کد: 139808014155210280

انواع بواسیر

شناخت انواع بواسیر داخلی، خارجی و ترومبوزه

کد: 139808014155210280

http://bit.ly/368xlAe

، تهران , (اخبار رسمی): بیماری بواسیر (هموروئید) از شایع‌ترین بیماری‌های ناحیه مقعدی است، این عارضه دردناک به حدی شیوع پیدا کرده است که تقریباً از هر دو نفر یک نفر به آن مبتلا است. این عارضه موجب تورم و گشاد شدن عروق مقعدی می‌شود و علائمی نظیر درد، خونریزی، خارش و سوزش را به همراه دارد.

شناخت انواع بواسیر داخلی،خارجی و ترومبوزه
انواع بواسیر

انواع بواسیر

بیماری بواسیر یا هموروئید بسته به نوع عروق درگیر در بیماری می‌تواند دو نوع مختلف را به خود اختصاص دهد. که در ادامه بررسی شده است.

بواسیر داخلی

در صورتی که عروق یا سیاهرگ‌های داخل کانال مقعد دچار تورم و التهاب شوند، بیماری بواسیر داخلی ایجاد می‌شود. این بواسیر اغلب درد کمتری در مقایسه با بواسیر خارجی ایجاد کرده و در عوض احتمال خونریزی و یا خون در مدفوع در این نوع بواسیر بیشتر است. زیرا عبور مدفوع به خصوص مدفوع سخت موجب وارد آمدن آسیب به کانال مقعد شده و باعث خونریزی می‌شود. این نوع از هموروئید بسته به پیشرفت بیماری به چهار درجه مختلف تقسیم بندی می‌شود، انواع بواسیر داخلی عبارتند از :

درجه 1: هموروئید داخلی درجه یک میزان پرولاپس یا افتادگی کمی داشته به گونه‌ای که عروق آسیب دیده از مقعد خارج نمی‌شوند و تنها در افراد احساس نیاز به دفع را ایجاد می‌کنند.

درجه 2: در این نوع از هموورئید، عروق هموروئیدی دچار پرولاپس می‌شوند، اما خود به خود به داخل باز خواهند شد.

درجه 3: در این نوع از بواسیر افتادگی و یا پرولاپس به گونه‌ای تشدید شده که معمولاً فرد بعد از اجابت مزاج دچار این مشکل می‌شود، با این تفاوت که بیرون زدگی تنها با فشار دست به داخل باز می‌گردد.

درجه 4: این درجه‌ی بیماری از شدیدترین انواع بواسیر است که موجب می‌شود، بافت یا زائده ایجاد شده از سوراخ مقعد خارج شود، ولی این بار حتی با فشار دست نیز به داخل باز نخواهد گشت. این مورد نیاز به درمان فوری و جدی تر دارد.

در مورد بواسیرهای درجه یک و دو امکان درمان عارضه با استفاده از درمان‌های خانگی و دارویی وجود دارد.

درمان بواسیر داخلی

درمان بواسیر داخلی بسته به درجه این بیماری است. در مورد بواسیرهای درجه یک و دو امکان درمان عارضه با استفاده از درمان‌های خانگی و دارویی وجود دارد به شرط آنکه درمان به محض شروع علائم صورت گیرد. اما در مورد هموروئیدهای درجه سه و چهار امکان درمان بیماری با این روش‌ها وجود نخواهد داشت.

برای درمان هموروئیدهای درجه 3 و 4 یا پیشرفته می‌توان از درمان‌های رابربند، اسکلروتراپی، جراحی (استاپلر و هموروئیدکتومی) و از همه بهتر لیزر درمانی استفاده کرد. 

بواسیر خارجی

اگر عروق خارج مقعد دچار التهاب و تورم شوند، بواسیر خارجی روی می‌دهد. میزان شیوع این نوع کمتر از بواسیرهای داخلی است. این نوع هموروئید به علت قرار گرفتن در ناحیه‌ای حساس از بدن که مملو از پایانه‌های عصبی است، درد بسیار زیادی را به بیمار تحمیل می‌کند. اما در این حالت احتمال خونریزی کمتر است و اگر خونریزی روی دهد، معمولاً خون بر روی سطح مدفوع مشاهده خواهد شد.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت بیچشک به آدرس bichashk.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیچشک

بیچشک مجله الکترونیکی است در حوزه سلامت ، زیبایی و موفقیت افراد که با رویکرد بالا بردن سطح اطلاعات عموم جامعه در حوزه سلامت جسمی و روحی تلاش می کند و هر روزه مطالب مفیدی را از منابع معتبر ذکر شده در انتهای مطالب به مخاطبان خود عرضه می کند.

منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی