اطلاعات تماس
  • 021284*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970307297968874

اشتباه نکنید؛ کارآفرینی اجتماعی با خیریه متفاوت است!

کد: 13970307297968874

https://goo.gl/8KTxY6

، تهران , (اخبار رسمی): کارآفرینی اجتماعی را نباید با خیریه اشتباه گرفت. خیریه ها با شفقت و دلسوزی به بشریت کمک می کنند، اما کارآفرینان اجتماعی، صرفاً به کارهای نیکوکارانه نمی پردازند بلکه مخاطبان خود را تشویق به تغییرات اجتماعی می کنند.

اشتباه نکنید؛ کارآفرینی اجتماعی با خیریه متفاوت است!
اشتباه نکنید؛ کارآفرینی اجتماعی با خیریه متفاوت است!

" ما دیگر نمی توانیم هزینه ها را صرف چیزهای ساده ای بکنیم که فقط احساس خوب درونی ایجاد می کنند، بلکه باید از ابتکاراتی حمایت کنیم که راه حل های بزرگ و پایدار، برای بزرگترین مشکلات جهان ارائه می دهند."

به گزارش ویکی نیکی؛  کارآفرینی اجتماعی علاوه بر اینکه بر آموزش، سلامت، اصلاحات رفاهی، حقوق بشر، حقوق کارگران، محیط زیست، توسعه اقتصادی، کشاورزی و غیره تاکید دارد با رویکردهای عملی، نوآورانه و پایدار به نفع جامعه و مخصوصا کسانی که به حاشیه رانده شده و فقیر هستند، به حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی می پردازد و فعالیت های کاملا غیر انتفاعی و غیردولتی دارد.

کارآفرینی اجتماعی تماماً در جهت بهبود وضعیت جامعه فعالیت می کند و همین ویژگی هاست که آن را از سایر فعالیت ها متمایز می سازد.

کارآفرین اجتماعی:

از طریق روش های خلاقانه و با رویکردی متفاوت از استراتژی های شناخته شده، با هدف کاهش فقر، تغییری سیستماتیک و پایدار اجتماعی را در جامعه ایجاد می کند.

اولویت اصلی و تمرکز کارآفرین اجتماعی بر روی ایجاد ارزش های اجتماعی و محیط زیستی و بعد از آن تلاش برای بهینه سازی ارزش های مالی است.

با پیدا کردن رویکرد و خدماتی جدید، خلاقانه و نوآورانه به حل مشکلی اجتماعی می پردازد.

بطور مداوم در حال بررسی بازخورد و تصحیح روش پاسخگویی برای حل مشکلات اجتماعی مورد نظرش می باشد.

ویژگی های مشترک کارآفرینان اجتماعی:

باور به وجود ظرفیت ذاتی همه مردم برای مشارکت معنادار در توسعه اقتصادی و اجتماعی

داشتن شور و اشتیاق فراوان و انگیزه بالا برای تغییرات اجتماعی

داشتن موضع عملگرایانه و در عین حال نوآورانه در جهت حل مشکلات اجتماعی، همراه با عزمی راسخ در جهت پشت سر گذاشتن موانع و قوانین دست و پاگیر

ریسک پذیری و جرات انجام کارهای نو

منتظر تغییرات نمی مانند بلکه خود ایجاد کننده تغییرات اجتماعی هستند

اشتباه نکنید؛ کارآفرینی اجتماعی با خیریه متفاوت است!

کارآفرینی اجتماعی را نباید با خیریه اشتباه گرفت. خیریه ها با شفقت و دلسوزی به بشریت کمک می کنند، اما کارآفرینان اجتماعی، صرفاً به کارهای نیکوکارانه نمی پردازند بلکه مخاطبان خود را تشویق به تغییرات اجتماعی می کنند.

اغلب موسسات خیریه با وجود کمک نیکوکاران، در شرایط اقتصادی نسبتاً سخت و کمبود منابع، به کار خود ادامه می دهند. در صورتیکه یک سازمان کارآفرین اجتماعی، علاوه بر کمک به منابع موسسات خیریه، از آنها حمایت می کند تا برنامه های اجتماعی منتج به خودکفایی خود را داشته باشند. بنابراین کارآفرینان اجتماعی فعالیت های نیکوکارانه خود را با روش کارآمدتری، مدیریت می کنند.

 سرمایه گذاری های اجتماعی در جائی صورت می گیرد که درآمد حاصل از آن فعالیت، بازگشت و حفظ سرمایه اولیه را به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر، خیریه ها از کمک های خیرین برای تامین نیازهای مددجویان مثل خرید مواد غذایی و... استفاده می کنند، اما به طور موقت، در صورتیکه کارآفرینی اجتماعی، از سرمایه و تأمین مالی خود برای تأثیرات اجتماعی پایدار استفاده می کند و برنامه هایی را تنظیم می کند تا علاوه بر کمک به فقرا راه هائی را پیش روی آنها بگذارد که ملزومات خود را تهیه و در بلندمدت بتوانند از خود مراقبت کنند.

در دنیای کمبود منابع، که کمک های نیکوکاران هم برای رفع گرسنگی و فقر کافی نیست. "گرگ دئیس" (Greg Dees) مدیر و هیئت علمی دانشکده کارآفرینی اجتماعی "Duke's Fuqua"، بر نیاز روزافزون و ارزش تاثیرات اجتماعی نیکوکاران، تاکید می کند:

"من تمایل دارم، بیشتر ارزش هایی را ببینم که در جامعه تاثیر بیشتری دارند تا از اهداف خیرخواهانه، بازاریابی خیریه ها و یا ادعاهایی مبنی بر کارهای خیر بشنوم. همچنین تمایل دارم، شاهد تغییرات اساسی در اخلاق و فرهنگ نیکوکاری و موضوعاتی این چنینی باشم.

 ما همچنان در نوع تاثیر خیریه ها بر مددجویان، دچار تردید هستیم، تا کی و چه میزان کمک های نیکوکاران ادامه خواهد داشت؟!!

کلمه خیریه "charity" از کلمه لاتین "caritas" به معنای عشق یا محبت می آید. اغلب ما برای نشان دادن عشق و محبت خود به مردم کمک می کنیم، اما هیچ کدام پیگیر این نیستیم که بدانیم این کمک ها چه تاثیری بر جامعه داشته اند، بنابراین من خواستار دیدن تغییرات و رویکردی اخلاقی در زمینه نیکوکاری می باشم.

 ما به مردم و نیکوکاران احترام می گذاریم و خواستار این هستیم که تأثیری مستقیم و غیرمستقیم در انتخاب برنامه ها، سازمان ها و افراد تاثیرگذار در جامعه داشته باشیم، نه فقط آنها را از نظر میزان و چگونگی کمک های سخاوتمندانه شان بسنجیم."

کارآفرینان اجتماعی باید فرصت هایی را که پتانسیل تغییر جهان را دارند، شناسایی کنند. مارتین فیشر و کوین استار، نویسندگان نشریه "Real Good"، در ارتباط با این موضوع گفته اند:

" ما دیگر نمی توانیم هزینه ها را صرف چیزهای ساده ای بکنیم که فقط احساس خوب درونی ایجاد می کنند، بلکه باید از ابتکاراتی حمایت کنیم که راه حل های بزرگ و پایدار، برای بزرگترین مشکلات جهان (فقر، بیکاری و...) ارائه می دهند."

کارآفرینان اجتماعی به عنوان موتورهای محرک نوآوری و ابتکار عمل می کنند!

همانطور که کارآفرینان عرصه کسب و کار، زمانیکه با ایده های نو روبرو می شوند تلاش می کنند تا آن را با موفقیت به مرحله عمل برسانند، کارآفرینان اجتماعی نیز باید جرات نوآوری و ریسک را داشته باشند، حتی اگر بدانند که قبل از آنها هیچ کس دیگری جرات انجام آن را نداشته است.

البته همه نوآوری های اجتماعی موفق نخواهند بود ولی حتی موارد به اصطلاح ناموفق هم تجارب ارزشمندی را در اختیار کارآفرینان قرار می دهند تا بدانند در کارآفرینی های آینده، از چه کارهائی باید اجتناب کنند.

کارآفرینان اجتماعی اغلب در طول زندگی حرفه ای خود در زمینه های مختلف اجتماعی، کارهای زیادی انجام داده اند. ولی باید دانست که هر موقعیت جدید، رویکرد و راه حلی متفاوت می طلبد، بنابراین در این راه باید انعطاف پذیر بود.

مترجم: فاطمه ولی محمدی

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ویکی نیکی

اولین سامانه ارائه خدمات در حوزه نیکوکاری و اقدامات بشردوستانه در ایران مى باشد که با هدف بالابردن کیفیت و اثربخشى خدمات در این حوزه شروع به کار نموده است. ویکى نیکى به نیکوکارانی که می‌خواهند بدانند کمک‌هاى آن‌ها در کجا و چگونه هزینه می‌شود و به دنبال تاثیرگذارى بیش‌تر در جامعه هستند، یاری می رساند. همچنین ویکی نیکی، با ارائه مشاوره و در اختیار قرار دادن زیرساخت هاى فنى مورد نیاز به موسسات خیریه به کارایى و بهره‌ورى آنان کمک می کند. ویکى نیکى نقش پل ارتباطی بین بنگاه های اقتصادی(مسئولیت اجتماعی) و موسسات خیریه معتبر را ایفا می کند. ویکی نیکی، به شرکت‌ها و بنگاه‌هاى اقتصادى، در زمینه تاثیرگذاری بیش‌تر مسئولیت‌ اجتماعی آن‌ها، راهکارهای عملی ارائه می دهد.

اطلاعات تماس
  • 021284*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

کارآفرینی و استارتاپ | شهر و جامعه