اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970631317859073

اهمیت پرسونا مخاطب در بازاریابی محتوا

کد: 13970631317859073

https://goo.gl/A4zkuL

، تهران , (اخبار رسمی): حتما شنیده‌اید که برای موفقیت در بازاریابی محتوا، محتوای تولیدی شما باید به طور دقیق برای مخاطب و مشتری تهیه شود. وقتی که مخاطب در حال دیدن، شنیدن و خواندن محتوای تولیدی است، به نوعی در حال یک گشت‌وگذار و سفر در دنیایی است که شما آن را خلق کرده‌اید.

پرسونا چیست؟ پرسونا مخاطب در بازاریابی محتوا
اهمیت پرسونا مخاطب در بازاریابی محتوا

محتوای تولیدی باید به صورت خاص برای مخاطب طراحی شده باشد. باید در مورد دغدغه‌ها، حساسیت‌های خاص مخاطب ساخته شده باشد تا بتواند سفر خوب و مطلوبی را بسازد. برای ساخت چنین محتوایی نیاز است که به صورت دقیق مخاطبان و مشتریان را بشناسید و بدانید سفری که می‌خواهید آن را خلق کنید به چه شکلی باید باشد.

تعریف و توسعه پرسونا مخاطب (مشتری)

پرسونا مخاطب نماینده مخاطبان است. با توجه به این که مخاطبان چه کسانی هستند؛ چه ‌کاری می‌خواهند انجام دهند؛ چه اهدافی دارند و رفتار آن‌ها در طول فرآیند خرید به چه صورت است. استراتژی محتوا باید تمام این موارد را مد نظر قرار دهد.

پرسونا مخاطب معمولا براساس تحقیقات مستقل سازمان و تحقیقات بازار شکل می‌گیرد و ترکیبی از مصاحبه و نظرسنجی از مشتریان و هم چنین نگاه به روند کلی بازار است. این فرایند اطلاعاتی را شکل می‌دهند که اساس ساخت پرسونا را ایجاد می‌کنند. بسته به صنعت و مدل کسب‌وکار، می‌توان 2 پرسونا تا بیش از 20 پرسونا مخاطب ساخت.

ابزارها، منابع و قالب‌های زیادی هستند که می‌توانند به هر کسب‌وکاری کمک کنند تا پرسونا مخاطب خود را بسازد. اما به طور کلی فرآیند ساخت پرسونا شامل موارد زیر است:

  • مصاحبه و نظرسنجی از مشتریان کنونی برای درک بهتر و دقیق‌تر فرآیند خرید مشتریان
  • بررسی این که مشتریان چه محتواهایی را انتخاب می‌کنند و مخاطبان چه طور محتوا را پیدا می‌کنند.
  • استفاده از اطلاعات فردی جمع‌آوری شده از سرنخ‌ها و هر نوع محتوای تعاملی مانند آزمون‌ها و فرم عضویت‌ها
  • مشورت کردن با تیم فروش در مورد چشم‌اندازها، روند و چرخه فروش و کلیه مشتریان
  • در نظر گرفتن تحقیقات بازار؛ تحقیقات در مورد آمارهای کنونی و پیش‌بینی روندهای بازار

تیم مذاکره‌کننده را در نظر بگیرید

براساس محصول یا خدمتی که می‌فروشید ممکن است که با یک نفر یا با چند نفر خریدار مذاکره کنید. در مورد اکثر تجارت‌های الکترونیک، فروش مستقیم به یک مصرف‌کننده (یک پرسونا) است. با این حال در بسیاری از فروش‌های B2B، یک تیم مذاکره‌کننده از سازمان خریدار در روند تصمیم‌گیری نقش دارند و احتمال دارد هر کدام از افراد تیم، پرسونا متفاوتی داشته باشد.

اگر در حال مذاکره با یک تیم هستید، پرسونای مخاطب اهمیتی حیاتی خواهد داشت و این جا نقش پرسونا مخاطب در بازاریابی محتوا بسیار پررنگ خواهد بود. هر عضو تیم مذاکره‌کننده احتمالا سمت و عنوان شغلی متفاوتی داشته باشد و در روند تصمیم‌گیری خرید وظیفه‎‌ی متفاوتی به عهده داشته باشد.

نقشه محتوایی دقیق برای نحوه بازدید مخاطبان از سایت داشته باشید

علاوه بر تولید محتوای اختصاصی برای هر پرسونایی که مد نظر دارید. محتوا باید بر یک مرحله متمرکز باشد. گرچه خریداران بین مراحل مختلف نوسان می‌‌کنند (چرخه خرید اغلب غیرخطی است) موارد زیر معمولا سه مرحله‌ای است که هر خریدار پیش از تصمیم‌گیری می‌گذراند.

مرحله آگاهی: خریدار می‌داند مسئله‌ای دارد که باید حل شود. به همین خاطر به دنبال محتوایی است که به آن مسئله بپردازد و این جا است که توانایی کسب‌وکار می‌تواند باعث حل مسئله شود. محتوایی که برای این سطح تولید می‌شود معمولا شامل رهبری فکری و نظر شخص ثالث بی‌طرفی می‌شود که پیام برند را با نظر کارشناسان صنعت منطبق می‌کند.

مرحله بررسی: در مرحله بررسی، خریدار راه‌حل‌های مختلف را تحلیل و بررسی می‌کند و به دنبال راه‌حلی است که به صورت دقیق موجب حل مسئله و معضلش شود. در این مرحله داشتن پرسونا مخاطب ضروری است. زیرا هر پرسونا چالش‌ها و دغدغه‌های خاص خود را دارد که محتوای تولیدشده باید به طور خاص به آن توجه کند.

مرحله تصمیم‌گیری: در این مرحله مخاطب آماده تصمیم‌گیری خرید است (نقطه عطف چرخه خرید). محتوایی که برای مرحله تصمیم‌گیری تهیه می‌شود اغلب اطلاعات متمایز، آزمایش‌ها، ابزارها و مقایسه قیمت‌ها را نشان می‌دهد. هم‌چنین محتوای مرحله تصمیم‌گیری به اطلاعاتی می‌پردازد که دانستن آن‌ها بعد از انجام خرید لازم و ضروری است.

نتیجه

پرسونا مخاطب در بازاریابی محتوا به طور روزافزون اهمیتش برای دست‌یابی به موفقیت بیش‎‌تر می‌شود. تولید محتوای مبتنی بر پرسونای مخاطب که مطابق با مراحل سه‌گانه خرید است؛ منجر می‌شود مخاطب تجربه بهتری در رابطه با محتوایی که با آن روبه‌رو می‌شود داشته باشد و در نهایت خرید دل‌چسب‌تری را تجربه کند.

اگر در بازاریابی محتوایی که بر اساس پرسونای مخاطب طراحی شده باشد پیش‌‌قدم نباشید در معرض این ریسک قرار می‌گیرید که رقیبان شما،  خریداران را تحت تاثیر قرار دهند. اگر برای مخطبان به طور دقیق و برنامه‌ریزی شده تولید محتوا نکنید و به دغدغه‌ها و نیازهای خریداران بی‌توجه باشید رقیبانتان این کار را خواهند کرد.

بازاریابی محتوا براساس پرسونا مخاطب کاری سخت و مشکل به نظر می‌رسد. آرام آرام و با پروژه‌های کوچک شروع کنید و کار خودتان را گسترش دهید.

تیم وبیما در راه تولید بهترین محتوا و بهترین شیوه‌ی نمایش و اثرگذاری آن با کسب و کار همراه کسب‌وکارها خواهد بود. با طراحی استراتژی‌های هوشمندانه و منطبق بر بازار هدف و همچنین تحقیقات کافی در حوزه‌ی کسب و کار و اطلاع از فاکتورهایی مانند کلیدواژه‌ها بهترین محتوا را برای کسب‌وکارها تدارک می‌بیند و در هر کانال ارتباطی موثر آن را نشر می‌دهد تا به بازدیدکنندگان بیشتری دست یابید و در نتایج جستجو محبوب‌تر از همه و در صدر قرار گیرید.

علاقه‌مندان برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد پرسونا می‌توانند به سایت وبیما مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وبیما

رویکرد آژانس دیجیتال مارکتینگ وبیما بازاریابی نتیجه گراست. فرقی ندارد کسب و کار شما از چه نوعی باشد سنتی یا مدرن، تازه تاسیس یا بزرگ و با تجربه؛ ایده‌ی ما رشد تجارت شماست. وبیما با مشاوره تخصصی و ارائه تمام آنچه در مسیر بازاریابی نیاز دارید، نظیر خدمات دیجیتال مارکتینگ و آموزش پرسنل شما، در راستای اهداف سازمانی شما گام برمی‌دارد. ما به تجربه و تخصص خود در زمینه مشاوره کسب‌وکار و بازاریابی دیجیتال می‌بالیم و همواره پشتیبان مشتریان خود بوده‌ایم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی