اطلاعات تماس
  • 021284*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970822327518874

جدیدترین گزارش شاخص جهانی نیکوکاری بنیاد «CAF» - قسمت اول

نگاهی به شاخص‌های جهانی نیکوکاری «CAF» در سال 2018

کد: 13970822327518874

https://goo.gl/uoEHk7

، تهران , (اخبار رسمی): CAF امسال نیز در گزارش شاخص‌های جهانی نیکوکاری خود همانند سال‌های قبل نتایج بررسی‌های خود را منتشر کرده است. در این نوشتار نگاه کلی به آمار و شاخص‌های جهانی نیکوکاری این بنیاد برای 20 کشور برتر در سال 2018 اشاره خواهد شد.

نگاهی به شاخص‌های جهانی نیکوکاری «CAF» در سال 2018-  قسمت اول
نگاهی به شاخص‌های جهانی نیکوکاری «CAF» در سال 2018

به گزارش ویکی نیکی بنیاد بین‌المللی اهدا (CAF) هر سال، «شاخص‌های نیکوکاری» در کشورهای جهان را بررسی و اعلام می‌کند. هدف این بنیاد از اعلام شاخص‌های جهانی، انعکاس طبیعت متغیر و منحصر به فرد الگوهای رفتاری خیرخواهانه بیان شده است. همچنین این بنیاد طی گزارش‌های سالانه خود بر تفاوت‌های فرهنگی و جغرافیایی در نتایج حاصل از بررسی الگوهای رفتاری نیکوکارانه کشورها تاکید دارد.

این گزارش برای 20 کشور برتر جدول شاخص‌ها و برخی نتایج آماری این بنیاد در سال 2018، به شرح ذیل است:

رتبه نخست در جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری

برای اولین بار کشور «اندونزی» رتبه اول شاخص جهانی نیکوکاری بنیاد کف را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال 2017 در رتبه دوم قرار داشت.

طبق بررسی‌ها، می‌توان گفت به طور کلی سه شاخص نیکوکاری اندونزی در مقایسه با سال پیش تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.  این در حالی است که کشور «میانمار» که از سال 2014 تا 2017 در رتبه نخست در این سه شاخص قرار داشت، امسال به رتبه 9 جدول نزول کرده است!!

کاهش رتبه در شاخص‌های جهانی نیکوکاری

رتبه کشور «میانمار» در هر سه شاخص‌های نیکوکاری یعنی میزان کمک مالی به خیریه، کمک به افراد ناشناس و مدت زمان کار داوطلبانه از سال گذشته تاکنون کاهش داشته است.

میزان کمک به خیریه از 91٪ به 88٪، کمک به افراد ناشناس از 53٪ به 40٪ و مدت زمان کار داوطلبانه که بیش‌ترین میزان کاهش را نشان می‌دهد از 51٪ به 34٪ رسیده است.

کمترین رتبه ثبت شده در شاخص کمک به افراد ناشناس و مدت زمان کار داوطلبانه، مربوط به کشور «میانمار» می‌باشد.

البته از افت شاخص‌ها در این کشور پس از بحران روهینگیا که در اوایل سال 2017 به اوج خود رسید، به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که این بحران سبب شده تا مردم میانمار تمایل به کمک نداشته و یا حتی توانایی ارائه کمک را نیز از دست داده باشند.
در اثبات این موضوع می‌توان گفت در سال‌های پیش اهدای پول یا کمک به خیریه عمدتاً به قصد حمایت از «بودا» صورت می‌گرفته که برای پیروزی و ادامه حیات خود به حمایت مردم احتیاج داشت ولی اینک این کمک‌ها محدود و بسیار کاهش یافته است.

سه کشور اول در جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری

پس از «اندونزی»، «استرالیا» و «زلاندنو» نیز در سه جایگاه نخست جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری سال 2018 قرار دارند.

تفاوت رتبه میان دو کشور  «استرالیا» و «زلاندنو» تقریبا نیم درصد است. این دو کشور روندی صعودی و حرکتی بسیار نزدیک به آمریکا دارند.

از سال 2016 سیر صعودی و حرکت رو به پیشرفت دو کشور «استرالیا» و «زلاندنو» آغاز  شده و تفاوت رتبه آن‌ها بسیار ناچیز بوده است.

پیشرفت مشهود در رتبه شاخص‌های جهانی نیکوکاری

دو کشور «سنگاپور» و «هائیتی» در میان 20 کشور اول شاخص جهانی نیکوکاری موسسه CAF، پیشرفت بسیار خوبی را از خود نشان داده‌اند. به‌ طوری‌که سنگاپور پنج سال پیش در جایگاه 64 جدول شاخص‌های نیکوکاری موسسه  CAF بود و اینک در رتبه 7 این جدول قرار دارد.

این موضوع در درصد شاخص‌های مدت زمان کار داوطلبانه و کمک به افراد ناشناس کاملاً مشهود است که شاید نتیجه ارائه تعدادی از طرح‌های مشارکت داوطلبانه در سال‌های اخیر باشد که در این کشور انجام شده است.

بازگشت‌ دوباره به جایگاه 20‌ کشور برتر جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری

بازگشت به بالای جدول و قرار گرفتن در بین 20 کشور برتر شاخص جهانی نیکوکاری موسسه CAF در سال 2018، برای کشور «نیجریه» و «بحرین» ثبت و گزارش شده است. «نیجریه» در سال 2013 به جایگاه 20ام جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری رسیده و سپس افت کرده بود ولی اینک در جایگاه 16ام جدول قرار گرفته است.

«بحرین» نیز از سال 2015 هرگز در فهرست جهانی CAF قرار نگرفته بود ولی اکنون این کشور به رتبه 10 جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری، صعود کرده است.

نزول‌ جایگاه در جدول شاخص‌های جهانی نیکوکاری

جایگاه «ایران» در جدول شاخص جهانی نیکوکاری در سال‌های گذشته، در میان 20 کشور برتر جهان قرار داشت. «ایران» که در سال 2017 جایگاه 17ام جدول را به خود اختصاص داده بود، در سال 2018 به جایگاه 29 نزول کرده است.

همچنین کشور «زامبیا» از رتبه 18ام به 21 و «آلمان» با افت سه جایگاه از رتبه 19 به جایگاه 22 جدول شاخص‌های جهانی رسیده‌اند. کم‌ترین رتبه و امتیاز سال 2018 به کشور «تایلند» تعلق دارد که از جایگاه 16 به 62 جدول نزول کرده است.

البته این نزول جایگاه در تایلند به احتمال زیاد به دلیل سرکوب‌های جنبش نظامی در مورد سوء مدیریت مالی و فساد در معابد بودایی است و به طور عمده قوانین جدید وضع‌شده در اوایل سال 2017 برای محدود و البته سخت‌تر کردن راه‌های کمک به راهبه‌ها‌ نیز به این نزول فاحش در جدول، دامن زده است.

ادامه این گزارش در روزهای آتی در اخبار رسمی منتشر خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ویکی نیکی

اولین سامانه ارائه خدمات در حوزه نیکوکاری و اقدامات بشردوستانه در ایران مى باشد که با هدف بالابردن کیفیت و اثربخشى خدمات در این حوزه شروع به کار نموده است. ویکى نیکى به نیکوکارانی که می‌خواهند بدانند کمک‌هاى آن‌ها در کجا و چگونه هزینه می‌شود و به دنبال تاثیرگذارى بیش‌تر در جامعه هستند، یاری می رساند. همچنین ویکی نیکی، با ارائه مشاوره و در اختیار قرار دادن زیرساخت هاى فنى مورد نیاز به موسسات خیریه به کارایى و بهره‌ورى آنان کمک می کند. ویکى نیکى نقش پل ارتباطی بین بنگاه های اقتصادی(مسئولیت اجتماعی) و موسسات خیریه معتبر را ایفا می کند. ویکی نیکی، به شرکت‌ها و بنگاه‌هاى اقتصادى، در زمینه تاثیرگذاری بیش‌تر مسئولیت‌ اجتماعی آن‌ها، راهکارهای عملی ارائه می دهد.

اطلاعات تماس
  • 021284*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه