کد: 139907074579110280

علائم عفونت چشم و درمان خانگی آن

کد: 139907074579110280

https://bit.ly/33otY8T

، تهران , (اخبار رسمی): عفونت چشم، مشکل نسبتاً شایعی است که باید از علائم و نشانه های آن آگاه بود.

علائم عفونت چشم و درمان خانگی آن
عفونت چشم

تحریک چشم به وسیله ی ویروس ها، قارچ و باکتری ها، عفونت چشم نامیده می شود. بخش تحریک شده می تواند کره چشم و یا اطراف آن باشد. اگر چه این عفونت تحریک کننده و آزار دهنده است، اما به ندرت موجب نابینایی می شود.

عفونت می تواند به شکل های مختلف ظاهر شود و این بستگی به ناحیه درگیر شده دارد. ناحیه هایی از چشم که ممکن است به آلودگی دچار شوند، عبارتند از :

  • پلک
  • قرنیه ( لایه نازک و شفافی که در جلوی کره چشم قرار دارد.)
  • ملتحمه (ناحیه ای نازک و مرطوب که قسمت داخلی پلک ها و قسمت سفید خارجی را می پوشاند.)

در موارد شدیدتر آلودگی و التهاب به بافت های زیرین نفوذ می کند و مشکلاتی را برای بینایی ایجاد می کند. ایجاد عفونت در اطراف بافت نرم پلک وضعیت اورژانسی محسوب شده و باید هرچه سریعتر برای درمان آن اقدام شود. در ضمن اگر یک عامل زمینه ای مثل زخم شدن قرنیه باعث این وضعیت شود، بی توجهی به درمان می تواند به مرور باعث کاهش بینایی شود.

علائم عفونت چشم

هنگام ابتلا به عفونت ممکن است علائم را در یک یا هر دو  چشم داشته باشید. از جمله این علائم می توان به این موارد اشاره کرد:

  • احساس درد یا ناراحتی
  • خارش
  • احساس اینکه چیزی در چشم رفته است
  • حساسیت به نور یا احساس درد هنگام قرار گرفتن در معرض نور
  • سوزش
  • توده ای کوچک و دردناک در زیر پلک یا پایه مژه ها
  • حساسیت به لمس پلک ها
  • تحریک شدن این بخش از بدن
  • ترشحات زرد یا سبز روشن
  • تغییر رنگ از سفیدی به صورتی
  • تورم و تغییر رنگ پلک ها، قرمز یا بنفش
  • تاری دید
  • در مواردی تب و تورم غدد لنفاوی نزدیک گوش

این عفونت به شکل های مختلفی ظاهر می شود که مهمترین آنها به این شرح است:

پین کای ( ورم ملتحمه ) : این عفونت مربوط به قسمت ملتحمه چشم و یا همان ناحیه نازک و مرطوب پوشش دهنده قسمت داخلی پلک ها و قسمت سفید خارجی می شود. این عفونت می تواند توسط یک باکتری یا ویروس ایجاد شود. البته ممکن است واکنش های آلرژیک یا تحریک کننده، عامل این التهاب باشند. عفونت ویروسی چشم بیشتر در بزرگسالان و  نوع باکتریایی بیشتر در کودکان رخ می دهد. در ضمن این مشکل، شایع ترین نوع عفونت چشم محسوب می شود.

کراتیت : کراتیت التهاب قرنیه است. این التهاب می تواند توسط باکتری ها، ویروس ها یا انگل های موجود در آب ایجاد شود. این نوع التهاب از مشکلات رایج در افرادی است که از لنز استفاده می کنند.

گل مژه : گل مژه می تواند به صورت برجستگی های قرمز رنگ و دردناک در زیر پلک یا پایه مژه ها ظاهر شود. این مشکل با آلوده شدن غدد چربی در پلک یا مژه ها به باکتری ایجاد می شود. گل مژه مسری نیست.

عفونت های قارچی چشم : به ندرت چشم دچار این التهاب می شود. اما در صورت ابتلا مشکل جدی محسوب می شود. بسیاری از عفونت های قارچی پس از آسیب دیدگی چشم اتفاق می افتد، به خصوص اگر چشم شما توسط چوب یا خار، خراشیده شده باشد.

یووئیت : یووئیت به التهاب لایه میانی چشم گفته می شود. این مشکل ممکن است توسط ویروس های خاصی مانند تبخال ایجاد شود، اما بیشتر با اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس در ارتباط است.

علت عفونت چشم

این عفونت به راحتی و از طریق چشم منتقل می شود. برخی از مهمترین دلایل بروز چنین التهابی به این شرح است:

ویروس تبخال : این ویروس اغلب باعث ایجاد تب خال در اطراف دهان و یا لب ها می شود. برخی از افراد همزمان عفونت چشم را نیز تجربه می کنند.

لنز ها: استفاده از لنز های آلوده می تواند موجب التهاب شود. برای این منظور بهتر است قبل و بعد از قرار دادن لنز آن را ضدعفونی کنید.

 قارچ فوساریوم : این قارچ بیشتر در مواد ارگانیک یافت می شود. این قارچ می تواند از طریق خراش پوست با شاخه درخت وارد بدن شود و چشم را آلوده کند.

آلرژی :در افرادی که به آلرژی مبتلا هستند، حساسیت چشم ها بیشتر است. در این صورت حتی با گرد و غبار و دود نیز ممکن است عفونت ایجاد شود.

مواد شیمیایی : کار با مواد شیمیایی می تواند باعث آسیب دیدن چشم ها و عفونت آنها شود. هنگام کار با این مواد حتماً از محافظ استفاده کنید.

جسم خارجی : اگر احساس می کنید چیزی وارد چشمتان شده، بلافاصله آن را بشویید. ممکن است اجسام آلوده باشند و این آلودگی را به چشم ها منتقل کنند.

عواملی از جمله جراحت، بیماری های چشمی مزمن، عفونت قارچی ناخن، تضعیف سیستم ایمنی ناشی از بیماری هایی مانند دیابت می توانند خطر بروز عفونت را افزایش دهند.

ادامه مطلب را در سایت بیچشک مطالعه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیچشک

بیچشک مجله الکترونیکی است در حوزه سلامت ، زیبایی و موفقیت افراد که با رویکرد بالا بردن سطح اطلاعات عموم جامعه در حوزه سلامت جسمی و روحی تلاش می کند و هر روزه مطالب مفیدی را از منابع معتبر ذکر شده در انتهای مطالب به مخاطبان خود عرضه می کند.

منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی