کد: 139709143316210280

امیدهای جدیدی برای درمان پارکینسون با استفاده از مولکول‌های جدید

کد: 139709143316210280

https://goo.gl/bBtp1r

، تهران , (اخبار رسمی): بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است که همراه با علائمی از قبیل لرزش، اختلال بینایی و کندی حرکت است. هر ساله، حدود ۵۰ هزار نفر به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند، در تحقیقات جدیدی که در کشور اسپانیا صورت گرفته است نشان می‌دهد، راهی جدید برای درمان این بیماری کشف شده است.

امید های جدیدی برای درمان پارکینسون با استفاده از مولکول های جدید
امیدهای جدیدی برای درمان پارکینسون با استفاده از مولکول‌های جدید

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی به شمار می‌رود که همراه با علائمی از قبیل لرزش، اختلال بینایی و کندی حرکت است. هر ساله، حدود ۵۰ هزار نفر به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند

درمان پارکینسون

طی تحقیقات به عمل آمده مولکول جدیدی کشف شده است که روی مکانیزم بیماری اثر گذار است. اگر چه هنوز علت این بیماری به طور واضح کشف نشده است اما می‌توان گفت گسترش پارکینسون ارتباط معنی داری با اثرات مواد سمی و شیمیایی بر مغز دارد. یکی از این اثرات تولید نوعی گرانول (در علم زیست شناسی گرانول نوعی ذره کوچک محسوب می‌شود.) به نام بدن لوی (Lewy bodies) است که فعالیت سلول‌های عصبی مغز را مختل می‌کند. یکی از ترکیبات تولید شده در مغز آلفا سینوکلین است که نقش مهمی در ایجاد پارکینسون و زوال عقل دارد، ولی مشخص نیست که چگونه در مغز تولید می‌شود از همین روی جلوگیری از تولید این ماده در درمان پارکینسون موثر خواهد بود.

کشف Synu Clean-D

محققان بیش از ۱۴۰۰۰ مولکول مختلف را بررسی کرده‌اند تا در نهایت مولکول Synu Clean-D  کشف کردند، وظیفه این مولکول مهار کردن تجمع است. پس از شناسایی مولکول مورد نظر محققان برای آزمایش میزان اثرگذاری این ماده در درمان پارکینسون از کرم Caenorhabditis elegans که برای تحقیقات پارکینسون مناسب است، استفاده کردند. کرم C.elegans مدل خوبی برای تحقیقات پارکینسون شناخته می‌شود زیرا مشخص شده پروتئین «آلفا سینوکلئین» در عضله یا سلول‌های عصبی خاص این کرم، یعنی نورون‌های دوپامینرژیک وجود دارد،  که مرکز انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین شناخته می‌شود.

این نورون‌ها در ارسال پیام‌هایی که حرکت را تنظیم می‌کنند، نقش دارند، بنابراین وقتی فعالیت آنها توسط ترکیبات آلفا سینوکلین مهار می‌شود، توانایی فرد در حرکت نیز ضعیف می‌شود.

محققان پس از تزریق سلول Synu Clean-D به کرم مشاهده کردند، این مولکول مانع اتصال آلفا سینوکلین‌ها به یکدیگر می‌شود و از این طریق است که حیوانات در برابر حملات عصبی محافظت می‌شوند.

محققان امیدوار هستند در آینده یافته‌های خود را توسعه دهند تا راهکار درمان قطعی پارکینسون را کشف کنند. زیرا تحقیقات نشان می‌دهد مولکول Synu Clean-D در درمان بیماری‌های نوروژنتیک مانند پارکینسون تاثیرگذار است.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت بیچشک مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیچشک

بیچشک مجله الکترونیکی است در حوزه سلامت ، زیبایی و موفقیت افراد که با رویکرد بالا بردن سطح اطلاعات عموم جامعه در حوزه سلامت جسمی و روحی تلاش می کند و هر روزه مطالب مفیدی را از منابع معتبر ذکر شده در انتهای مطالب به مخاطبان خود عرضه می کند.

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان