اطلاعات تماس
  • 026362*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139712063511510628

اهمیت ایمنی و بهداشت در محیط‌های صنعتی

کد: 139712063511510628

https://goo.gl/sroXpa

، محمدشهر , (اخبار رسمی): شاید خیلی‌ها در هنگام ورود به کارخانجات تولیدی با عباراتی مانند «اول ایمنی بعد کار» رو‌به‌رو شده باشند. با توجه به اهمیت روز افزون نیروی انسانی، در سیستم‌های مدیریتی نوین، نقش ایمنی و بهداشت کار نیز افزایش یافته است، به طوری‌که ایمنی و بهداشت از ارکان یک سازمان محسوب می‌شود.

اهمیت ایمنی و بهداشت در محیطهای صنعتی
اهمیت ایمنی و بهداشت در محیط‌های صنعتی

حفظ ایمنی و بهداشت در کارگاه‌های ساختمانی، ایمنی در صنعت برق و ایمنی در تجهیزات مکانیک، منجر با کاهش چشمگیر صدمات جانی در مجامع کاری می‌شود

در بسیاری از صنایع بزرگ، با استخدام کارشناس ایمنی و بهداشت و تشکیل بخش ایمنی مستقل، سعی در ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت محیط کار می‌شود. علاوه بر آن، برگزاری دوره‌های ایمنی و شرکت کارکنان در بسیاری از صنایع بزرگ، اجباری شده است. مثلا از شرایط استخدام شرکت نفت برای نیروهای جدید، الزام گذراندن دوره ایمنی و دریافت گواهینامه مربوطه است.

خوشبختانه در قانون کار کشورمان نیز تاکید خوبی بر رعایت موارد ایمنی شده است. در این قانون علاوه بر اجبار کارفرما، به ایجاد کمیته‌های ایمنی، و قرار دادن وسایل و تجهیزات ایمنی در اختیار کارگران تاکید شده است. اما بالا رفتن فرهنگ ایمنی در هر محیط کاری، نیازمند آموزش به تک تک پرسنل، وضع قوانین مربوط به حفظ ایمنی و بهداشت در محیط کار و نظارت دقیق بر اجرای این قوانین است. درصد بسیار بزرگی از حوادث مربوط به محیط کار، مربوط به حوادث در کارگاه‌های ساختمانی، دستگاه‌های مکانیکی و حوادث بر اثر برق گرفتگی است که مفصل‌تر بررسی می‌شود.

حفظ ایمنی و بهداشت در کارگاه‌های ساختمانی

از مکان‌هایی که بخش مهمی از سوانح کاری در آن روی می‌دهد کارگاه‌های ساختمانی هستند که به خاطر ماهیت کار، جزو مناطق کاری خطرناک دسته‌بندی می‌شوند. بنابراین با حفظ  ایمنی در این مکان‌ها، می‌توان سوانح کاری را تا میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش داد. در این راستا بهتر است واحدهای مربوط به ایمنی و بهداشت کارگاه‌ها، به واحدهای دانشگاهی رشته‌های عمران و معماری در دانشگاه‌ها اضافه شده و به هنگام استخدام مهندس عمران، نسبت  به برگزاری دوره‌های یک روزه و کوتاه مدت برای افراد همت گماشت.

ایمنی در صنعت برق

یکی از موارد خطرناک در کارگاه‌ها، تابلوها و تجهیزات برقی است. برای کار با این تجهیزات و به خصوص هنگام تعمیر و نگهداری آنها، علاوه بر رعایت موارد ایمنی مربوط به برق، به هنگام محاسبه تجهیزات مثل کابل‌های برق و تجهیزات ارتینگ و سایزینگ موتورها، باید رعایت قواعد و فرمول‌های خاصی را کرد که متاسفانه بسیاری از مهندسان برق نیز با آن آشنا نیستند. بنابراین بهتر است به هنگام استخدام مهندس برق،  موارد مربوط به ایمنی در صنعت برق را به آنها آموزش داد.

ایمنی در تجهیزات مکانیک

بسیاری ازحوادث در کارخانجات، براثر نقص در موارد ایمنی دستگاه‌های مکانیکی و عدم به کارگیری درست دستورالعمل‌های بهره‌برداری از دستگاه‌ها و ایمنی کار است که باید در هنگام استخدام مهندس مکانیک و تکنسین‌های تولید حتما از آموزش موارد ایمنی به آنان اطمینان حاصل کرد.

مبحث دیگر در ایمنی رعایت نکات بهداشتی در محیط  کار است که حتما ضمن آموزش به کارگران، باید تحت نظارت دقیق نیز قرار گیرند. حفظ و نظارت مواردی مثل نظافت فردی، نظافت کارگاه، وجود رختکن‌های کارگری، دستشویی‌های مناسب، لباس کار، نور مناسب محیط، سیستم گرمایش و سرمایش مناسب در زمستان و تابستان و بسیاری از موارد دیگر، الزامی است.

به هر حال نیروی انسانی جزو سرمایه‌های اصلی یک سازمان محسوب می‌شود و جایگزینی نیروی انسانی متخصص اغلب بسیار پرهزینه و زمان‌بر است. به کارگیری روش‌های ایمنی و بهداشت، نقش موثری در حفظ و نگهداشت این نیروها و افزایش بهره‌وری آنها خواهد داشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وطن جاب

مجموعه وطن جاب به منظور رفع نیاز متخصصین گرامی در نبود منبع آگهی استخدامی مناسب در سطح کشور راه اندازی شده است. هدف از مجموعه وطن جاب، انتشار کلیه آگهی استخدام جراید در سطح کشور بوده است به گونه ای که متخصصین گرامی در فرایند کاریابی خود، با عضویت در سایت، بدون نیاز به هیچ منبع دیگری به تمامی آگهی های استخدامی در سطح کشور در کمترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت دسترسی داشته باشند.

اطلاعات تماس
  • 026362*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام