اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970324300548998

تنگناها و مشکلات موجود در تولید و بازاریابی و صادرات پسته ایران کدام است؟

مشکلات بازاریابی و فروش پسته

کد: 13970324300548998

https://goo.gl/ikE7K9

، رفسنجان , (اخبار رسمی): پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی ایران و ایران بزرگترین صادر کننده این محصول در سطح جهان است. سهم چشم گیری از تولید، سطح زیر کشت، مقدار و ارزش صادرات جهانی پسته به ایران اختصاص دارد.

مشکلات بازاریابی و فروش پسته
تولید،بازاریابی و فروش پسته

برخورداری از مدیریت علمی در مزرعه و افزایش عملکرد و بهره وری، اثر انکار ناپذیری بر افزایش تولید این محصول دارد. ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه قدرت رقابت کشور در بازار جهانی پسته را افرایش خواهد داد

ساختار بازار پسته در ایران و جهان

ایران همواره یکی از بزرگترین صادرکنندگان پسته بوده و توانسته در طول دوره‌ی صادراتی خود به عنوان یک دهنده قیمت نسبت به سایر صادرکنندگان در بازار جهانی مطرح باشد. بازار پسته در جهان ساختار انحصاری چند جانبه را داشته و ایران در این بازار می‌توانست به عنوان یک تولیدکننده مسلط بر بازار، رهبری قیمت را به دست گیرد. در هر صورت ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده پسته در طول دوره صادراتی خود به طور مستمر نقش حاکم را ایفا کند. دلایل این ناتوانی را به شرح  زیر می‌توان خلاصه کرد:

۱_ عدم وجود یک ارگان مرکزی برای کنترل و نظارت بر صادرات و همچنین هماهنگ کردن صادرکنندگان پسته به منظور کنترل قیمت صادراتی.

۲_ عدم وجود یک ارگان مرکزی به منظور هماهنگی لازم بین تولید و صادرات و همچنین داشتن دانش کامل در مورد بازار جهانی پسته.

۳_ وارد شدن آمریکا در بازار جهانی پسته به عنوان یک تولیدکننده عمده پسته در سال‌های اخیر .

در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا توانسته خود را از یک  واردکننده به یک صادر کننده بزرگ پسته تبدیل کند و با حرکت در این راستا، ساختار بازار را به سوی نوعی از انحصار دو جانبه سوق دهد. در بازار فعلی پسته نیز رقابت از طرف آمریکا برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، بیشتر به صورت غیر قیمتی اعمال شده است، به خصوص در سال‌های اخیر آمریکا سعی کرده است رقابت را بیشتر روی تبلیغات  و کیفیت و طراحی در بسته‌بندی متمرکز کند و با توان بالقوه‌ای که در دو مورد اخیر دارد توانسته بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

در مقابل ایران، برنامه‌ریزی منظم و معینی در زمینه تولید، بازاریابی و بسته‌بندی محصول نداشته و بیشتر به اهرم قیمتی متکی بوده است و پیش بینی می‌شود با افزایشی که صادرات آمریکا در اعمال اهرم‌های غیر قیمتی داشته از قدرت این اهرم در این نوع از بازار کاسته شده و در آینده آمریکا با افزایش تولید و با توجه به محدود بودن بازارهای جذب پسته، موقعیت پسته ایران در بازار جهانی دچار مخاطره شود.

مشکلات موجود بر سر راه صادرات پسته ایران

۱_ بیشتر خشکبار ایران به صورت فله و در نتیجه ارزان صادر می‌شود که در نتیجه ارزش افزوده بسته‌بندی آن عاید کشورهای صادر کننده یا وارد کننده مستقیم شود.

۲_ وجود تجار غیر حرفه‌ای در صادرات پسته و خشکبار مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

۳_ مشکل دیگر پسته صادراتی مسئله افلاتوکسین است.

۴_ نداشتن تبلیغات برای محصولات صادراتی ایران در سطح جهانی از مشکلات دیگر است.

۵_ بسته‌بندی نامناسب پسته، مشکل دیگر آن است، در حال حاضر که قیمت جهانی پسته رو به کاهش گذارده عملیات بسته بندی، رعایت نکات بهداشتی و استانداردها، صادرات پسته ایران را دچار مشکل کرده است.

۶_ از مشکلات دیگر صادرات پسته عدم ثبات در سیاست‌های تجاری اعمال شده است، که مسلما” این امر موجب می‌شود درجه ریسک صادرات محصول زیاد شده و در نتیجه بر صادرات اثر منفی بگذارد.

۷_ نبودن اطلاعات دقیق و کامل از وضعیت بازار جهانی و قیمت‌ها مشکل دیگر صادرات پسته است.

۸_ فقدان رابطه منطقی بین ریال و ارزهای معتبر بین‌المللی و همچنین نوسانات بسیار نا منظم و آشفته آن که باعث صادرات غیر مجاز می‌شود از دیگر مشکلات پسته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تولیدی پسته اسماعیلی

گروه پسته اسماعیلی با بیش از ۳۰ سال سابقه تولید پسته در شهر رفسنجان با مجوز رسمی خرید و فروش پسته وبه عنوان تامین کننده پسته جهت صادرات و شرکت های بسته بندی و آجیل و خشکبار فروشی ها آمادگی این را دارد که پسته رفسنجان را به قیمت باغات این شهر و با کیفیت عالی به سراسر ایران ارسال نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]