اطلاعات تماس
  • 091977*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806023979510797

آزمایش کولونوسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

کد: 139806023979510797

http://bit.ly/2KSowBM

، تهران , (اخبار رسمی): کولونوسکوپی آزمایشی برای تشخیص ناهنجاری روده بزرگ است که حاوی دوربین فیلمبرداری ریز در ابتدای کولونوسکوپ و ابزاری برای نمونه برداری از بافت غیرطبیعی است.

آمادگی و مراحل آزمایش کولونوسکوپی چگونه انجام می شود؟
کلونوسکوپی

کولونوسکوپی آزمایشی است که برای تشخیص تغییرات یا ناهنجاری‌های روده بزرگ و کولون کاربرد دارد. در طول آزمایش کولونوسکوپی، یک لوله طولانی و انعطاف پذیر (کولونوسکوپ) به داخل روده از طریق مقعد وارد می‌شود. یک دوربین فیلمبرداری کوچک در ابتدای این لوله تعبیه شده که به پزشک اجازه می‌دهد، داخل روده بزرگ را مشاهده کند.

در صورت لزوم، پولیپ‌ها یا انواع دیگر بافت‌های غیر طبیعی در حین کلونوسکوپی از طریق ابزارهای خاص برداشته می‌شوند. همچنین ممکن است، در طول کلونوسکوپی نمونه‌های بافتی (بیوپسی) نیز گرفته شوند.

چرا کولونوسکوپی انجام می‌شود ؟

کولونوسکوپی می‌تواند به پزشک در کشف دلایل احتمالی درد شکم، خونریزی روده، یبوست مزمن، اسهال مزمن و سایر مشکلات روده کمک کند. همچنینکولونوسکوپی ممکن است برای کشف مشکلات زیر انجام شود:

  •  غربالگری سرطان روده بزرگ
  • برداشتن هرگونه پولیپ اضافی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ
  • خارش مقعد
  • کم خونی
  • بررسی بیماری‌های مقعدی مانند هموروئید، شقاق، فیستول و کیست مویی

خطرات انجام کولونوسکوپی

کولونوسکوپی خطرات کمی دارد. به ندرت، عوارض کولونوسکوپی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • واکنش نامطلوب به آرام بخش تزریق شده قبل از کولونوسکوپی.
  • خونریزی از محلی که نمونه بافت (بیوپسی) گرفته شده یا پولیپ یا سایر بافت غیر طبیعی برداشته شده است.
  • پارگی یا سوراخ شدن دیواره روده بزرگ 

آمادگی برای کولونوسکوپی

قبل از انجام کولونوسکوپی، باید روده بزرگ را خالی کرد. هر گونه مواد باقیمانده در روده ممکن است روند آزمایش را با اختلال مواجه  کند. برای خالی کردن روده بزرگ، نکات زیر را باید رعایت کرد:

  • یک روز قبل از آزمایش از مصرف غذاهای جامد پرهیز کرده و مصرف آب ساده، چای و قهوه بدون شیر یا خامه، آبگوشت و نوشیدنی‌ های گازدار را جایگزین کرد.
  •  از مصرف مایعات قرمز که ممکن است در طول کولونوسکوپی با خون اشتباه گرفته شوند، خودداری شود.
  • پزشک معمولاً  مصرف ملین را توصیه می‌کند، داروی ملین را می‌توان به شکل قرص یا مایع مصرف کرد.
  •  در بعضی موارد، ممکن است لازم باشد از تنقیه برای خالی کردن روده بزرگ خود استفاده کرد. این روش به طور کلی در تخلیه روده بزرگ مؤثر است و معمولاً به عنوان یک روش اصلی برای تخلیه روده بزرگ توصیه نمی‌شود.

با پزشک در مورد مصرف داروهای خاص قبل از کولونوسکوپی باید مشورت کرد. به خصوص اگر فرد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا یا مشکلات قلبی باشد یا اینکه داروها یا مکمل‌های حاوی آهن مصرف کند. ممکن است لازم باشد دوز داروی خود را تنظیم یا مصرف داروها را به طور موقت متوقف کرد.

در صورت مصرف آسپرین یا داروهای دیگری، مانند وارفارین (کومدون ، ​​جانتوفین) که خون را رقیق می‌کنند، یا داروهای قلبی که پلاکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مانند کلوپیدوگرل (Plavix) نیز با پزشک باید مشورت کرد. ضدانعقادکننده‌ها برای کاهش خطر لخته شدن خون و یا جلوگیری از سکته مغزی استفاده می‌شوند.

مراحل انجام کولونوسکوپی

در حین کولونوسکوپی لباس مخصوصی به بیمار داده می‌شود. تزریق آرام بخش به کاهش ناراحتی و استرس بیمار کمک خواهد کرد. در مرحله بعد بیمار بر روی تخت دراز می‌کشد و پزشک لوله کولونوسکوپی را از طریق مقعد وارد روده می‌کند. این لوله به اندازه کافی طول داشته و به پزشک اجازه می‌دهد هوا یا دی اکسید کربن را در روده بزرگ پمپ کند. هوا یا دی اکسید کربن روده بزرگ را باد می‌کند، که این کار باعث می‌شود، نمای بهتری از پوشش روده بزرگ ایجاد شود. این کار ممکن است باعث ایجاد احساس گرفتگی شکم یا نیاز به تخلیه روده را در فرد ایجاد کند.

کولونوسکوپ همچنین حاوی یک دوربین فیلمبرداری ریز در ابتدای آن است. دوربین تصاویر را به یک مانیتور خارجی می‌فرستد تا پزشک بتواند قسمت داخلی روده بزرگ را مورد بررسی قرار دهد. پزشک همچنین می‌تواند ابزاری را از طریق این کانال وارد کند تا نمونه‌هایی از بافت گرفته شود (بیوپسی) یا پولیپ‌ها یا نواحی دیگر از بافت غیر طبیعی را از بین ببرد. کولونوسکوپی به طور معمول حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

بعد از کولونوسکوپی

پس از کولونوسکوپی، حدود یک ساعت تا یک روز طول می‌کشد تا اثرات آرام بخش از بین برود. پس لازم است یک نفر برای همراهی بیمار باشد. اگر پزشک در طول کولونوسکوپی پولیپی را بردارد ممکن است توصیه کند از رژیم غذایی خاصی پیروی شود. ممکن است تا چند ساعت پس از این آزمایش احساس نفخ داشت، زیرا  مقداری هوا به روده بزرگ وارد شده است. پیاده روی ممکن است به رفع هرگونه ناراحتی کمک کند.همچنین ممکن است با اولین حرکت روده بعد از کولونوسکوپی، دچار خونریزی شد ولی جای نگرانی ندارد. اما اگر خونریزی ادامه داشت و بیمار دچار درد مداوم در شکم یا تب شد، لازم است، با پزشک مشورت کند.

نتایج انجام کولونوسکوپی

پزشک نتایج مربوط به کولونوسکوپی را بررسی کرده و نتایج را با بیمار به اشتراک می‌گذارد.

  • نتیجه منفی آزمایش

 اگر پزشک هیچ ناهنجاری در روده بزرگ پیدا نکند، کولونوسکوپی منفی تلقی می‌شود. ممکن است پزشک انجام مجدد کولونوسکوپی را در بازه زمانی‌های مختلفی توصیه کند.

هر 10 سال ، اگر بیمار ​​در معرض سرطان روده بزرگ باشد.

هر 5 سال ، اگر بیمار  سابقه ابتلا به پولیپ در مراحل قبلی کولونوسکوپی را داشته باشد.

  • نتیجه مثبت آزمایش

در صورت یافتن هرگونه پولیپ یا بافت غیر طبیعی در روده بزرگ، کولونوسکوپی مثبت تلقی می‌شود. اکثر پولیپ‌ها سرطانی نیستند، اما برخی از آنها ممکن است سرطانی شوند. پولیپ‌هایی که در طول کولونوسکوپی برداشته می‌شوند، برای آزمایش این که آیا آنها سرطانی، پیش سرطانی یا غیر سرطانی هستند، به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. بسته به اندازه و تعداد پولیپ‌ها، ممکن است در آینده نیاز به یک برنامه نظارت دقیق‌تر وجود داشته باشد.

 در صورتی که یک یا دو پولیپ کمتر از 0.4 اینچ (1 سانتی متر) وجود داشته باشد، ممکن است پزشک کولونوسکوپی مکرر را در 5 تا 10 سال آینده توصیه کند. در شرایط زیر پزشک انجام کولونوسکوپی دیگری را توصیه می‌کند:

  • بیش از دو پولیپ
  • پولیپ بزرگتر از 0.4 اینچ (1 سانتی متر)
  • پولیپ هایی که خصوصیات سلولی خاصی دارند و خطر ابتلا به سرطان در آینده را نشان می‌دهند.
  • پولیپ سرطانی

اگر فردی پولیپ یا بافت غیر طبیعی دیگری دارد که در طول کولونوسکوپی قابل برداشتن نیست، پزشک ممکن است معاینه مکرر را با متخصص گوارش که تخصص خاصی در از بین بردن پولیپ‌های بزرگ یا جراحی دارد ، توصیه کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک زارعی

اگر برای درمان بیماری هایی مثل هموروئید ( بواسیر )، شقاق ، فیستول و کیست مویی  به دنبال کلینیک مجهز و یک پزشک متخصص با تجربه و حرفه ای در این زمینه هستید کلینیک زارعی یکی از ایده آل ترین انتخاب هاست. ما فقط در کلام این را نمی گوییم که کلام ادعایی بیش نیست. آمار بالای درمان های موفق ما در کنار رضایت بالای بیماران و مراجعین به کلینیک ما گویای همه چیز است.

اطلاعات تماس
  • 091977*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان