اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14010717676308357
در دسترس نیست

چه زمانی درختان را جابجا کنبم؟

چه فصلی مناسب جابجایی درخت است؟

کد: 14010717676308357

، تهران , (اخبار رسمی): اطلاع از زمان جابجایی درخت نکته بسیاری حیاتی و مهم است و اگر به آن توجه نکنید ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری به درخت و محل کاشت آن وارد شود. امروز در این مطلب قصد داریم نکات بسیار مهم و کلیدی در مورد جابجایی درخت و زمان آن را با شما در میان بگذاریم، پس تا انتها همراه ما باشید.

چه فصلی مناسب جابجایی درخت است؟
زمان مناسب جابجایی درختان| فصل مناسب جابجایی درخت

به طور کلی می‌توان گفت که معمولا جابجایی درختان با رعایت نکات اصولی در تمامی مواقع سال امکان پذیر است. اما در برخی از درختان جابجایی در زمان غیر مناسب ریسک بالایی دارد.

جابجایی درخت یکی از مواردی است که نیاز به رعایت نکات مهم، مانند فصل زمان و غیره شود تا به ریشه و گیاه آسیب نرسد. برای جابجایی درخت باید اطلاعاتی داشته باشیم تا بتوانیم در عملیات انتقال درخت به خوبی و موفق عمل کنیم. این اطلاعات می توانند مواردی مانند روش انتقال، زمان انتقال، نوع زمین و شرایط آب و هوایی و غیره باشد.

بهترین زمان جابجایی درخت فصل بهار و پاییز می باشد. باید در هنگام جابجایی درخت به نکات ریز و درشت بسیاری توجه شود. 

  • زمان انتقال درختان و درختچه های خزان کننده و همیشه سبز، فصول بهار و پاییز است.
  • درختان خزان کننده را در بهار یا اواخر زمستان های نه چندان سرد همزمان با شروع باز شدن یخبندان تا زمان جوانه زنی برگ ها می توان جابجا کرد.
  • در پاییز، این زمان جابجایی از زمان آغاز تغییر رنگ برگ ها تا زمان شروع یخبندان است.
  • اگر چه همه درختان و درختچه ها را بهتر است که در فصول بهار و پاییز جابجا کرد اما در مورد بعضی گونه های نرم چوب مثل بید، سپیدار، و غان بهتر است که این عمل در بهار انجام شود.
  • درصورت اقدام به جابجایی در فصل پاییز بهتر است که انتقال درختان همیشه سبز نسبت به خزان کننده ها زودتر انجام شود تا زمان کافی برای تشکیل ریشه های جدید وجود داشته باشد. این درختان حداقل به 6 هفته زمان قبل از آغاز یخبندان نیاز دارند.
  • در بهار، درختان همیشه سبز را تا 4 هفته بعد از رویش برگ های درختان خزان کننده نیز می توان کاشت مجدد کرد. این کار باعث می شود تا درختان تازه کاشت شده آب کافی دریافت کنند.
  • در مورد گیاهان خزان پذیر بهترین زمان جابجایی در فصل پاییز پس از ریختن برگ‌ها است. البته تا قبل از اینکه خاک به دلیل سرمای زمستان یخ بزند و سفت شود.
  • زمان مناسب دیگر برای جابجایی درختان خزان پذیر ابتدای بهار است اما زمانی که هنوز رویش جوانه‌ها شروع نشده است و به بیان دیگر درخت هنوز بیدار نشده است.

مهمترین بخش جابجایی درخت، جابجایی اصولی بدون آسیب به آن درخت است. ولی پس از انجام و رعایت تمام نکات اصولی انتقال درخت، فصل جابجایی درخت بسیار مهم است.

درختانی که خزان دارند در پاییز قبل از یخ زدن خاک و به خواب زمستانی رفتن و در بهار، قبل از جوانه زدن بهترین زمان برای جابجایی درخت می باشد. جابجایی درخت در فصل رشد به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

در مورد درختان همیشه سبز نیز فصل مناسب جابجایی درخت، فصول پاییز یا اوایل بهار قبل از اینکه رویش جوانه‌های جدید آغاز شود بهترین زمان جابجایی این‌گونه از درختان است. برخی از پرورش دهندگان اواسط تا اواخر فصل پاییز را برای درختان همیشه سبز همانند سوزنی برگان بهتر از اوایل فصل بهار می‌دانند زیرا اعتقاد دارند در این زمان از سال به دلیل وجود حرارت حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد خاک در اکثر مناطق کشور، ریشه زایی مجدد این درختان در مکان جدید کاشت بهتر و مؤثرتر انجام می‌شود.

به طور کلی انتقال گیاهان در بهار و تابستان یعنی زمانی که رشد برگ‌ها و گل‌ها به سرعت انجام می‌شود، توصیه نمی‌شود زیرا در این زمان رشد ریشه و ریشه زایی جدید گیاه کم است و رشد اندام‌های هوایی در حداکثر میزان خود است و به همین دلیل بعد از جابجایی ریشه جدید به سختی تولید می‌شود و احتمال گرفتن درخت اندک است.

بهترین زمان برای انتقال درخت بزرگ مرکبات در زمان رکود گیاه (اواسط زمستان) می باشد. درختانی که در این زمان جابجا می شوند تا تابستان بخشی از ریشه های خود را بازیابی می کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، در پاییز نیز امکان جابجایی درخت مرکبات وجود دارد. به طور کلی برای انجام موفق جابجایی درختان، از انتقال آنها در دوره های رویش شاخه، دمای زیاد و خشکسالی اجتناب گردد.

کارهایی و مراحل جابجایی درختان که ضروری هست:

  • جرثقیل مناسب با وزن درخت که توسط کارشناس تعیین شود.
  • تجهیزات مناسب کنده کاری گودال محل جدید کاشت درخت.
  • تیم متخصص جهت گود برداری دور درخت.
  • تزریق کود مایع نوتریجکت امریکایی مخصوص جابجایی درختان.
  • هرس سر شاخه ها در زمانی که درخت افقی هست.
  • زدن چسب باغبانی به ریشه های بریده شده و همچنین شاخه های درخت.
  • کسب مجوز جابجایی از نهادهای مرتبط مانند شهرداری.
  • کامیون مخصوص حمل درخت تا محل جدید کاشت.
  • کارگران زبده و متخصص جابجایی.

سبزوانه با بهره‌گیری از تجهیزات و مواد مخصوص جهت جابجایی درخت و انتقال درختان و دارا بودن رزومه طولانی و نتایج موفقیت آمیز فراوان در این زمینه، قادر به ارائه خدمات جابجایی و کاشت درختان در سطح کشور می‌باشد.

امیدواریم این مطلب در رابطه با زمان جابجایی درختان مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد.

اگر هر گونه سوال و یا ابهامی داشتید، می توانید با شماره 09353366632 ، 91306818-021   و یا  02128428969 تماس بگیرید تا از مشاوره رایگانه تیم متخصصین سبزوانه در زمینه کمیسیون ماده هفت(کمیسیون باغات) بهره‌مند شوید. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فضای سبز سبزوانه

فروشگاه اینترنتی سبزوانه بهترین مقصد برای خرید اینترنتی انواع گل و گیاه، گیاهان دارویی، لوازم باغبانی، جعبه گل به صورت تخصصی و نیز کسب اطلاعات در زمینه پرورش و نگهداری گل و گیاه در ایران می باشد. ((ارسال سریع))، ((تحویل به موقع))، ((عالی ترین قیمت)) و ((تضمین بهترین کیفیت)) از اصولی است که سبزوانه به آن پایبند است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی