اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970407302608998

عدم تامین نیاز سرمایی درخت پسته در زمستان چه مشکلاتی به وجود می‌آورد؟

اثرات گرم شدن کره زمین بر صنعت پسته

کد: 13970407302608998

https://goo.gl/5Go6Ms

، رفسنجان , (اخبار رسمی): اگر تغییرات جوی به همین صورت ادامه یابد باعث مشکلات عدیده‌ای در بخش کشاورزی خواهد شد که یکی از این مشکلات در محصولات باغی به خصوص در میوه‌های مناطق معتدل و نیمه‌گرمسیر است. پسته نیز یکی از این محصولات باغی است که جهت تولید محصول نیاز به زمستان‌های سرد و تابستان گرم دارد.

اثرات گرم شدن کره زمین بر صنعت پسته
تاثیر گرم شدن کره زمین بر روی پسته

بررسی گزارشات سازمان هواشناسی استان کرمان به مدت ۴ سال توسط دستگاه ترموگراف ثبت شده است، نشان می دهد که عدم تامین نیاز سرمایی، یکی از بزرگترین مشکلات مناطق پسته‌کاری استان کرمان در سال‌های اخیر است

اثرات گرم شدن کره زمین بر صنعت پسته

در دهه‌های اخیر گرم شدن کره زمین تغییرات زیادی بر محیط زیست و موجودات زنده گذاشته که همه این تحولات ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی، تولید بیش از حد گازهای گلخانه‌ای و دخالت‌های روز افزون بشر است. به عبارت ساده‌تر، این پدیده جدید که آخرین و مهمترین دستاورد نامهربانی انسان با سرزمین خود است، منجر به مشکلات عمده‌ای در صنعت کشاورزی و تولید غذا شده است.

اگر تغییرات جوی به همین صورت ادامه یابد باعث مشکلات عدیده‌ای در بخش کشاورزی خواهد شد که یکی از این مشکلات در محصولات باغی به خصوص در میوه‌های مناطق معتدل و نیمه‌گرمسیر است. پسته نیز یکی از این محصولات باغی است که جهت تولید محصول نیاز به زمستان‌های سرد و تابستان گرم دارد.

پسته به عنوان یک محصول مهم اقتصادی جایگاه خاصی را در بین تولید های کشاورزی ایران دارا است. این محصول بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد. امروزه بزرگترین خطری که بازارهای داخلی و خارجی پسته ایران را تهدید می‌کند بالا رفتن هزینه‌های تولید و پایین‌بودن بازده آن در واحد سطح است.

خسارت سرمازدگی و پدیده‌های ناگوار جوی مانند گرمازدگی، توفان‌های شدید و غیره نیز در مناطق حاشیه کویری ایران مزید بر علت است.

بررسی گزارشات سازمان هواشناسی استان کرمان و همچنین آمار هواشناسی موسسه تحقیقات پسته کشور به مدت ۴ سال توسط دستگاه ترموگراف ثبت شده است، نشان می‌دهد که عدم تامین نیاز سرمایی یکی از مشکلات مناطق پسته کاری استان کرمان در سال‌های اخیر است چرا که این پدیده منجر به کاهش طول دوره سرما در طی فصل رکود درختان پسته می‌شود و با توجه به این که این درختان برای برطرف شدن نیاز سرمای خود به مقدار کافی دمای پایین نیاز دارند، این سرما برطرف نشده و رشد رویشی و زایشی آن‌ها با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

درختان پسته همانند سایر درختان میوه مناطق معتدل در چرخه رشد سالیانه خود به یک دوره سرما نیاز دارند تا بعد از آن با مهیا شدن شرایط مناسب جهت رشد، شکوفایی طبیعت جوانه‌ها اتفاق می‌افتد. این سرمای مورد نیاز از ۲ جزء تشکیل می‌شود: دما و مدت سرما. حداقل زمان لازم برای سرمادهی یک رقم در طی فصل رکود که موجب از سرگیری رشد طبیعی آن در فصل رویش می‌شود در اصطلاح نیاز سرمایه آن نامیده می‌شود. نیاز سرمایی و محدوده دمایی موثر در گونه‌ها و حتی ارقام مختلف متفاوت است. همچنین مشخص شده است که نیاز سرما با توجه به سن درخت تغییر می‌کند.

اهمیت نیاز سرمایه

با فرا رسیدن فصل پاییز رشد درختان خزان‌دار متوقف می‌شود. برگ‌های آن‌ها می‌ریزد و در برابر سرمای زمستان مقاومت می‌شوند. جزئیات مربوط به چگونگی انجام این پدیده روشن شده است ولی مطالعات اخیر نشان داده است که محرک‌ها و بازدارنده‌های رشد، نقش مهمی را در این پدیده بازی می‌کنند. تحقیقات اخیر نشان داده است که از تنظیم‌کننده‌های رشد گیاهی، اسید آبسیزیک که یک هورمون بازدارنده گیاهی است با کوتاه شدن طول روز در اوایل پاییز به مقدار زیادی در برگ‌ها ساخته می‌شود.

فرمان ساخته شدن و تجمع این هورمون بازدارنده رشد گیاهی در برگ‌ها توسط فیتوکروم که یکی رنگیزه گیاهی است و با کوتاه شدن طول روز از یک فرم به فرم دیگر تغییر می‌یابد صادر می‌شود. پس از افزایش میزان اسید آبسیزیک میزان محرک‌های رشدی ازجمله جیبرلین در برگ‌ها کاهش می‌یابد. به دنبال آن تنفس در گیاه کاهش یافته وگیاه به تدریج به خواب رفته یا به عبارت دیگر گیاه وارد مرحله رکود می‌شود. در زمستان گیاه در مرحله رکود قرار دارد که در این شرایط حتی با قرار گرفتن در یک محیط مناسب رشد و نمو نمی‌کنند و در اصطلاح گیاه وارد استراحت شده است.

در پایان زمستان اگرچه روزها بلند می‌شوند ولیکن بیدار شدن گیاه و شروع مرحله رشد دیگر توسط فیتوکروم انجام نمی‌شود چرا که این رنگیزه گیاهی فقط قادر است در روزهای کوتاه تغییر حالت دهد و با این تغییر به گیاه دستور می دهد که با ترشح بازدارنده‌ها، رشد گیاه را وارد رکود کنند، در حالی که استراحت در گیاه به طور طبیعی به وسیله سرمای زمستان شکسته می‌شود که مقدار سرمایه مورد نیاز به گونه و رقم گیاهی بستگی دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تولیدی پسته اسماعیلی

گروه پسته اسماعیلی با بیش از ۳۰ سال سابقه تولید پسته در شهر رفسنجان با مجوز رسمی خرید و فروش پسته وبه عنوان تامین کننده پسته جهت صادرات و شرکت های بسته بندی و آجیل و خشکبار فروشی ها آمادگی این را دارد که پسته رفسنجان را به قیمت باغات این شهر و با کیفیت عالی به سراسر ایران ارسال نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی