اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970709319418357

گیاهانی سالم و سرحال داشته باشید، بدون اینکه هزینه کنید!

الفبای مراقبت از گیاهان و باغبانی در فصل بهار

کد: 13970709319418357

https://goo.gl/FuMre7

، تهران , (اخبار رسمی):  با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و همچنین مراحل رشد گیاهان مختلف مانند درخت، درختچه، گل و چمن در هر فصلی از سال عملیات خاصی جهت کاشت و نگهداری آن‌ها انجام می‌پذیرد که منجر به رشد گیاهان به بهترین حالت ممکن شود.

الفبای مراقبت از گیاهان و باغبانی در فصل بهار
الفبای باغبانی و پرورش گیاهان در فصل بهار

پژوهش‌ها نشان می‌دهد نگاه کردن به گل‌ها و گیاهان باعث برانگیختگی احساس شادی، آرامش و طراوت در افراد می‌شود و غم و اندوه را از انسان دور می‌کند. باید تمام تلاش خود را برای داشتن گیاهان سالم انجام داد

در این مقاله عملیات باغبانی مخصوص فصل بهار با توجه به شرایط آب و هوای شهر تهران ارائه خواهد شد.

ابتدا به دو مورد از کارهایی که در این فصل باید به آن توجه شود پرداخته می‌شود.

1- آبیاری:

گیاهان، پس از بیدار شدن و آغاز رشد فعال آن‌ها و نیز با افزایش دما، نیاز به رطوبت بیشتری دارند. بنابراین آبیاری در این زمان باید به طور منظم انجام شود.

2- کوددهی و تغذیه:

تقویت گیاهان و رفع کمبود مواد غذایی آن‌ها به وسیله کوددهی یکی دیگر از مراحل مهم نگهداری در فصل بهار است که ضامن رشد و سلامت گیاهان است.

عملیات باغبانی

1. زیر و رو کردن و هوادهی خاک و در صورت نیاز تعویض خاک

در مورد خاک‌های سنگین جهت اصلاح زهکشی خاک، باید آن را زیر و رو کرد. فرمول کلی برای تمام گیاهان این است که قبل از کاشت هر گیاهی نسبت به جمع‌آوری خاک‌های آلوده، زباله و نخاله‌ای ساختمانی (سیمان، گچ، آجر و...) اقدام کرده و در صورت نیاز با خاک مناسب زراعی تعویض شود.

2. کاشت
در ادامه کاشت انواع نشاء، گیاهان پیازی و کاشت بوته‌های دائمی توضیح داده می‌شود.

الف) کاشت نشاء‌های پاییزه:

از جمله نشاء‌های پائیزه می‌توان مینا چمنی، بنفشه، همیشه بهار، شب بو... را نام برد.

چنانچه کاشت این گروه از گل‌های فصلی در پاییز میسیر نشود، می‌توان از اواخر اسفند ماه تا اوایل فروردین نشاء‌های آماده را به زمین اصلی منتقل کرد.

 ب) این زمان مناسب کاشت گیاهان پیازی است. از جمله گیاهان پیازی می‌توان، کوکب، اختر، گلایل، زنبق، سوسن و... را نام برد. باید توجه کرد که برای این دسته از گیاهان پیازی که به سرما مقاوم نیستند و در تابستان به گل می‌نشینند بهترین زمان کاشت گیاهان در بهار (نیمه اول فروردین)  است که خطر یخبندان وجود ندارد.

پ) کاشت نشاء‌های بهاره مانند: اطلسی، سلوی، ابری، جعفری، قرنقل و ... این گروه از گل‌های فصلی از اوایل خرداد ماه تا شروع سرمای پاییزی گل‌دهی دارند و آنها را از نیمه دوم اردیبهشت تا اواسط خرداد نشاء می‌کنند.

ت) از جمله گیاهانی که در این فصل می‌توان کاشت، بوته‌های دایمی هستند. در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است.

مارگریت، زبان در قفا، تاج الملوک و .... نمونه‌هایی از بوته‌های دائمی هستند. قسمت‌های هوایی این گیاهان در فصل سرما از بین می‌روند و ریشه آن‌ها در خاک باقی می‌ماند. ریشه‌های باقی‌مانده پس از سپری شدن سرما مجددا سبز می‌شوند. اما برای خالی نبودن فضای باغچه به ناچار در فصولی که این گیاهان گلدهی ندارند، اغلب همه ساله همانند گل‌های فصلی، در اوایل بهار دوباره کاشته می‌شوند.

3. کوددهی گیاه در فصل بهار

الف) استفاده از کود پوسیده حیوانی

در فصل بهار جهت اصلاح خاک از کود دامی پوسیده استفاده می‌شود. منظور از اصلاح خاک، پوک کردن خاک و مقابله با سله بستن آن است. تفاوت کود پوسیده دامی با کود غیر پوسیده این است که عاری از علف هرز هستند.

ب) استفاده از کود شیمیایی

جهت رشد بهتر و ایده‌آل گیاهان مانند درختان و درختچه‌های زینتی، در این فصل از کودهای ازته می‌توان استفاده کرد. لازم است بدانید که کودهای حاوی ازت، بر رشد رویشی گیاهان تأثیر بسیار خوبی دارد. این در حالی که کودهای حاوی فسفر و پتاس منجر به افزایش گل و میوه خواهد شد. بنابراین در صورتی که هدف، پرورش مطلوب برگ‌های گیاه زینتی باشد، مقدار ازت کود را بیشتر مثلا 2 قسمت ازت + 1 قسمت مخلوط فسفر و پتاس باید در نظر گرفت. اما اگر هدف تولید گل و میوه‌های زینتی باشد مقدار ازت کود را کمتر مثلا یک قسمت ازت + 2 قسمت مخلوط فسفر و پتاس باید در نظر گرفت.

چند نکته که قبل از کوددهی گیاه لازم است رعایت شود

مقدار کود بکار رفته با بالا رفتن سن گیاه افزایش خواهد یافت. به هنگام کوددهی توجه به این نکته ضروری است که میزان کود مورد نیاز یک‌باره به خاک اضافه نشود. زیرا با هر بار آبیاری ازت کود شسته شده و از دسترس گیاه خارج می‌شود. همچنین ممکن است منجر به مسمومیت گیاه نیز بشود. برای همین موضوع می‌توان کود مورد نیاز را به 2 تا 3 قسمت تقسیم کرده و در مدت شش ماهه اول سال و در فواصل زمانی مناسب به خاک اضافه کرد. کوددهی نوبت اول در فروردین ماه، با شروع فصل رویش انجام می‌شود. نوبت دوم در نیمه اردیبهشت و نوبت سوم با کاهش دمای هوا در شهریور به خاک اضافه می‌شود.

نکته قابل توجه:

در ماه‌های گرم سال (تیر و مرداد) کود جذب گیاه نمی‌شود و علت اصلی زرد شدن گیاهان کاهش جذب مواد مغذی است.

یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه قرار داد این است که  جهت استفاده از کودهای شیمیایی، بهتر است برای تعیین نوع کود مصرفی و میزان آن قبل از استفاده از کود خاک را آزمایش کرد.

4. سه مورد از کارهایی که جهت محافظت از گیاهان انجام می‌شود:

  • جهت جلوگیری از رشد علف‌های هرز و حفظ رطوبت خاک اقدام به مالچ‌پاچی باید شود.
  • ترمیم و بازسازی تشتک‌های گیاهان به جهت جلوگیری از هدر رفتن
  • جهت جلوگیری از کج شدن گیاه قیم‌گذاری شود.

5. آبیاری در فصل بهار باید چگونه باشد؟

در فصل بهار با افزایش دما و کاهش میزان بارندگی، آبیاری از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این شرایط چمن، گل‌های فصلی، درختان و درختچه‌ها با در نظر گرفتن نوع خاک، نیاز به آبیاری هر چند روز یک‌بار دارند.

6. چه زمانی چمن باید کاشت؟

معمولا در مناطقی که دارای زمستان معتدل است، مناسب‌ترین فصل برای کاشت چمن فصل پاییز است. اما اگر موفق به کاشت در فصل پاییز نشدید می‌توان در اوایل فروردین ماه اقدام به کاشت کرد. باید توجه کرد که چمنی که در پائیز کاشته می‌شوند مقاومت بیشتری خواهد داشت. علت این است که چمن تازه کاشت، آب زیادی می خواهد و اگر در فصل گرم کاشته شود موجب زردی آن می‌شود.

چه زمانی برای آبیاری چمن مناسب است؟

بهترین زمان آبیاری چمن، صبح زود یا شب هنگام که هوا خنک است. در حقیقت زمانی که نور خورشید نمی‌تابد و دما پایین‌تر است.

برای لکه‌گیری و ترمیم چمن‌های از بین رفته چه باید کرد؟

چنانچه در برخی بخش‌های چمن کاری شده به دلایلی مانند سرمای زمستان یا کم آبی، چمن از بین برود می‌توان آن قسمت‌ها را لکه‌گیری کرد. به این ترتیب که آن قسمت‌ها را جداکرده و پس از ریختن خاک دستی مناسب و غلطک زدن، با پاشیدن بذر چمن و کوددهی، لکه گیری کرد. با توجه به اینکه در فصل تابستان که کاشت بذر چمن امکان‌پذیر نیست برای رفع قسمت‌های از بین رفته چمن از قطعات موزائیکی، چمن را به محل مورد نظر منتقل کرد. این قطعات چمن‌هایی به ابعاد حداکثر 1×1 است.

ب) نکاتی که درباره مراقبت از چمن باید رعایت کرد!

  • اولین نکته که باید به آن توجه شود این است که چمن را باید به طور مرتب آبیاری کرد. از تجمع آب روی چمن (به خصوص اگر به تازگی کوددهی کرده‌اید) به طور جدی خودداری کرد. علت این موضوع این است که جمع شدن آب موجب پوسیدگی چمن خواهد شد. توجه کنید چیدن چمن باید به موقع و در زمان مناسب انجام گیرد. در صورتی که عمل چمن‌زنی دیر انجام شود، موجب به بذر نشستن چمن می‌شود.

برای تقویت چمن چه کار کنیم؟

 استفاده از کودهای شیمیایی مانند کودهای ازته و فسفاته برای تقویت چمن و رفع کمبود مواد غذایی بسیار موثر و مناسب است. بهترین زمان جهت کوددهی چمن، پس از اولین چمن‌زنی در فصل بهار است.

هر چند وقت چمن نیاز به کوددهی دارد؟

چنانچه در قطعه‌ای که چمن کاری شده از قبل آزمایش خاک، انجام شده و نیازهای خاک به صورت کود به آن داده شده باشد، تا دو سال چمن مورد نظر نیاز به کوددهی ندارد.

زمانی که چمن در دوره رشد به سر می‌برد، بلافاصله پس از مشاهده علف‌های هرز، اقدام به علف‌کشی می‌کند. در صورت مشاهده آفات و بیماری‌ها باید با کارشناس فضای‌سبز مشاوره کرده و سریعا نسبت به کنترل آن اقدام کرد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت سبزوانه مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فضای سبز سبزوانه

فروشگاه اینترنتی سبزوانه بهترین مقصد برای خرید اینترنتی انواع گل و گیاه، گیاهان دارویی، لوازم باغبانی، جعبه گل به صورت تخصصی و نیز کسب اطلاعات در زمینه پرورش و نگهداری گل و گیاه در ایران می باشد. ((ارسال سریع))، ((تحویل به موقع))، ((عالی ترین قیمت)) و ((تضمین بهترین کیفیت)) از اصولی است که سبزوانه به آن پایبند است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی