاه اینترنتی سبزوانه بهترین مقصد برای خرید اینترنتی انواع گل و گیاه، گیاهان دارویی، لوازم باغبانی، جعبه گل به صورت تخصصی و نیز کسب اطلاعات در زمینه پرورش و نگهداری گل و گیاه در ایران می باشد. ((ارسال سریع))، ((تحویل به موقع))، ((عالی ترین قیمت)) و ((تضمین بهترین کیفیت)) از اصولی است که سبزوانه به آن پایبند است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنایع غذایی و کشاورزی | محیط زیست