کد: 139710013349410280

نارسایی کبد، بیماری سرسخت دستگاه گوارش

کد: 139710013349410280

https://goo.gl/q3Mvbs

، تهران , (اخبار رسمی): نارسایی مزمن کبدی معمولا بر اثر یک بیماری زمینه‌ای مثل بیماری کبدی، خوردن مشروبات الکلی یا هپاتیت مزمن ایجاد می‌شود.

مشکل گوارشی نارسایی کبد
نارسایی کبد، بیماری سرسخت دستگاه گوارش

اکثر افرادی که به نارسایی شدید کبدی دچار هستند برای زنده ماندن نیاز به انجام عمل جراحی پیوند کبد دارند. از هر ده نفر، تنها یک نفر ممکن است بدون عمل جراحی پیوند کبد زنده بماند

نارسایی حاد کبدی ممکن است بر اثر یک بیماری مثل هپاتیت ویروسی ایجاد شود و یا اینکه بر اثر مصرف بعضی از داروها کبد صدمه ببیند. (مثلا بر اثر خوردن بیش از حد استامینوفن)

علائم و نشانه‌های نارسایی کبد

علائم و مشکلات نارسایی حاد کبد می‌تواند در عرض چند ساعت یا چند روز خود را نشان دهد که به خاطر اثر سموم بدن بر روی مغز ایجاد می‌شود. این علائم عبارتند از :

- ضعف حافظه

- گیجی و بی‌قراری

- خواب آلودگی

همچنان که نارسایی حاد کبدی پیشرفت می‌کند، سایر اعضاء مهم بدن مثل کلیه‌ها و ریه‌ها نیز ممکن است به تدریج از کار بیافتد. این وضعیت ممکن است در نهایت منجر به بی‌هوشی بیمار (اغماء) و مرگ شود.

نارسایی مزمن کبدی ممکن است به مدت چند ماه و یا چند سال هیچ علامتی از خود نشان ندهد. هنگامی که علائم نارسایی مزمن کبدی شروع به ظاهر شدن می‌کنند معمولا به تدریج نمایان می‌شوند.

این علائم شامل موارد زیر است:

- زرد شدن پوست بدن و زرد شدن سفیدی چشم‌ها

- خارش پوست

- کبود شدن پوست و خونریزی آسان

- ورم کردن شکم

- غیرطبیعی شدن شکل ناخن‌های انگشتان دست

- ایجاد تعداد زیادی رگ‌های نازک خونی کوچک بر روی پوست که به شکل عنکبوت هستند و به آنها اصطلاحا خال‌های عنکبوتی یا Spider Naevi گفته می‌شود.

- قرمز شدن کف دست‌ها

- ضخیم شدن بافت کف دست‌ها

- بزرگ شدن پستان‌ها در مردها و نیز کوچک شدن بیضه‌های‌شان

خونریزی از دستگاه گوارش ممکن است بر اثر بزرگ شدن رگ‌های خونی که در دیواره مری قرار دارند، رخ دهد. گاهی اوقات، نارسایی مزمن کبدی در سیر پیشرفت خود به طور ناگهانی بدتر می‌شود و باعث ایجاد علائم نارسایی حاد کبدی می‌شود.

نحوه درمان نارسایی کبد

نارسایی حاد کبدی و نیز نارسایی مزمن کبدی که به طور ناگهانی بدتر شده است نیاز به مراقبت فوری و بستری شدن در بیمارستان دارند (اغلب در بخش مراقبت های ویژه آی سی یو ICU). به این بیماران ممکن است آنتی بیوتیک داده شود تا از تعداد باکتری‌های روده بزرگ کاسته شود. این باکتری‌ها تولید سمومی می‌کنند که در خون تجمع یافته و اثر بدی بر روی مغز و سایر اعضاء بدن می‌گذارند.

اگر بیمار دچار نارسایی مزمن کبدی باشد، پزشک درخواست آزمایش خون خواهد کرد تا میزان صدمات وارده به کبد مشخص گردد. ممکن است بیمار نیاز به یک رژیم غذایی کم پروتئین داشته باشید تا فعالیت کبد کم و از فشار وارد به آن کاسته شود. پزشک ممکن است توصیه کند که بیمار کمتر از نمک استفاده کند. همچنین برای بیمار داروهای ادرارآور تجویز می‌شود تا از ورم شکمش کاسته شود. بیماران مبتلا به نارسایی کبد باید از نوشیدن مشروبات الکلی پرهیز نمایند. هیچ درمانی وجود ندارد که صدمات وارد به کبد را ترمیم کند. 

اکثر افرادی که به نارسایی شدید کبدی دچار هستند برای زنده ماندن نیاز به انجام عمل جراحی پیوند کبد دارند. از هر 10 نفری که به نارسایی حاد کبدی دچار می‌شوند تنها یک نفر ممکن است بدون عمل جراحی پیوند کبد زنده بماند. افرادی که با نارسایی حاد کبدی زنده می مانند به شرطی که قبلا کبدشان صدمه‌ای ندیده باشد بعد از مدتی به طور کامل کبدشان بهبود می‌یابد. در نارسایی مزمن کبدی، عاقبت بیماران بستگی زیادی به علت زمینه‌ای ایجاد نارسایی کبد دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کبدی به مدت چندین سال بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کنند.

کبد چرب هم از جمله بیماری‌های گوارشی است که کبد را درگیر می‌کند و اگر به موقع تشخیص داده نشود، می‌تواند به اندازه نارسایی کبد، خطرناک باشد. اما در صورت تشخیص به موقع به راحتی درمان شده و بیمار را دچار مشکلات پیچیده‌ای نمی‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیچشک

بیچشک مجله الکترونیکی است در حوزه سلامت ، زیبایی و موفقیت افراد که با رویکرد بالا بردن سطح اطلاعات عموم جامعه در حوزه سلامت جسمی و روحی تلاش می کند و هر روزه مطالب مفیدی را از منابع معتبر ذکر شده در انتهای مطالب به مخاطبان خود عرضه می کند.

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان