کد: 139710293415710280

بیماری آزاردهنده و شایع

ترش کردن یا رفلاکس معده چیست؟

کد: 139710293415710280

https://goo.gl/keXXFW

، تهران , (اخبار رسمی): حملات ترش کردن معمولاً مختصر بوده، مدت زمان کمی طول می‌کشند و نسبتاً خفیف هستند اما اگر این ترش کردن‌ها دائمی شوند لایه پوشاننده مری ممکن است دچار صدمات دائمی شود. در بعضی موارد، ترش کردن می‌تواند باعث خونریزی از دستگاه گوارش نیز بشود.

ترش کردن یا رفلاکس معده چیست؟
ترش کردن یا رفلاکس معده چیست؟

حملات ترش کردن معمولاً مختصر بوده، مدت زمان کمی طول می‌کشند و نسبتاً خفیف هستند اما اگر این ترش کردن‌ها دائمی شوند لایه پوشاننده مری ممکن است دچار صدمات دائمی شود

علل ترش کردن

به خاطر وجود یک مکانیسم دریچه‌ای با عمل دوگانه، محتویات معده نمی‌توانند از معده خارج شده و به مری بازگردند. یک قسمت از این مکانیسم، حلقه عضلانی است که در قسمت پایینی مری قرار دارد و به اسفنکتر یا دریچه تحتانی مری معروف است. قسمت دیگر این مکانیسم، اثر پرده عضلانی دیافراگم بر روی مری است زیرا لوله مری از سوراخی باریک که در این پرده عضلانی قرار دارد عبور می‌کند. اصطلاحاً به این سوراخ هیاتوس گفته می‌شود. این مکانیسم‌ها باعث می‌شوند که دریچه به صورت یک طرفه کار بکند و از بازگشت محتویات معده به مری جلوگیری می‌کند. عواملی که باعث اختلال در این دریچه می‌شوند و موجب می‌شوند که این دریچه دچار نشتی شود سبب بروز ترش کردن می‌شوند. این عوامل عبارتند از :

ضعف عضلات اسفنکتر (دریچه تحتانی مری)

 افزایش فشار شکمی بخاطر حاملگی

چاقی

 ضعف در سوراخ دیافراگام (هیاتوس)

که اجازه می‌دهد قسمتی از معده نیز از این سوراخ رد شده و به بالا و به سمت سینه برود. (به این وضعیت اصطلاحاً فتق هیاتوس گفته می‌شود.) بعضی از افراد با خوردن بعضی از غذاها یا نوشیدنی‌ها مثل غذاهای سرخ کرده یا چرب، نوشابه‌های گاز دارد و یا قهوه دچار حملات خفیف رفلاکس معده می‌شوند. سیگار کشیدن ممکن است مشکل آنها را بدتر کند.

علائم و نشانه‌های ترش کردن

بعضی از علایم ترش کردن در صورتی که فرد حجم زیادی غذا بخورد و یا اینکه خم یا دولا شود بلافاصله خود را نشان می‌دهند. علایم اصلی رفلاکس معده عبارتند از:

درد سوزشی یا احساس ناراحتی در سینه (پشت جناغ سینه)

احساس مزه ترشی در دهان که به خاطر بالا آمدن مایع اسیدی معده به گلو و دهان ایجاد می‌شود.

سرفه‌های مداوم

آروغ زدن

وجود خون در استفراغ یا مدفوع

اگر ترش کردن به مدت چندین سال باقی بماند باعث صدمه دیدن لایه پوششی مری شده و در نهایت ممکن است باعث تنگی آن شود. این تنگی می‌تواند موجب اختلال در بلع غذا و در نتیجه کاهش وزن شود. همچنین طولانی بودن ترش کردن می‌تواند منجر به بروز وضعیتی به نام مری بارت شود. در این وضعیت قسمتی از لایه پوشاننده مری تغییر کرده و شبیه لایه پوشاننده معده می‌شود. افرادی که دچار این وضعیت می‌شوند در خطر ابتلاء به سرطان مری قرار می‌گیرد.

افرادی که دچار درد در وسط سینه می‌شوند که ظاهراً با خوردن یا نوشیدن ارتباطی ندارد باید سریعاً نزد پزشک رفته زیرا وضعیت خطرناک آنژین قلبی که گاهی اوقات با درد شدید سوزش سر معده اشتباه گرفته می‌شود ممکن است ایجاد شده باشد.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت بیچشک مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیچشک

بیچشک مجله الکترونیکی است در حوزه سلامت ، زیبایی و موفقیت افراد که با رویکرد بالا بردن سطح اطلاعات عموم جامعه در حوزه سلامت جسمی و روحی تلاش می کند و هر روزه مطالب مفیدی را از منابع معتبر ذکر شده در انتهای مطالب به مخاطبان خود عرضه می کند.

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان