اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971107343288679

مجوزها و شرایط قانونی کسب‌‌وکارهای اینترنتی

کد: 13971107343288679

https://goo.gl/MoRFV5

، (اخبار رسمی): اگر بخواهیم کسب و کارهای اینترنتی و نمونه بارزتر آنها یعنی فروشگاه‌های آنلاین را مکمل و حتی رقیب کسب و کارهای سنتی به حساب آوریم با این سوال مواجه می‌شوید که شرایط قانونی راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین کدام است؟ چه مراحلی را باید طی کرد تا کسب و کار وجه قانونی پیدا کند.

مجوزها و شرایط قانونی کسب‌‌وکارهای اینترنتی
مجوزها و شرایط قانونی کسب‌‌وکارهای اینترنتی

کسب و کارهای اینترنتی به چه نوع مجوزهایی نیاز دارند؟

سوالاتی دیگری که پیش می‌آید این است که آیا صرفا فروشگاه‌های اینترنتی باید مجوزهای لازم را دریافت کنند یا هر کسی سایتی دارد که در آن به ازای ارائه خدمات پول دریافت می‌کند نیاز به مجوز دارد؟ در سال ۱۳۸۸ از طرف وزارت بازرگانی آئین نامه نامه اخذ مجوز فعالیت در محیط مجازی صادر و ابلاغ شد که این آئین نامه تاکنون به عنوان مرجع، مورد استناد قرار گرفته است. در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین به دو دسته مجوز نیاز است، اول مجوزهای عمومی که نمونه بارز آن نماد اعتماد الکترونیک و دسته دوم مجوزهای اختصاصی هر صنف.

مجوزهای عمومی کسب و کار در اینترنت

این مجوزها برای تمامی کسب و کارهای آنلاین عمومیت داشته و صرف نظر از رشته و تخصص دریافت آن الزامی است. از جمله این مجوزها نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه کسب و کار است. نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه می‌شود. طبق قوانین این مرکز سایت‌هایی که در آن فرایند فروش کالا یا خدمات صورت نمی‌گیرد نیازی به این نماد ندارند. 

مجوزهای اختصاصی کسب و کارهای آنلاین

این مجوزها شامل همان گروه صنفی است مثلا برای فروش محصولات سمعی و بصری یا فرهنگی مثل کتاب به مجوز وزارت ارشاد، برای محصولات حوزه سلامت و درمان به مجوز وزارت بهداشت و درمان و یا هر صنفی نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه است. بدیهی است که سایر سایت‌ها مانند سایت‌های شرکتی و شخصی نیازی به دریافت پروانه کسب و کار یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند. همچنین سایت خود را باید صرف نظر از نوع فعالیت در ستاد ساماندهی سایت‌های اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی ثبت کرد.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی ثبت برند و یا اخذ مجوز می‌توانند با ثبت آی تی تماس بگیرند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ثبت آی تی | SabtIT

ثبت برند تجاری تخصص ماست

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون