اطلاعات تماس
  • 026362*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139712013492710628

چگونه می‌توان هزینه ساخت مسکن را در ایران کاهش داد

کد: 139712013492710628

https://goo.gl/oCD96H

، محمدشهر , (اخبار رسمی): شاید در اخبار و یا روزنامه‌ها این نوع خبرها را شنیده باشید، ساخت هتل 7 طبقه در چین در مدت 5 روز، و یا ساختن یک ساختمان ده طبقه در یک ماه و از این دست گزارش‌ها. اما به راستی چطور می‌توان هزینه و سرعت ساخت را در کشور بالا برد؟

 چگونه می توان هزینه ساخت مسکن را در ایران کاهش داد
چگونه می‌توان هزینه ساخت مسکن را در ایران کاهش داد

دو راه حل کاهش هزینه های مسکن عبارت است از کاهش مراحل وقت گیر اداری گرفتنهای مجوز کار و تولید انبوه ساختمانها در کارخانه.

با مراجعه به شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توان به صورت تصویری، پیشرفت این پروژه‌ها را مشاهده کرد. در این کشورها، با استخدام مهندس عمران با تجربه در کارخانجات ساخت قطعات پیش‌ساخته، با تکیه بر کنترل پروژه، و همچنین کمتر کردن مراحل اداری اخذ مجوز ساخت، زمان ساخت را به کمترین زمان ممکن می‌رسانند. ساختن چنین ساختمان‌هایی در ایران  در بهترین حالت بیش از 2 سال زمان می‌برد و با توجه به نرخ بهره بالای 20 درصد در سال، این زمان باعث خواب طولانی سرمایه شده و بیش از 40 درصد به هزینه‌های ساخت اضافه می‌کند. اما چگونه می‌توان این زمان و هزینه را کاهش داد. دو راه حل وجود دارد.

1- کاهش مراحل وقت گیر اداری گرفتن‌های مجوز کار از طریق تمرکز در یک مرجع (در حال حاظر برای گرفتن مجوز شروع و پایان ساختمان نیاز به گذشتن از ده‌ها سازمان دولتی نظیر شهرداری، دارایی، استخدام مهندس عمران درنظام مهندسی (طراح،ناظر،مجری)، اداره آب، برق، مخابرات، بانک، تامین اجتماعی، سازمان پارک‌ها، اداره استاندارد، آتش نشانی و … است که هر کدام از آنها نیز ضمن تلف کردن پول بسیار از سازنده مسکن (این پول را خریدار نهایی می‌پردازد)، از طریق غیر مستقیم با طولانی کردن روند ساخت، نقش مهمی را نیز در بالا بردن زمان پروژه و هزینه دارند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته تمام این امور در یک مرجع که شهرداری است انجام می‌شود.

2- یکی  دیگر از مراحل کوتاه کردن زمان ساخت پروژه‌ها از طریق تولید انبوه ساختمان‌ها در کارخانه و مونتاژ آنها در محل است. در حقیقت چیزی که در شبکه های اجتماعی در مورد ساختن هتل در چین در مدت 5 روز دیده می‌شود در اصل زمان مونتاژ هتل در محل است و این ساختمان قبلا در کارخانه ساخته شده وبه محل حمل می‌شود. اما این کار چگونه ممکن است.

روش تولید انبوه توسط هنری فورد در مورد خودروسازی در آمریکا به کار گرفته شد. یک خودرو از هزاران قطعه ساخته شده و هنری فورد دریافت که می‌توان با سری‌سازی قطعات در کارخانه زمان تولید و هزینه را کاهش داد. این روش تولید انبوه در بسیاری از کشورها در مورد مسکن نیز اجرا شده است. با این کار فرد سازنده مسکن نیازی به استخدام مهندس معمار، لوله‌کش، مهندس برق، تایید نقشه و غیره ندارد. این کار توسط کارخانه و برای یک مدل ساختمانی که مشتری انتخاب می‌کند انجام شده وبرای آن مدل ساختمان type test اخذ شده است و هزینه‌های آن برای ساختمان‌های بعدی رایگان است. سپس ساختمان در قطعات بزرگ مطابق نقشه‌های اجرایی در محل کارخانه ساخته می‌شود و تاسیسات ساختمانی مربوط به هر بلوک در جای مناسب آن بلوک تعبیه می‌شود.

با استخدام مهندس صنایع و به کارگیری اصول درست مدیریت پروژه و انبارداری در کارخانه می‌توان زمان ساخت قطعات را کوتاه کرد و به دلیل اینکه ساخت قطعات در کارخانه انجام می‌شود می‌توان بسیاری از عملیات ساخت را که در روش سنتی توسط کارگر و با دست صورت می‌گیرد به صورت مکانیزه  و در سه شیفت کاری انجام داد. بدین ترتیب زمان اجرای عملیات را کوتاه کرد و میزان خواب سرمایه و متریال را به حداقل کاهش داد و سپس قطعات همگی به محل پروژه حمل شده و به سرعت در آنجا مونتاژ می‌شود.

با توجه به افزایش سرسام آور قیمت مسکن در کشور چاره ای جز مکانیزه کردن و تولید انبوه مسکن برای کاهش قیمت ساخت و یکپارچه کردن مجوزها فقط در یک سازمان (شهرداری‌ها) و حذف قیمت زمین (نظیر آنچه در مسکن مهر توسلط دولت انجام شد) نیست. در غیر این صورت مسکن در سال‌های آینده به یک ابر چالش برای کشور تبدیل خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وطن جاب

مجموعه وطن جاب به منظور رفع نیاز متخصصین گرامی در نبود منبع آگهی استخدامی مناسب در سطح کشور راه اندازی شده است. هدف از مجموعه وطن جاب، انتشار کلیه آگهی استخدام جراید در سطح کشور بوده است به گونه ای که متخصصین گرامی در فرایند کاریابی خود، با عضویت در سایت، بدون نیاز به هیچ منبع دیگری به تمامی آگهی های استخدامی در سطح کشور در کمترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت دسترسی داشته باشند.

اطلاعات تماس
  • 026362*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام