کد: 139711023423710280

آیا زونا واگیر دارد؟

بیماری زونا چیست و چه درمانی دارد؟

کد: 139711023423710280

https://goo.gl/gLcAEo

، تهران , (اخبار رسمی): زونا شکل پیشرفته‌تری از بیماری آبله مرغان است که با ایجاد تاول‌ها و جوش‌های دردناکی بر روی پوست همراه است. زونا در هر سنی می‌تواند رخ دهد ولی احتمال شیوع آن در بزرگسالان به خصوص افراد بالای ۵۰ سال بیشتر است. علت به وضعیت سیستم ایمنی بدن باز می‌گردد که با افزایش سن به مراتب ضعیف و آسیب‌پذیرتر می‌شود.

بیماری زونا چیست و چه درمانی دارد ؟
بیماری زونا چیست و چه درمانی دارد؟

زونا همیشه به دنبال آبله‌مرغان به وجود نمی‌آید. گاهی برخی افراد که هرگز به آبله مرغان دچار نشده‌اند به بیماری زونا مبتلا می‌شوند ولی شرایط بیماری آنها کمی وخیم‌تر از سایرین است

بیماری زونا چیست؟

زونا نوعی بیماری عفونی است که در اثر ابتلا به ویروس واریسلا زوستر به وجود می‌آید. این همان ویروس بی رحم آبله مرغان است که پس از ابتلا و بهبودی برای همیشه در سلول‌های عصبی ناحیه نخاع باقی می‌ماند و زمانی که سیستم ایمنی بدن در شرایط ضعیف و نامطلوبی قرار گرفته است این ویروس می‌تواند مجددا فعالیت خود را آغاز کند و این بار بیماری زونا را به وجود بیاورد. زونا همیشه به دنبال آبله مرغان به وجود نمی‌آید. گاهی برخی افراد که هرگز به آبله مرغان دچار نشده‌اند به بیماری زونا مبتلا می‌شوند ولی شرایط بیماری آنها کمی وخیم‌تر از سایرین است.

زونا در بارداری

احتمال ابتلا به زونا در دوران بارداری وجود دارد. علت این امر هم از آنجا ناشی می‌شود که بارداری وضعیت سیستم ایمنیبدن شما را دچار اختلال می‌کند و با افت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها آسیب پذیرتر می‌شوید. زونا بسته به اینکه در کدام ماه از بارداری مادر اتفاق افتاده است می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد.

اگر مادر در ماه‌های ابتدایی بارداری خود به زونا مبتلا شود با اینکه احتمال آن بسیار ضعیف است ولی امکان دارد جنین به نوعی ناهنجاری نادر با نام سندرم آبله مرغان مادرزادی مبتلا شود.

اما ابتلا به زونا در نیمه دوم بارداری هیچ خطر و مشکل خاصی برای سلامتی جنین ایجاد نخواهد کرد و زونا به داخل رحم نفوذ نمی‌کند.

علائم بیماری زونا

زونا معمولا با ایجاد یک سردرد و تب و لرز خفیف آغاز می‌شود . شاید در ابتدای امر تشخیص اینکه بیماری زونا بیدار شده است سخت باشد ولی بروز علائم و نشانه‌های زیر نشان از ابتلا به این بیماری است:

درد و سوزش در قسمت مشخصی از بدن

قرمز شدن سطح مشخصی از پوست

ظاهر شدن تاول‌های قرمز و دردناکی که به راحتی می‌ترکند.

تحریک و قرمز شدن پوست در ناحیه‌ی نیم تنه و ستون فقرات

تهوع

کسالت و بیحالی

خارش

ضعف در ماهیچه‌ها

علائم خطرناک بیماری زونا

بیماری زونا ممکن است در برخی موارد نادر علائم و نشانه‌هایی فراتر از عوامل بالا از خود نشان بدهد و فرد در معرض شرایط خطرناکی قرار بگیرد. آسیب‌های بینایی که نشان می‌دهد چشم درگیر عفونت شده است.

احساس درد شدید در گوش که می‌تواند با سرگیجه همراه باشد و خطر از دست دادن حس شنوایی را به همراه دارد.

از دست دادن حس چشایی

عفونت شدید و گسترده در مغز

درمان بیماری زونا

زونا مانند آبله مرغان یک سیر طبیعی دارد که باید طی شود و دارویی برای درمان قطعی آن وجود ندارد. زیرا این بیماری پس از ۲ الی ۳ هفته به طور کامل از بین می‌رود و شرایط به حالت عادی باز می‌گردد. اما دسته‌ای از داروها و روش‌های درمانی وجود دارند که در کاهش علائم و نشانه‌های آزاردهنده این بیماری و همچنین کاهش طول دوره ی آن موثر هستند.

درمان پزشکی و دارویی

داروهای ضد ویروس مانند آسیکلوویر که برای کاهش درد و طول مدت زمان دوره بیماری موثرند.

داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن که برای تسکین درد و التهاب مفید هستند.

داروهای مسکن مانند استامینوفن که برای کاهش درد عمومی بدن موثر هستند.

داروهای ضد انعقاد و ضد افسردگی مانند تری سایکلیک که برای کاهش دردهای طولانی و استراحت بهتر مصرف می‌شوند.

داروهای ضد حساسیت مانند آنتی هیستامین که خارش را متوقف می‌‌کنند.

کرم‌ها و ژل‌های موضعی مانند لیدوکائین که برای کاهش تورم و حساسیت مفید هستند.

درمان خانگی

استراحت در منزل

استفاده از کیسه یخ و کمپرس آب سرد برای کاهش درد و تورم تاول‌ها

شستن بدن با بلغور جوی دو سر برای التیام درد و خارش

آیا زونا واگیر دارد؟

بله. زونا یک بیماری واگیردار و به شدت مسری است که همانند آبله مرغان می‌تواند به افراد دیگر سرایت کند. این بیماری می‌تواند از فردی که به آن مبتلا است به راحتی به دیگران منتقل شود و تاول‌های پوست شخص می‌توانند ویروس این بیماری را منتشر کنند.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت بیچشک مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیچشک

بیچشک مجله الکترونیکی است در حوزه سلامت ، زیبایی و موفقیت افراد که با رویکرد بالا بردن سطح اطلاعات عموم جامعه در حوزه سلامت جسمی و روحی تلاش می کند و هر روزه مطالب مفیدی را از منابع معتبر ذکر شده در انتهای مطالب به مخاطبان خود عرضه می کند.

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان