کد: 139809054238610280

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست و چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

کد: 139809054238610280

http://bit.ly/37DTjf4

، تهران , (اخبار رسمی): بیماری بواسیر (Hemorrhoids) تورم عروقی ناحیه مقعد و یا گشاد شدن دیواره آنها است. به بیانی ساده‌تر می‌توان گفت بالشتک‌های هموروئیدی عروقی در این ناحیه هستند که به عمل دفع کمک می‌کنند.

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست و چه علائم و نشانه هایی دارد؟
بیماری بواسیر یا هموروئید چیست و چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

بیماری هموروئید یا بواسیر یکی از انواع بیماری‌های مقعدی است که در میان نسل امروز به خصوص افرادی با با سبک زندگی غلط شایع شده است. به گونه‌ای که آمارها نشان داده حدود نیمی از افراد جامعه به این عارضه مبتلا هستند.

بواسیر به خودی خود نمی‌تواند کشنده باشد اما نیاز به درمان فوری دارد زیرا زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و بی‌توجهی به درمان آن ممکن است عوارض ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.

عموم مردم تصور می‌کنند که این بیماری مخصوص افراد پیر و کهنسال بوده و احتمال ابتلا به آن در سنین پایین‌‌تر وجود ندارد. اما این تصور کاملاً غلط است.

در صورتی که به هر دلیلی بالشتک‌ها آسیب ببینند، دچار خونریزی و تورم شده و بیماری به همین نام ایجاد می‌کنند.

انواع بواسیر بسته به نوع عروق درگیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. در نوع داخلی عروق داخل کانال مقعد و در نوع خارجی عروق خارج مقعد درگیر بیماری شده است.

این بیماری اشخاص با جنسبت‌های مختلف و در هر سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما آمارها نشان داده احتمال بروز بیماری در زنان بیشتر از مردان است و اغلب بواسیر در بارداری ایجاد می‌شود. همچنین احتمال بروز هموروئید در کودکان خردسال نیز وجود دارد.

علت هموروئید

علت دقیقی را نمی‌توان برای بروز هموروئید تشریح کرد. زیرا که معمولاً مجموعه‌ای عوامل مختلف که فشار وارده بر عروق مقعدی را افزایش می‌دهند، در بروز این بیماری نقش دارند. اما به طور کلی گفته می‌شود، شایع‌ترین علت بواسیر درگیری طولانی مدت با یبوست است. از مهمترین علل بروز این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یبوست: اگر یبوست طولانی مدت باشد، باعث می‌شود فرد نتواند به راحتی عمل اجابت مزاج را انجام داده و برای تخلیه فشار بسیار زیادی را به مقعد وارد کند. که در نتیجه آن عروق دچار آسیب خواهند شد.

بارداری: بارداری خود باعث افزایش وزن و نیز حجم شکم می‌شود که می‌تواند فشار زیادی را به مقعد وارد کند، از طرفی بارداری همراه با ترشح هورمون‌هایی است که می‌تواند یبوست را تشدید کنند.

زایمان: زایمان طبیعی سخت می‌تواند مقدار زیادی فشار را به مقعد وارد کند و موجب بروز این بیماری شود.

رابطه جنسی مقعدی: در این نوع رابطه جنسی، مقعد به عنوان عضو جنسی زنانه تلقی می‌شود و در طی رابطه فشار بسیار زیادی به آن تحمیل می‌شود که همین امر زمینه را برای بروز بواسیر فراهم می‌کند.

کهولت سن: افزایش سن همراه با پیر و فرسوده شدن عضلات مقعدی است، که در این صورت عضلات آسیب پذیرتر شده و خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.

بی تحرکی: بی تحرکی از چندین جهت با بروز این بیماری در ارتباط است. اول از همه نشستن به مدت طولانی می‌تواند فشار زیادی را به نشیمنگاه وارد کند، دوماً بی تحرکی به تشدید یبوست در ارتباط است و زمینه را برای بروز این عارضه فراهم می‌کند.

اضافه وزن: اضافه وزن به خصوص در ناحیه شکم می‌تواند فشار بسیار زیادی را به مقعد وارد کند و موجب بروز این بیماری شود.

تاخیر در اجابت مزاج: برخی از افراد به خصوص کودکان نسبت به تاخیر در اجابت مزاج بی‌تفاوت هستند، در نتیجه این امر موجب می‌شود آب مدفوع از بین رفته و یبوست تشدید شود، و خطر بروز بیماری بیشتر خواهد شد.

مصرف طولانی مدت سیگار: سیگار از طریق تاثیرات منفی بر غلظت خون و نیز کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌تواند زمینه را برای بروز این بیماری فراهم کند.

بلند کردن اجسام سنگین: بلند کردن اجسام سنگین فشار بسیار زیادی را به کانال مقعد تحمیل کرده و زمینه بیماری را فراهم می‌کند.

علائم و نشانه‌های هموروئید

تقریباً از هر چهار بزرگسال، سه نفر دچار این عارضه می‌شوند و ممکن است علائم مختلفی با شدت‌های متفاوتی را تجربه کنند. برخی از مهمترین علائم بواسیر به این شرح است:

درد بواسیر

شاخص‌ترین نشانه درد بواسیر است. این درد در تمام طول روز وجود داشته و معمولاً بیمار هنگام اجابت مزاج دردی تیرکشنده و غیر قابل تحملی را حس می‌کند که موجب می‌شود، اجابت مزاج را به تاخیر بیاندازد به خصوص اگر دچار یبوست نیز باشد.

سوزش و خارش

خارش و سوزش از علائم کمتر شایع این بیماری است، و اغلب در مورد هموروئیدهای خارجی مشاهده می‌شود. با این وجود اگر بیمار خروج ترشحات از مقعد را تجربه کند احتمال خارش و سوزش بیشتر می‌شود.

خون در مدفوع

مشاهده خون در مدفوع بیمار یکی از شایع‌ترین نشانه‌های بروز این بیماری است، این خون معمولاً به مقدار کم و با رنگ روشن بر روی سطح مدفوع مشاهده می‌شود. اما احتمال خونریزی از مقعد پس از اجابت مزاج به خصوص هنگامی که بیمار دچار یبوست است، نیز وجود دارد. در صورت مشاهده این علامت لزوم درمان بیماری شدت می‌گیرد. زیرا بیمار در معرض کم خونی قرار می‌گیرد.

زائده‌های گوشتی بیرون زده از مقعد

این علامت در موارد پیشرفته تر بواسیر مشاهده می‌شود. در واقع این زائده همان عروق سیاهرگی آسیب دیده‌ای است که با تجمع خون در آن متورم شده و از مقعد بیرون می‌زند. این زائده ظاهر نازیبایی را ایجاد کرده و نشان‌دهنده آن است که بیماری باید هرچه سریع‌تر درمان شود.

ترشحات لزج

این ترشحات لزج و آزار دهنده شبیه به سفیده تخم مرغ بروز کرده و شستن آنها کمی مشکل است. علت بروز این مشکل یبوست مداوم است که موجب شده این ترشحات در پشت مدفوع جمع شده و پس از اجابت مزاج خارج شود.

علائم و نشانه‌هایی که برای بیماری بواسیر ایجاد می‌شوند، بستگی به نوع بواسیر نیز دارد. به طور مثال در بواسیر خارجی بیمار درد بسیار بیشتری را در مقایسه با بواسیر داخلی تجربه می‌کند، ولی احتمال خونریزی در این بواسیر بسیار کمتر از بواسیر داخلی است.

درمان بواسیر

درمان بواسیر بسته به نوع و میزان پیشرفت بیماری متفاوت است. در واقع می‌توان گفت اگر به محض شروع علائم برای درمان آنها اقدام کرد امکان بهبودی توسط درمان‌های خانگی و دارویی وجود دارد. در غیر این صورت باید از سایر روش‌های تهاجمی‌تر نظیر جراحی برای درمان بواسیر استفاده کرد. مهمترین روش‌های درمان بواسیر به این شرح است:

درمان خانگی بواسیر

درمان‌های خانگی می‌توانند به کاهش درد، تورم و التهاب بواسیر کمک کنند. برخی از روش‌های درمان خانگی بواسیر به این شرح است:

رژیم غذایی پر فیبر: فیبر ماده‌ای مغذی و بسیار مفید برای بدن است. فیبر در بدن قابل هضم و جذب نبوده و از این طریق حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به درمان یبوست کمک خواهد کرد. برای این منظور توصیه می‌شود، مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غلات را در رژیم غذایی خود قرار داد.

حمام سیتز: قرار دادن ناحیه لگن و مقعد در آب گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه، و دو تا سه بار در روز می‌تواند به درمان کمک کند. برای این منظور می‌توان از لگن حمام استفاده کرده و یا لگن مخصوص حمام سیتز را تهیه کرد.

کمپرس سرد: یکی از راهکارهای ساده برای کاهش درد بواسیر، استفاده از کمپرس سرد است. برای این منظور می‌توان چند قطعه یخ را در کیسه فریزر قرار داده و بر روی مقعد اعمال کرد.

نوشیدن آب: افزایش مصرف آب و مایعات می‌تواند به نرم کردن مدفوع و نیز جلوگیری از یبوست کمک کند.

معمولاً با این روش‌های درمانی، علائم بیماری هموروئید طی یک هفته از بین می‌روند. ولی در صورت برطرف نشدن علائم می‌تواند جهت تسکین درد شدید یا خونریزی، به پزشک مراجعه کرد. 

علاقه‌مندان برای آشنایی با ظاهر این بیماری می‌توانند جهت مشاهده عکس هموروئید به صفحه بیچشک مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیچشک

بیچشک مجله الکترونیکی است در حوزه سلامت ، زیبایی و موفقیت افراد که با رویکرد بالا بردن سطح اطلاعات عموم جامعه در حوزه سلامت جسمی و روحی تلاش می کند و هر روزه مطالب مفیدی را از منابع معتبر ذکر شده در انتهای مطالب به مخاطبان خود عرضه می کند.

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان