کد: 139709173321110280

خواب افتادن از بلندی یا حرکات هیپنیک

چرا خواب سقوط می‌بینیم؟

کد: 139709173321110280

https://goo.gl/7bLfvG

، تهران , (اخبار رسمی): شاید در میانه‌های خواب و بیداری که هنوز چرخه بیداری کمی روشن است ناگهان با حرکاتی تند و سریع که خارج از اراده‌ی است ناگهان از خواب بپرید و چشم‌های خود را باز کنید. این حالت همان خواب افتادن از بلندی، خواب سقوط یا حرکات هیپنیک است.

خواب افتادن از بلندی یا حرکات هیپنیک
خواب افتادن از بلندی یا حرکات هیپنیک

حرکات هیپنیک یا همان حالت خواب افتادن از بلندی مشکل نگران کننده ای نیست و حتی در افرادی که در سلامتی کامل به سر می برند ممکن است بارها و بارها رخ دهد.

در چنین وضعیتی حسی شبیه به سقوط از بلندی یا افتادن در فضای خالی دارید وحشت‌زده و متعجب هستید و نمی‌دانید که دقیقا چه اتفاقی رخ داده است. شاید تعجب کنید ولی این پدیده‌ای کاملا نرمال و طبیعی است که در مغز رخ می‌دهد و تقریبا برای همه اتفاق می‌افتد. تئوری‌های مختلفی در رابطه با علت وقوع این پدیده وجود دارد که بیچشک نگاهی کوتاه به آنها داشته است.

حرکات هیپنیک چیست؟

حرکات هیپنیک که با نام خواب افتادن از بلندی یا خواب سقوط هم شناخته می‌شوند، انقباضات شدید، تند، ناگهانی و کوتاه مدت عضلات بدن است که هنگام خوابیدن به وجود می‌آیند و باعث می‌شوند که از خواب به طور ناگهانی بیدار شوید. این حرکات دقیقا در زمان انتقال دوره بیداری به دوره خواب رخ می‌دهند. کاملا می‌توان این حرکات را حس کرد و همین ممکن است شما را کمی وحشت‌زده کند. این کشش عضلانی ناگهانی و ناخواسته را که در حقیقت نوعی اسپاسم عضلانی است، میوکلونوس می‌نامند. این حالت دقیقا چیزی شبیه به حالت سکسکه است.

متخصصان و پژوهشگران خواب برای این اختلال لحظه‌ای و کوتاه مدت هنوز دلیل مشخص و روشنی ارائه نداده‌اند ولی می‌توان حدس زد که در لحظه وقوع حرکت هیپنیک، کشمکشی در مغز و سیستم عصبی به وجود آمده است و در واقع این از آخرین تقلاهای مغز برای ادامه چرخه بیداری و هوشیار ماندن است.

قوی‌ترین تئوری‌هایی که برای علت حرکات هیپنیک بیان شده است:

هنگام روشن شدن چرخه خواب مغز تمام تلاش خود را به صورت ناخودآگاه می‌کند تا دوباره کنترل و هوشیاری بدن را به عهده بگیرد و به شکل خواب سقوط خود را نشان می‌دهد.

هنگامی که بدن وارد چرخه خواب می‌شود، اثرات خواب مشابه اثرات مرگ به نظر می‌رسد و تمامی بدن را درگیر خود می‌کند و در چنین مواردی بدن به صورت ناگهانی واکنش نشان داده و مانع از ادامه این وضعیت می‌شود.

هم زمان با شروع چرخه خواب بدن وارد مرحله استراحت می‌شود و تمام انرژی‌های باقی‌مانده و ذخیره شده خود را به صورت ناگهانی آزاد می‌کند. حالتی که شبیه به خواب افتادن از بلندی است.

در پایان چرخه بیداری و آغاز چرخه خواب کشمکشی در مغز رخ می‌دهد تا چرخه بیداری تمام نشود زیرا مغز ذاتا به هوشیاری و بیداری گرایش بیشتری دارد.

چه عواملی به تشدید حرکات هیپنیک کمک می‌کنند؟

حرکات هیپنیک یا همان حالت خواب افتادن از بلندی مشکل نگران کننده‌ای نیست و حتی در افرادی که در سلامتی کامل به سر می‌برند ممکن است بارها و بارها رخ دهد. بیش از ۷۰ درصد از جمعیت کره زمین چنین پدیده‌ای را در حین خوابیدن تجربه می‌کنند. با وجود تئوری‌هایی که در بالا به آن اشاره شد به نظر می‌رسد که این یک پدیده کاملا طبیعی و رایج است که حتی در نیاکان هم وجود داشته است با این حال پژوهشگران در حین بررسی‌ها متوجه شدند برخی عوامل وجود دارند که می‌تواند تعداد دفعات و شدت حرکات هیپنیک را در خواب افزایش دهند و تشدید کنند.

- مصرف نوشیدنی‌های الکلی

- مصرف نیکوتین

- مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار

بی خوابی و خواب نامنظم

- تمرینات ورزشی سنگین به خصوص قبل از خواب

استرس

- خستگی

- علائم حرکات هیپنیک

شاید برداشت‌های افراد از حرکات هیپنیک و خواب افتادن از بلندی متفاوت و گوناگون باشند ولی به طور کلی از مشخص‌ترین و واضح‌ترین علائم حرکات هیپنیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- احساس وارد آمدن ضربه ناگهانی و تکان شدید به پا یا هر یک از قسمت‌های بدن

- احساس سقوط از بلندی و ارتفاع زیاد

- رویایی آمیخته با توهم که باعث بیداری و پریدن از خواب می‌شود

- افزایش ضربان قلب

- تعریق

- شوک ناگهانی

- احساس وحشت زدگی

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت بیچشک مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیچشک

بیچشک مجله الکترونیکی است در حوزه سلامت ، زیبایی و موفقیت افراد که با رویکرد بالا بردن سطح اطلاعات عموم جامعه در حوزه سلامت جسمی و روحی تلاش می کند و هر روزه مطالب مفیدی را از منابع معتبر ذکر شده در انتهای مطالب به مخاطبان خود عرضه می کند.

منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | روانشناسی و موفقیت