اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970202292288357

آموزش باغبانی و شناخت گیاهان به کودکان

کودکان را به رویاهای‌شان برسانید!

کد: 13970202292288357

https://goo.gl/Yw3W1S

، تهران , (اخبار رسمی): کودکانی که در محیط طبیعی سرگرم یک فعالیت مربوط به طبیعت مانند کاشتن بذر، نگهداری از گل و گیاه هستند و رشد می‌کنند، دارای خلاقیت بیشتر‌، اعتماد به نفس، مهارت‌های فردی و نکات مثبت اخلاقی هستند. صبور بودن و آرامش از خصوصیات نوجوانانی است که در کودکی ارتباط با گیاهان داشته‌اند.

کودکان را به رویاهایشان برسانید!
والدین می‎توانند با خرید گلدان، کودکان را تشویق به باغبانی و ارتباط با گل و گیاه کنند.

کودکانی که باغبانی آموخته‌اند به لحاظ بهداشت روانی در سطح بالاتری به سر برده و همچنین مهارت‌های فراوانی در زندگی­ به دست می‌آورند. این کودکان دانش زیادی در مورد گیاهان و رشد آن‌ها به دست خواهند آورد

با خواندن این مقاله چه چیزهایی بدست خواهید آورد؟

  • زندگی شهرنشینی چه مشکلاتی برای فرزندان به وجود خواهد آورد؟
  • سرگرمی‌های مفید جایگزین بازی‌های کامپیوتری چیست؟
  • کودکان را چگونه با طبیعت آشنا کنیم؟
  • باغبانی و آشنایی با گیاهان چه پیامدهایی برای کودکان خواهد داشت؟
  • مراحل آشنایی کودک با باغبانی و گیاهان چیست؟

زندگی شهری و دوری از طبیعت و گیاهان

قطعا همه ما خاطرات لحظات شیرین کودکی  را به یاد می‌آوریم. لذت بازی‌های کودکانه در طبیعت هیچگاه از ذهن ما بیرون نخواهد رفت. اما متاسفانه در دنیای امروز، کودکان ما با رشد شهرنشینی، کمتر از نسل‌های گذشته با طبیعت انس گرفته‌اند و از مواهب آن بی‌نصیب مانده‌اند. بسیار مشاهده می‌شود که کودکان و نوجوانان بسیاری از وقت خود را صرف بازی‌های کامپیوتری، تلفن همراه و تماشای برنامه‌های تلوزیون می‌کنند و این موجب انتقال استرس به کودکان و بسیاری از مشکلات روحی خواهد شد.

یکی از آسان‌ترین راه‌های ارتباط­ کودکان با طبیعت، باغبانی است. تحقیقات و تجربیات نشان‌دهنده این موضوع است که کودکانی که از اوایل سال‌های زندگی‌شان خود به باغبانی ­پرداخته­‌اند و یا شاهد باغبانی پدر و مادرشان بوده‌­اند، از سلامت روانی بالاتری برخوردار بوده و نیز در بزرگسالی ارتباط بهتر و مثبت‌­تری با محیط برقرار می­‌کنند.

باغبانی کودکان چه نتایجی در پی دارد؟

  1. خلاقیت کودک شکوفا خواهد شد.
  2. کودک برای ارتباط با خودش فرصت پیدا کرده و همچنین آرامش روانی‌اش نیز افزایش می‌یابد. نتیجه این موضوع تمرکز کودک بیشتر خواهد شد.
  3. حس ارزشمندی در کودک بوجود خواهد آمد.
  4. هماهنگی با طبیعت و محیط.
  5. کودک با زندگی، حیات و روند رشد موجودات زنده آشنا خواهد شد.
  6. فضای مناسب برای کار تیمی و گروهی است.
  7. هدفمند بودن فعالیت که باعث اشتیاق بیشتر و پیگیری می‌شود.
  8. در باغبانی هر 5 حس فعالیت دارد و همه اعضای بدن فعال هستند.
  9. احساس مسئولیت در کودکان افزایش خواهد یافت.
  10. رشد مهارت‌های اجتماعی،رفتاری و اخلاقی.
  11. احترام به طبیعت.
  12. ایجاد علاقه برای خوردن میوه‌‌ها، سبزیجات در مقابل تنقلات.
  13. مشارکت در ارتباط با دانش و احساسات.
  14. تلاش برای حفظ محیط زیست.

حالا چطور کودکان را با گیاهان و باغبانی آشنا کنیم؟

همه این مزایا و خوبی‌هایی که در مورد باغبانی کودکان و ارتباط آن‌ها با گل و گیاه بیان شد، نیازمند آماده‌سازی بسترهایی است که توسط والدین ایجاد شود.

والدین می‎توانند با خرید گلدان، کودکان را تشویق به این کار کنند. همراهی والدین و حمایت آن‌ها برای کودکان، جهت شروع و ادامه کار است. باید به این نکته دقت کرد که مطابق توصیه متخصصان روانشناسی، پدر و مادر پس از ایجاد فضای مناسب و مطلوب جهت باغبانی و نگهداری گل و گیاه به کودکانشان طریقه رشد و نگهداری از گیاهان را نیز باید آموزش دهند. 

از کجا شروع کنیم؟

بهتر است در ابتدا به کودک خود، مرحله پراکندن دانه توسط گیاه را شرح دهید. به او توضیح دهید که گیاه، از یک دانه کوچک بوجود می‌آید و در همان دانه کوچک تمامی اجزای گیاه به‌ صورت نابالغ قرار دارد. توضیح دهید که ساقه و برگ‌ها درون دانه قرار دارند که به‌تدریج رشد می‌کنند. به فرزندتان بیاموزید که پراکندن و کاشت دانه می‌تواند به طرق مختلف، از قبیل آب، حیوانات، باد، پرتاب کردن دانه توسط گیاه و روی زمین اتفاق بیفتد. هنگامی که این دانه‌ها درون خاک قرار گیرد، جوانه می‌زنند و به آرامی رشد می‌کنند.

در صورتی که دسترسی به باغچه یا فضای سبز در محل زندگی خود ندارید، اقدام به تهیه گلدان‌های زیبا نمایید تا در ذهن کودکان ایجاد علاقه‌ نسبت به باغبانی و گیاهان کنید. 

دانه‌ها و بذرها را همراه کودکان جمع‌آوری کنید. هنگامی که خارج از خانه هستید، دنبال دانه‌ها بگردید و به کودکان‌تان بیاموزید کدام دانه متعلق به کدام درخت است.

در مرحله بعد به او توضیح دهید که اولین جوانه کوچکی که از خاک خارج می‌شود یک بذر است که دارای ساقه بسیار ظریف و شکننده‌، همراه با تعداد کمی برگ می‌باشد. عامل رشد این بذر نور خورشید و آب است که به‌تدریج رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. ساقه و ریشه قوی بوجود می‌آید و برگ‌های بیش‌تری روی گیاه نمایان می‌شود.

با کودک خود درباره گیاهان گلدار صحبت کنید و مراحل بوجود آمدن گل را بیاموزید که پس از رشد کامل گیاه گل‌ها شکوفه می‌زنند. توضیح دهید که رنگ و بوی گل‌ها مختلف است و به آن‌ها در عمل گرده‌ افشانی کمک می‌کند و پس از گرده‌افشانی تولید دانه آغاز خواهد شد.

به وجود آمدن و تولید دانه‌های جدید، مرحله بعدی رشد یک گیاه است و این چرخه دوباره ادامه پیدا کرده و زمانی که دانه‌های جدید آماده بودند، دوباره به طبیعت بازمی‌گردند تا گیاهان تازه‌ای رشد کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فضای سبز سبزوانه

فروشگاه اینترنتی سبزوانه بهترین مقصد برای خرید اینترنتی انواع گل و گیاه، گیاهان دارویی، لوازم باغبانی، جعبه گل به صورت تخصصی و نیز کسب اطلاعات در زمینه پرورش و نگهداری گل و گیاه در ایران می باشد. ((ارسال سریع))، ((تحویل به موقع))، ((عالی ترین قیمت)) و ((تضمین بهترین کیفیت)) از اصولی است که سبزوانه به آن پایبند است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]