کد: 139710113373210280

علت ، علائم، پیشگیری و درمان

آشنایی با سندروم دامپینگ

کد: 139710113373210280

https://goo.gl/x4vsBj

، تهران , (اخبار رسمی): سندروم دامپینگ یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است که در بیشتر موارد به دنبال عمل‌های جراحی معده خود را نشان می‌دهد. فردی که به سندروم دامپینگ مبتلا می‌شود پس از صرف هر وعده غذایی به انواع مشکلات گوارشی دچار می‌شود به طوری که صرف هر وعده غذایی برای او نوعی شکنجه به حساب می‌آید.

آشنایی با سندروم دامپینگ
آشنایی با سندروم دامپینگ

افرادی که به سندروم دامپینگ مبتلا هستند بلافاصله پس از صرف غذا با علائم و نشانه‌های آزاردهنده آن روبرو می‌شوند. این علائم در عرض مدت زمانی در حدود ۱۵ دقیقه الی ۳ ساعت به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند

علت سندروم دامپینگ

علت اصلی سندروم دامپینگ تغییراتی است که در معده صورت می‌گیرد. در حالت طبیعی غذا و مایعاتی که نوشیده می‌شود در ابتدای امر مدتی در معده می‌مانند و با اسید معده ترکیب می‌شوند. پس از اینکه تجزیه‌های ابتدایی صورت گرفت غذا وارد روده‌ی کوچک می‌شود و ادامه روند هضم غذا انجام می‌پذیرد. افرادی که بنا به دلایلی همچون ابتلا به سرطان معده، تحت عمل جراحی معده قرار می‌گیرند و یا برای لاغری اقدام به عمل جراحی بای پس معده می‌کنند و قسمتی از معده یا در برخی موارد خاص کل معده آنها برداشته می‌شود، پس از انجام عمل جراحی با عوارض زیادی روبرو می‌شوند که یکی از شایع‌ترین آنها ابتلا به سندروم دامپینگ است. هرگونه تغییری در شکل و ابعاد معده که به دنبال عمل‌های جراحی معده صورت می‌گیرد باعث می‌شود که معده نتواند طبق روال عادی و طبیعی خود هضم غذاها را آغاز کند و غذا و مایعات بدون اینکه در معده باقی بماند مستقیم وارد روده‌ی کوچک می‌شود یا به شکل استفراغ به بیرون باز می‌گردد و از آنجایی که سرعت حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش افزایش می‌یابد بیشتر افراد مبتلا به سندروم دامپینگ با اسهال روبرو می‌شوند. به خصوص اسهال چرب.

علائم و نشانه‌های سندروم دامپینگ

افرادی که به سندروم دامپینگ مبتلا هستند بلافاصله پس از صرف غذا با علائم و نشانه‌های آزاردهنده آن روبرو می‌شوند. این علائم در عرض مدت زمانی در حدود ۱۵ دقیقه الی ۳ ساعت به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند و شدت و درجه آنها هم بسته به نوع غذایی که میل کرده‌اید می‌تواند مختلف باشد. علائم و نشانه‌های سندروم دامپینگ در دو فاز ظاهر می‌شوند. فاز اول آن که فاز زودرس نامیده می‌شود به علت تخلیه سریع محتویات معده رخ می‌دهد و علائم و نشانه‌های آن ظرف مدت زمانی در حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پس از صرف غذا آغاز می‌شود و تا ۱ ساعت به اوج خود می‌رسد. از مهم‌ترین علائم و نشانه  فاز زودرس می‌توان به علائم زیر اشاره کرد:

احساس پر بودن شکم و نفخ

حالت تهوع

استفراغ

اسهال

دل درد و دل پیچه

سرگیجه

فاز دوم که با نام فاز دیررس شناخته می‌شود در حدود ۱ الی ۳ ساعت پس از صرف غذا آغاز می‌شود و بیشتر به علت افت قند خون بدن رخ می‌دهد.

از شایع‌ترین علائم و نشانه‌های فاز دیررس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعریق

تپش قلب شدید

سرگیجه

گرگرفتگی

قند خون پایین

افراد در معرض خطر ابتلا به سندروم دامپینگ

سندروم دامپینگ مشکلی است که در بیشتر موارد به سراغ افرادی می‌رود که عمل جراحی معده انجام داده‌اند و معده آنها دستکاری شده است. افرادی که قسمتی از معده یا کل آن را طی عمل‌های جراحی مختلفی از جمله عمل‌های جراحی سرطان معده و مری از دست داده‌اند و همچنین تحت انجام عمل جراحی بای پس معده که برای لاغری و کوچک‌تر کردن معده صورت می‌پذیرد قرار گرفته‌اند از آسیب پذیرترین گروه‌ها در برابر سندروم دامپینگ شناخته می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توان به سایت بیچشک مراجعه کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیچشک

بیچشک مجله الکترونیکی است در حوزه سلامت ، زیبایی و موفقیت افراد که با رویکرد بالا بردن سطح اطلاعات عموم جامعه در حوزه سلامت جسمی و روحی تلاش می کند و هر روزه مطالب مفیدی را از منابع معتبر ذکر شده در انتهای مطالب به مخاطبان خود عرضه می کند.

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان