اطلاعات تماس
  • 091977*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139805263959010797

رعایت بهداشت در پیشگیری از عفونت حین شیمی درمانی 

کد: 139805263959010797

http://bit.ly/31VSta3

، تهران , (اخبار رسمی): شیمی درمانی برای از بین سلول‌های سرطانی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف و در برابر عفونت آسیب پذیرتر می‌کند که برای پیشگیری رعایت بهداشت الزامی است.

رعایت بهداشت در پیشگیری از عفونت حین شیمی درمانی 
رعایت بهداشت در پیشگیری از عفونت حین شیمی درمانی 

شیمی درمانی به شدت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند زیرا که استفاده از داروهای شیمی درمانی موجب نابودی گلبول‌های سفید خون می‌شود. این روش درمانی همچنین سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد ولی متاسفانه، سلول‌های سالم را نیز می‌کشد، که این امر سرکوب سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، به این ترتیب بیماران بیشتر از قبل در برابر عفونت آسیب‌پذیر می‌شوند. از طرفی اغلب این داروها فعالیت‌های سلول‌های مغز استخوان را کاهش می‌دهند که در نتیجه آن تعداد گلبول‌های سفید خون کاهش پیدا می‌کند به دنبال این موضوع فرد دچار کم خونی شده و سیستم ایمنی بدن او نیز تضعیف می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی راهکارهایی پیشنهاد شده است که در ادامه به آنها پرداخته شده است:

رعایت بهداشت

شستن دست‌ها

رعایت بهداشت دست‌ها و حفظ آنها از آلودگی بسیار مهم است زیرا دست‌ها به عنوان منبعی برای انتقال آلودگی‌ها شناخته می‌شود برای پیشگیری از این امر لازم است؛ قبل و بعد از صرف هر وعده غذایی دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون شست.

توجه به بهداشت غذاها

مصرف خوراکی‌های سالم در این دوران توصیه می‌شود و رعایت بهداشت آشپزخانه و وسایل آن بسیار مهم است. همچنین بیمارانی که شیمی درمانی می‌کنند باید از صرف غذاهای خام مانند کباب انواع گوشت، مرغ و ماهی پرهیز کنند زیرا امکان انتقال آلودگی از طریق این مواد غذایی وجود دارد.

بهداشت دهان و دندان

دندان‌‌ها به عنوان محلی برای انتقال آلودگی‌ها به شمار می‌رود برای پیشگیری از این امر لازم است بعد از هر وعده و قبل از خواب دهان خود را با استفاده از مسواک نرم شست. به علاوه استفاده از نخ دندان بهترین راه برای محافظت از لثه‌ها در طول درمان شیمی درمانی است.

رعایت بهداشت بدن

برای این منظور لازم است با دوش گرفتن مداوم بدن خود از آلودگی‌ها در امان نگه داشت. همچنین حفظ سلامت رکتال بعد از هر بار اجابت مزاج در پیشگیری ازبیماری‌های مقعدی نظیر بواسیر بسیار اهمیت دارد زیرا که مصرف داروهای شیمی درمانی موجب یبوست می‌شود و این امر ریسک ابتلا به یبوست را افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی سالم

اغلب افرادی که شیمی درمانی می‌کنند دچار بی اشتهایی، حالت تهوع و کاهش وزن می‌شوند. برای حل این مشکل لازم است با متخصص تغذیه در مورد مواد غذایی مورد نیاز و میزان کالری مصرفی مشورت شود. مصرف کافی پروتئین در این دوران به سبب اثرات حفاظتی نباید فراموش شود. بیماران در حین شیمی درمانی باید با پزشک درباره مصرف انواع مولتی ویتامین‌ها مشورت کنند.

سلامت پوست

حفظ لطافت و هیدراته نگه داشتن پوست در پیشگیری از بیماری‌ها موثر است. پوست خشک یا ترک خورده امکان انتقال آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد. فشار دادن یا خارش جوش ممکن است باعث ایجاد زخم‌های باز شود که می‌تواند بیمار را در معرض عفونت قرار دهد.

اجتناب از بیماران

اگر افراد خانواده یا یکی از اطرافیان بیمار مبتلا به بیماری‌های عفونی هستند به شدت از نزدیکی با آنها باید پرهیز شود زیرا ریسک ابتلا به این بیماری‌ها در تماس بابیماران ناقل ویروس زیاد است.

پیشگیری از صدمات بدن

برای حفظ سلامت حین شیمی درمانی توصیه می‌شود هنگام کار با اشیاء تیز و برنده نظیر چاقو مراقب بود تا آسیب و زخم ایجاد نشود، زیرا می‌تواند محلی برای انتقال آلودگی‌ها باشد.

اجتناب از افرادی که اخیرا واکسن دریافت کرده‌اند

از تماس یا ارتباط با افرادی که اخیرا ایمن‌سازی شده‌اند باید جدا خودداری شود مانند واکسن آبله مرغان و یا آبله. بیمار باید با پزشک خود در رابطه با اینکه چه مدت باید از افرادی که این واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند دوری کرد مشورت کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک زارعی

اگر برای درمان بیماری هایی مثل هموروئید ( بواسیر )، شقاق ، فیستول و کیست مویی  به دنبال کلینیک مجهز و یک پزشک متخصص با تجربه و حرفه ای در این زمینه هستید کلینیک زارعی یکی از ایده آل ترین انتخاب هاست. ما فقط در کلام این را نمی گوییم که کلام ادعایی بیش نیست. آمار بالای درمان های موفق ما در کنار رضایت بالای بیماران و مراجعین به کلینیک ما گویای همه چیز است.

اطلاعات تماس
  • 091977*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان