اطلاعات تماس
  • 091977*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139801223599110797

علت یبوست چیست؟

کد: 139801223599110797

http://bit.ly/2Iw4nkk

، تهران , (اخبار رسمی): یبوست نوعی عارضه‌ دستگاه گوارش است که در اثر کند شدن سرعت حرکت مواد در کولون رخ می‌دهد.

علت یبوست چیست؟ روش های درمان برای رفع یبوست شدید - کلینیک زارعی
علت یبوست چیست؟

بهترین راهکار درمان یبوست شدید مصرف داروهایی با خاصیت ملین و نرم‌کننده مدفوع است و می‌توان آن را از طریق مصرف داروهای شیمیایی یا موادطبیعی تامین کرد

یبوست یا خشکی مزاج نوعی از عارضه‌های دستگاه گوارش است که موجب سفت شدن مواد دفعی در روده بزرگ می‌شود، در نتیجه دفع این مواد با سختی و درد همراه است. بر طبق آمارها مبتلایان به این عارضه حدود 2.5 میلیون بار در سال به پزشک مراجعه می‌کنند که در این میان آمار زنان بزرگسال بیش از سایرین گزارش شده است.

علائم یبوست چیست؟

تشخیص علائم یبوست به راحتی قابل انجام است، برای شناخت علائم این عارضه به موارد زیر باید توجه شود.

  • نفخ شکم
  • گاز معده
  • کمر درد خفیف
  • خستگی
  • کاهش حرکات روده
  • دفع مدفوع همراه درد و سختی
  • معده درد
  • کاهش اشتها

چرا یبوست ایجاد می شود؟

این بیماری در اثر کند شده حرکات روده و در نتیجه کند شدن سرعت حرکت مواد در کولون رخ می‌دهد که به موجب آن عملکرد دفع با اختلال همراه خواهد شد.

از علل اصلی بروز این اختلال می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • رژیم غذایی نامناسب (مصرف غذاهای فاقد فیبر)
  • برهم خوردن تعادل هورمون‌ها
  • اثر جانبی داروهای مصرفی (اثر برخی مکمل‌ها مثل کلسیم و آهن یا داروهای ضدافسردگی)
  • آناتومی بدن
  • مصرف کم آب
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری‌های دیابت، تومورها و سرطان روده
  • سندروم روده تحریک پذیر (IBS)
  • استرس بیش از اندازه
  • کم تحرکی
  • کمبود منیزیم
  • عادت‌های بد در اجابت مزاج (عجله برای سریع بیرون آمدن و …)
  • خواب نامناسب
  • کهولت سن
  • بارداری

روش‌های درمان یبوست شدید

بهترین راهکار درمان یبوست شدید مصرف داروهایی با خاصیت ملین و نرم کننده مدفوع است و بیمار می‌تواند آن را از طریق مصرف داروهای شیمیایی یا موادطبیعی تامین کند. برخی از مهمترین داروهایی که برای رفع این بیماری موثر است بدین شرح است:

درمان یبوست با دارو

بهترین داروهای شیمیایی و قرص یبوست شامل موارد زیر است:

ملین‌ها

این دارو به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل دسته‌های زیر است:

تحریک کننده‌ها : انقباضات روده را افزایش می دهد و شامل senokot ،Dulcolax ،Correctol

روان کننده‌ها: این قرص یبوست حرکات کولون را کاهش می‌دهد.

نرم کننده مدفوع: این دارو مدفوع شل و مرطوب می‌کند از جمله موارد این قرص یبوست می‌توانیم به Surfok و Colace اشاره کرد.

مکمل فیبر

مصرف این مکمل‌ها کمک موثری برای رفع یبوست به شمار می‌رود. از جمله این داروها می‌توان به Fibercon و Citrucel و Konsyl (بهتر است همراه این داروها آب زیادی مصرف شود.)

اسموتیک

این قرص یبوست موجب تسهیل حرکت مایعات در روده می‌شود و برای رفع این بیماری موثر است این داروها شامل Cephulac, Miralax, Sorbital است.

ملین‌های سالین

این دارو تاثیر زیادی برای رفع یبوست دارد و قادر است آب را به داخل روده جمع کند به علاوه این دارو حاوی منیزیم است و سریعاً این عارضه را درمان می‌کند.

درمان یبوست در خانه

مهمترین روش‌ها برای رفع یبوست که به طور قطع در درمان این اختلال موثر است بدین شرح است:

مصرف غذاهای حاوی فیبر: مصرف غذاهای دارای فیبر داخل دستگاه گوارش را پاکسازی و مرطوب می‌کند همچنین مقدار مدفوع را افزایش داده و عضلات دستگاه گوارش را تقویت خواهد کرد. غذاهایی مثل لوبیا، عدس، بلغور جو دوسر، بادام، جو، بیشتر سبزیجات و میوه‌های تازه و خشک سرشار از فیبر هستند.

ورزش: تحرک و ورزش  به مدت 15 دقیقه می‌کند تا غذاها هضم شده و مواد سریع‌تر در روده حرکت کند در نتیجه این بیماری درمان می‌شود یکی از ورزش‌های توصیه شده پیاده‌روی است.

پرتقال: این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین C بوده و منبعی غنی از فیبر به شمار می‌رود. مصرف دو عدد پرتقال در طول روز از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند.

مایعات: مصرف کافی مایعات سالم‌ترین راهکار درمان خانگی این بیماری به شمار می‌رود و تمامی بزرگسالان در طول روز به 8 الی 10 لیوان آب یا نوشیدنی‌های فاقد کافئین نیاز دارند (مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین موجب افزایش ادرار شده و آب بدن را کاهش می‌دهد.)

چمباتمه زدن: یکی از راهکارهای خانگی درمان یبوست چمباتمه زدن در دستشویی است که به تحریک روده  و خروج مدفوع کمک می‌کند.

درمان یبوست شدید با آلو: آلو از دسته میوه‌های سرشار از فیبر است و برای رفع یبوست شدید بسیار مفید است.  مصرف آلو سیاه با تحریک روده انقباضات آن را افزایش داده و به درمان این عارضه کمک می‌کند.

درمان یبوست شدید با روغن زیتون: روغن زیتون خالص نوعی چربی سالم است که به حرکت مواد غذایی داخل روده کمک می‌کند مصرف روغن زیتون روده را نسبت به حرکات منظم تحریک می‌کند و مصرف منظم آن از بروز مجدد این بیماری پیشگیری می‌‌کند.

درمان یبوست شدید با انجیر: میوه انجیر (تازه یا خشک) سرشار از فیبر است و به عنوان یک ملین طبیعی به شمار می‌رود که تاثیر مستقیم و سریعی برای رفع یبوست دارد. افراد مبتلا به یبوست مزمن می‌توانند با اضافه کردن انجیر به رژیم غذایی از بروز آن جلوگیری کند.

درمان یبوست شدید با جوش شیرین: تاثیرات درمانی جوش شیرین بر روی این بیماری فوق‌العاده است زیرا بی کربنات موجود در جوش شیرین سموم و باد بدن را خارج کرده و درد ناشی از آن را تسکین می‌دهد. جوش شیرین همچنین معده را اسیدی کرده و به خروج زائده‌ها از بدن کمک می‌کند. برای این منظور کافی است یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک چهارم فنجان آب گرم حل کرده و میل کرد.

درمان یبوست شدید با ماست: پروبیوتیک موجود در ماست نوعی باکتری مفید به شمار می‌رود که عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و یبوست شدید را درمان می‌کند.

درمان یبوست شدید با خاکشیر: یکی از راهکارهای درمان سریع و تاثیرگذار استفاده از خاکشیر است که با دارا بودن طبع ملایم و آب بدن را افزایش می‌دهد و حرکات روده را تسهیل می‌بخشد. برای این منظور کافی است مقداری خاک شیر را به مدت 15 دقیقه خیس کرده و به خوبی شست، سپس آن را به همراه آب گرم حرارت داده تا اصطلاحاً قل بخورد، می‌توان مقدار شکر سفید یا نبات به آن اضافه کرده و میل کرد.

عوارض درمان نکردن یبوست

این عارضه یکی از انواع بیماری‌های دستگاه گوارش است که در صورت بی‌توجهی به آن می‌تواند عوارض متعددی را به همراه آورد، از جمله مهمترین این عوارض، ابتلا به برخی از انواع بیماری‌های ناحیه مقعد است که در اثر افزایش فشار به این ناحیه ایجاد می‌شود و با درد سایر مشکلات را نیز به همراه خواهد داشت. از عوارض عدم درمان این بیماری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک زارعی

اگر برای درمان بیماری هایی مثل هموروئید ( بواسیر )، شقاق ، فیستول و کیست مویی  به دنبال کلینیک مجهز و یک پزشک متخصص با تجربه و حرفه ای در این زمینه هستید کلینیک زارعی یکی از ایده آل ترین انتخاب هاست. ما فقط در کلام این را نمی گوییم که کلام ادعایی بیش نیست. آمار بالای درمان های موفق ما در کنار رضایت بالای بیماران و مراجعین به کلینیک ما گویای همه چیز است.

اطلاعات تماس
  • 091977*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان