کد: 139711233470810667

پسته گیاهی با تحمل بالا نسبت به شوری و خشکی

کد: 139711233470810667

https://goo.gl/KX2KJQ

، رفسنجان , (اخبار رسمی): پسته از جمله گیاهانی است که تحمل بالایی به شوری و خشکی دارد و با عملکرد اقتصادی مناسبی ندارند می‌توانند به خوبی رشد کند و محصول مناسبی تولید کند. به همین دلیل پسته از دیرباز یکی از درختان مهم میوه در بخش‌های وسیعی از فلات مرکزی و منطاق حاشیه کویر بوده است.

پسته ایران
پسته گیاهی با تحمل بالا نسبت به شوری و خشکی

ایران قطب اصلی کاشت پسته در دنیا است

ایران با قرار گرفتن در کمربند خشک جهان از نزولات جوی کمی برخوردار است. مناطقی که بارش سالانه آنها کمتر از پانصد میلیمتر باشد جط مناطق بیابانی دسته بندی می‌شوند. بر این اساس تقریبا تمام فلات مرکزی ایران (که کانون پسته کاری کشور است) در زمره مناطق بیابانی قرار می‌گیرند.

پایین بودن میزان بارش و بالا بودن تخیر زیاد آب از خاک در مجموع موجب شده است که کاشت گیاهان مقاوم به شوری و با نیاز آبی پایین در الویت برنامه‌های توسعه تحقیقاتی و کشاورزی کشور قرار دارد.

پسته از جمله گیاهانی است که تحمل بالایی به شوری و خشکی دارد و در شرایطی که بسیاری از گیاهان زراعی و باغی قادر به رشد نیستند و با عملکرد اقتصادی مناسبی ندارند می‌توانند به  خوبی رشد کند و محصول مناسبی تولید کند به همین دلیل پسته از دیر باز یکی از درختان مهم میوه در بخش‌های وسیعی از فلات مرکزی و منطاق حاشیه کویر بوده است.

به دلیل افزایش بی‌سابقه جمعیت نیاز به تامین آب سلام غذای کافی و تولید درآمد اقتصادی خانواده‌ها برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیرزمین در چند دهه گذشته روند افزایشی به خود گرفته و نتیجه آن بالا رفتن املاح این آب‌ها و پایین افتادن سطح ایستایی سفره‌های زیرزمینی بوده است و به همین دلایل سطح زیر کشت باغ‌های پسته نیز با شتاب بیشتری نسبت به گذشته افزایش یافته است به طوری که هم اکنون از مرز نیم ملیون هکتار فراتر رفته است.

بر طبق بررسی‌های انجام شده ایران قطب اصلی کاشت پسته در دنیا است. وجود جنگل‌های پسته خودرو و دیم در شمال شرق کشور و تنوع بالای ارقام و ژئوتیپ‌های پسته دلیل بر این مدعا است.

پسته از جمله گیاهانی است که به دلیل دو پایه بودن گره افشانی آزاد و تکثیر جنسی از تنوع ژنتیکی زیادی برخوردار است. تاکنون ده‌ها رقم پسته خوراکی متعلق به گونه (Pistacia vera) در ایران شناسایی شده است که تنها بخشی از آنها در سطح تجاری معرفی شده و کشت می‌شوند.

از آنجا که در بسیاری از موارد خصوصیات ژنتیکی هر رقم با رقم دیگر متفاوت است بنابراین باید برای شرایط اقلیمی اب و خاک متفاوت و همچنین برای ذائقه‌های گوناگون و اهداف مختلف تولید (تازه خوری، خشکبار و فرآورده‌های غذایی) ارقام و ژئوتیپ‌هایی را معرفی کرد که ضمن پایین بودن هزینه تولید آنها از پتانسیل مناسبی برای مصرف نیز برخوردار باشند.

اولین ارقام نتیجه پرورش و اهلی شدن پسته خودرو بوده است که توسط طبیعت صورت گرفته و از طریق گزینش انسان تکمیل شده است

همانطور که می‌دانیم راه تکثیر پسته استفاده از بذر (تکثیر جنسی) است و چون گرده افشانی آزاد در پسته صورت می‌گیبنابراین تنوع ژنتیکی بسیار بالا است و اگر هر بذر کاشته شده پیوند نشود یک ژئوتیپ جدید پدید خواهد آمد و از بین تعداد زیادی نهال بذری که به مرحله باردهی می‌رسند بخش کوچکی از آنها از صفات و ویژگی‌های مطلوبی برای انتخاب برخوردار خواهد بود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به فروشگاه پسته دات کام جهت خرید پسته و آشنایی بیشتر با خواص پسته مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پسته دات کام

به یاری خداوند و با هدف رساندن بهترین پسته دنیا،پسته رفسنجان بدون واسطه و با نیت (آنچه بر خود میپسندی،بر دیگران نیز بپسند) مجموعه *ایران پسته * فعالیت خود را آغاز کرد. تا طعم پسته ای را که ما در رفسنجان تجربه میکنیم را با شما شریک شده و پسته را در سبد غذایی شما قرار دهیم.

منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی