اطلاعات تماس
  • 091977*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806053994410797

حفظ سلامت دستگاه گوارش با رعایت چند نکته ساده

کد: 139806053994410797

http://bit.ly/2ZxeslY

، تهران , (اخبار رسمی): حفظ سلامت دستگاه گوارش با رعایت چند نکته ساده همچون مصرف فیبر، محدود کردن چربی‌ها و مدیریت استرس و تنش‌ها قابل انجام است.

حفظ سلامت دستگاه گوارش با رعایت چند نکته ساده
سلامت دستگاه گوارش

رژیم غذایی پر فیبر به درمان بیماری‌های گوارشی مانند دیورتیکولیت، هموروئید و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک می‌کند. علاوه بر دستگاه گوارش، مصرف فیبر در حفظ تعادل وزن و سلامت کلی بدن نیز تاثیرگذار است

شیوه زندگی و نیز غذاهایی که انتخاب می‌شود، نقشی اساسی بر حفظ سلامت دستگاه گوارش دارد. مواردی مانند آشامیدن کافی آب، افزایش مصرف فیبر و ورزش همگی از عواملی هستند که به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

رژیم غذایی پر فیبر

فیبر از جمله مواد مغذی و مورد نیاز برای سلامت دستگاه گوارش است، که قابلیت هضم و جذب توسط دستگاه گوارش انسان را ندارد. اما پیروی از یک رژیم غذایی پر فیبر و غنی از غلات کامل، سبزیجات، حبوبات و میوه ها می‌تواند سلامت گوارشی را بهبود ببخشد. زیرا که فیبر در دستگاه گوارش انسان هضم نمی‌شود در نتیجه حجم زیادی آب را به خود جذب کرده و مانع از یبوست خواهد شد. همچنین این رژیم غذایی به درمان بیماری‌های گوارشی مانند دیورتیکولیت، هموروئید و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک می‌کند. علاوه بر دستگاه گوارش، مصرف فیبر در حفظ تعادل وزن و سلامت کلی بدن نیز تاثیرگذار است.

مصرف فیبرهای محلول و غیر محلول

برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مصرف هر دو نوع فیبر یعنی محلول و نامحلول الزامی است، زیرا هر یک از این دو نوع فیبر عملکردهای مختلفی را برای بدن به همراه دارند. فیبر نامحلول، دارای خاصیت هیگروسکوپیک بوده و تا 20 برابر وزن خود آب جذب می‌کند. در حالی که فیبر محلول در آب حل شده و توانایی تولید ژل در روده را دارد. منابع خوب فیبر نامحلول شامل سبوس گندم، سبزیجات و غلات کامل هستند، در حالی که فیبر محلول از سبوس جو، آجیل، دانه و حبوبات قابل دریافت است.

محدود کردن چربی‌ها

تحقیقات نشان داده مصرف چربی‌ها در بروز یبوست موثر هستند، زیرا که سرعت هضم پروتئین گوشتی را کاهش می‌دهند. اما از آنجایی که مصرف چربی‌ها نیز برای بدن ضروری است، می‌توان با مصرف همزمان چربی‌ها و فیبر از بروز یبوست جلوگیری کرد.

گوشت بدون چربی را انتخاب کنید.

همان‌طور که اشاره شد، مصرف چربی سلامت دستگاه گوارش را به خطر می‌اندازد اما مصرف پروتئین گوشت برای بدن ضروری است به همین منظور پیشنهاد می‌شود از گوشت‌های سرشار از پروتئین و فاقد چربی مانند گوشت مرغ استفاده شود.

مصرف پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها همان باکتری‌های سالمی هستند که به طور طبیعی در دستگاه گوارش یافت می‌شوند. پروبیوتیک‌ها با اثرات رژیم غذایی غلط در بدن، مصرف آنتی بیوتیک‌ها و استرس مبارزه کرده و جذب مواد مغذی در بدن را افزایش می‌دهند. همچنین از سایر اثرات پروبیوتیک‌ها می‌توان به تجزیه لاکتوز، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی درمان IBS اشاره کرد. از منابع دارای پروبیوتیک می‌توان به لبنیاتی مانند شیر و ماست اشاره کرد.

مصرف مرتب غذاها

مصرف وعده‌های غذایی و تنقلات در یک برنامه منظم، می‌تواند سلامت سیستم گوارش بدن را حفظ کند. هدف این است که وعده‌هایی غذایی شامل صبحانه، ناهار، شام و میان وعده در ساعات منظمی از روز مصرف شوند.

هیدراته نگاه داشتن بدن

نوشیدن مقدار زیاد و کافی آب در حفظ سلامت دستگاه گوارش موثر است. فیبر آب موجود در روده را به خود جذب کرده و به این ترتیب حجم مدفوع را افزایش داده و آن را نرم‌تر می‌کند تا به این ترتیب به راحتی از دستگاه گوارش عبور کند و مانع از بروز بیماری‌هایی نظیر بواسیر شود.

عادت‌های بد را فراموش کنید!

عادت بد زندگی که موجب آسیب به دستگاه گوارش می‌شود، را باید فراموش کرد. به طور مثال سیگار کشیدن، کافئین بیش از حد، مصرف مشروبات الکلی و … می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را با اختلال مواجه کرده و منجر به مشکلات زخم معده و سوزش سر معده شود.

ورزش منظم

ورزش منظم می‌تواند عملکرد روده را افزایش داده و با بهبود عملکرد دستگاه گوارش، احتمال یبوست را کاهش دهد. همچنین ورزش می‌تواند به حفظ تعادل وزن بدن کمک کرده و این امر به سلامت کلی بدن کمک می‌کند. به همین منظور لازم است؛ ورزش را در برنامه هفتگی خود گنجاند.

مدیریت استرس و تنش ها

استرس و اضطراب بیش از حد، عملکرد سیستم گوارش را با اختلال مواجه کرده و سلامت بدن را به خطر می‌اندازد به همین منظور لازم است راهکاری اساسی برای مدیریت استرس و اضطراب‌های روزانه خود داشت.

آنچه که خورده می‌شود با کیفیت سلامت جسم در ارتباط است، با انجام راهکارهای بالا می‌توان زندگی شاد و سلامت را تجربه کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک زارعی

اگر برای درمان بیماری هایی مثل هموروئید ( بواسیر )، شقاق ، فیستول و کیست مویی  به دنبال کلینیک مجهز و یک پزشک متخصص با تجربه و حرفه ای در این زمینه هستید کلینیک زارعی یکی از ایده آل ترین انتخاب هاست. ما فقط در کلام این را نمی گوییم که کلام ادعایی بیش نیست. آمار بالای درمان های موفق ما در کنار رضایت بالای بیماران و مراجعین به کلینیک ما گویای همه چیز است.

اطلاعات تماس
  • 091977*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان