اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970604313208167

خوانش تنزیلی و توجه به انسجام درونی سوره‌ها: دو کلید فهم بهتر قرآن

کد: 13970604313208167

https://goo.gl/Hske13

، تهران , (اخبار رسمی): خلاصه سخنان سیدکاظم فرهنگ، عبدالکریم بهجت‌پور و ابوالفضل حری در مراسم بررسی کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» در ادامه ارائه می‌شود.

خوانش تنزیلی و توجه به انسجام سوره ها:دو کلید فهم بهتر قرآن
برنامه بررسی کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی

بهجت‌پور: اگر بخواهیم قرآن را هماهنگ ساده و منسجم بفهمیم، بهترین روش مطالعه تنزیلی (همگام با نزول) است

عصرانه قرآنی به مناسبت رونمایی و بررسی کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن با همکاری اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران و گروه آموزشی تحقیقاتی قرآن‌پویان در تاریخ 24 مرداد1397 برگزار شد،

در ابتدای نشست، ابتدا سیدکاظم فرهنگ مولف کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» پس از بیان دلایل تالیف و انتشار این کتاب، به تبیین محورهای اصلی مندرج در کتاب پرداخت.

وی با بیان اینکه این کتاب، نتیجه برگزاری چند دوره آموزشی و بازخوردهای رضایت بخش است، اظهار داشت: «در طول چندین سال ارتباط با مخاطبان قرآنی و نیز در طی دوره‌های آموزشی یکی از سوالات قرآن آموزان این بود که آیا ما حق رجوع و فهم قرآن را داریم؟ آیا برداشت‌های ما از قرآن، مصداق تفسیر به رای نیست؟

لذا فصل دوم کتاب را با عنوان «آیا ما مجاز و قادر به تدبّر در قرآن هستیم؟» به تبیین این موضوع و ارایه آیات قرآنی و نظر برخی مفسرین و قرآن پژوهان اختصاص دادیم تا با ایجاد تفاوت بین تفسیر به رای و تفسیر به عقل، این مانع و قفل ذهنی علاقه‌مندان به قران را برای رجوع و فهم و تدبر در قرآن بگشاییم.

سخنران بعدی این برنامه حجت الاسلام بهجت‌پور بود. وی در خصوص فواید و دلایل فهم تنزیلی قرآن اظهار داشت: هیچ دلیل قطعی نداریم که ترتیب سوره‌ها در قرآن فعلی توقیفی و براساس نظرپیامبر انجام شده باشد. البته ترتیب آیات و چینش آنها در سوره‌ها در زمان پیامبر انجام شده است. بعداز جمع آوری و تدوین قرآن درچارچوب یک مصحف در زمان خلیفه سوم، دیگرکسی دراین مصحف دست نمی‌برد. علیرغم اینکه برخی موارد اشتباهات رسم الخطی وجود دارد.

اما آیا قرائت قرآن و تفسیر قرآن هم باید لزوما براساس همین ترتیب باشد؟ خیرهیچ مانعی نداریم. همانطورکه حفظ و تفسیر موضوعی وجود دارد یا قرآن‌های کوچک شامل چند سوره یا جزء 30 منتشر می‌شود، در فهم قرآن هم می‌توان به ترتیب نزول عمل کرد که واقعا فهم قرآن را ساده‌تر می‌کند. روایتی از پیامبر اکرم نقل شده است که «لو أنّ النّاس قَرَأوا الْقُرآنَ کَما أَنْزَلَ اللهُ ما اختلف اثنان» اگر قرآن همانطور که نازل شده قرائت می‌شد، دو نفر هم در آن اختلاف نمی‌کردند. که قرائت به ترتیب نزول هم می‌تواند یکی از جنبه‌های این حدیث باشد.
اگربخواهیم قرآن را هماهنگ ساده و منسجم بفهمیم، بهترین روش مطالعه تنزیلی (همگام بانزول) است.

سخنران آخر عصرانه قرآنی نیز دکتر ابوالفضل حری بود که در موضوع انسجام در قرآن مطالب خود را ارایه کرد. حری بیان داشت: کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن بسیار کاربردی است و کار را ساده کرده و اصطلاحات فنی را با کلمات راحت جایگزین کرده است. از جمله اصطلاحات درس و درب و پاراگراف (فراز) را استفاده کرده است.

ما علاوه بر اینکه همانند روش این کتاب، سوره را به منزله‌ی یه کل به هم پیوسته در نظر می‌گیریم که بین آیاتش ارتباط برقرار است بین سوره‌ها نیز انسجام و ارتباط را قائلیم (روابط بین آیه‌ای و بینا سوره‌ای) یعنی قرآن را یک کل به هم پیوسته می‌دانیم.

کتاب مبانی و روش‌های مطالعه و فهم ساده‌ی قرآن دستورالعمل کافی و خوبی برای درک بهتر قرآن است. کتاب علیرغم آنکه مباحث را به طور ساده مطرح کرده است اما مبتنی بر اصول علمی است. البته می‌توان در گام تکمیلی فهم بهتر را از توجه به سایر اجزای قرآن و برقراری ارتباط بین سوره‌ها و برقراری ارتباط با آموزه‌های اصلی دین اسلام و نیز سنت پیامبر نتیجه گرفت. در کنار این مورد خوانش تنزیلی و به ترتیب نزول هم به ما کمک می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند توضیحات بیشتر این برنامه را در سایت قرآن پویان مشاهده کنند. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

قرآن پویان

شعاری که ما دنبال می‌کنیم تدبر در قرآن، تعقل در شریعت، عمومی‌سازی فهم قرآن و عمل به آن است،‌ دوست داریم همه کسانی که مسلمان بوده و علاقه‌مند به قرآن هستند خودشان به قرآن مراجعه کنند ترجمه قرآن را بخوانند و بفهمند، سؤالات خود را یادداشت کنند،که در نهایت، زمینه‌ عمل به قرآن با رویکرد عقلانی برای آنها فراهم می‌شود. http://quranpuyan.com/yaf_postst2838_trykhchh-flythy-syt-w-knl-tlgrmy-qrn-pwyn.aspx

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش