اطلاعات تماس
  • 021448*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980126360899950

چگونه می‌توان در درمان افسردگی همسر خود مؤثر بود؟

کد: 13980126360899950

http://bit.ly/2IwgiyF

، (اخبار رسمی): وقتی همسر شخصی دارای علائم افسردگی است، ممکن است خیلی نگران‌کننده باشد و شخص برای درمان افسردگی همسر خود احساس درماندگی کند. از این گذشته، افسردگی یک بیماری سرسخت است. از نشانه‌های افسردگی همسر می‌توان به احساس نا امیدی، خستگی و بی حوصلگی اشاره کرد.

چگونه در درمان افسردگی همسر خود مؤثر باشید
چگونه می‌توان در درمان افسردگی همسر خود مؤثر بود؟

احتمالا هیچ کسی به تنهایی نتواند علایم افسردگی همسر خود را به‌خوبی تشخیص دهد. به‌عنوان‌مثال ممکن است بی عاطفگی، سردی و زودرنجی همسر، اشتباهی به خستگی همسر و موضوعات دیگری ارتباط داده شود. به گفته روانشناسان اگر شخصی قبلاً تجربه افسردگی را نداشته‌ باشد، احتمالاً تشخیص علایم و نشانه‌های افسردگی همسر برای او کار آسانی نیست.

علائم افسردگی در یک طیف گسترده خفیف تا شدیدی قرار دارد. طبیعی است که همه نسبت به افسردگی همسر خود احساس نگرانی کنند. در این بخش توصیه‌های یک دکتر روانشناس در مورد راه‌های کمک به درمان افسردگی همسر بیان شده است.

در درمان افسردگی همسر نباید نقش یک رهبر را بازی کرد

بزرگ‌ترین اشتباهی که سهواً ممکن است در قبال درمان افسردگی همسر انجام شود گفتن چیزهایی شبیه این است: «زندگی مشترک ما خوب است، دلیلی برای افسردگی در زندگی ما وجود ندارد، امروز یک روز خیلی خوب برای ماست.» البته درست است که همسران با این گفته‌ها می‌خواهند مثبت باشند و این انرژی مثبت را به همسر افسرده خود منتقل کنند اما این بیانات به گفته روانشناسان باعث کوچک شمردن احساسات و بیماری همسر می‌شود، زیرا مثبت‌اندیشی، کمکی در درمان افسردگی همسر نمی‌کند.

افسردگی هیچ ارتباطی با تجربه یک روز بد، یا نداشتن چیزهای کافی در زندگی ندارد. قرار نیست که حتماً دلیلی برای ابتلا به افسردگی وجود داشته باشد. افسردگی یک بیماری پیچیده است که توسط عوامل متعددی شامل آسیب‌های ژنتیکی، استرس، آسیب‌های روانی و جسمی بعد از ازدواج یا قبل از ازدواج رخ‌ داده است.

نباید از منفی نگری همسر برداشت شخصی کرد

حتی اگر همسر افسرده، هر نوع نظر منفی نسبت به همسر خود اظهار کرد، او خود چنین نگاه منفی را انتخاب نکرده است. در حقیقت، این منفی نگری یکی از علایم افسردگی است. پس باید واقع‌بین و صبور بود تا دوره درمان افسردگی همسر زودتر به پایان برسد و به روزهای خوب زندگی مشترک گذشته برگردد.

شرایط روحی همسر را درک کنید

تلاش در درک شرایط روحی و عاطفی همسر از اهمیت بالایی در درمان افسردگی برخوردار است. از همسر خود باید همواره پرسید چه احساسی دارد و هم‌اکنون به چه چیزی فکر می‌کند (بدون اینکه در پاسخ او مداخله ایجاد و سعی شود تظاهر به عادی بودن شرایط کرد). مثلاً به همسر افسرده باید گفت: «من دوست دارم بدانم الآن چه احساسی داری؟ یا لطفاً به من بگو چگونه افسردگی شرایط روانی و احساسات تو را تحت تأثیر قرار داده است؟»

در درمان افسردگی بر روی قدم‌های کوچک تمرکز کنید

همسران باید در زمان افسردگی به هم کمک کنند تا قدم‌های کوچکی مثل مراجعه به یک مرکز مشاوره، مطالعه کتاب در مورد راه‌های درمان افسردگی یا گوش دادن به پادکست روانشناسی و یا جستجو از طریق اینترنت و سایت مشاوره آنلاین بردارد.

در واقع شخص با این اقدام به همسر خود کمک می‌کند با افزایش دانش و آگاهی، نگرش خود را نسبت به زندگی تغییر دهد.

پیروی از یک سبک زندگی سالم و تغییر عادات و رفتارهای ناسالم به کاهش علایم افسردگی کمک فراوانی می‌کند. مثلاً ورزش و پیاده‌روی به همراه همسر، خرید وسایل خانه به اتفاق همسر، رفتن به مسافرت، تماشای فیلم و هر کاری که همسر را از احساس افسردگی دور کند و به زندگی روزمره برگرداند می‌تواند کمک زیادی به درمان افسردگی همسر کند.

از همسر خود درخواست حمایت عاطفی کنید

به عقیده روانشناسان در درمان افسردگی همسر، شخص نیز می‌تواند از او درخواست کمک و حمایت عاطفی کند. به‌عنوان‌مثال، اگر برای برای شخص هم چالشی در زندگی به وجود آمده آن را نباید در خود بریزد بلکه باید با همسر افسرده خود در این مورد صحبت کند. مثلاً به او بگوید: «می‌دانم که شرایط سختی را به خاطر افسردگی سپری می‌کنی اما من در کار برایم مشکلی پیش‌آمده و می‌خواهم وقتی را برای گفتگو در این مورد با شما داشته باشم تا از حمایت عاطفی شما بهره‌مند شوم.»

به‌طور مشابه همسر نیز بهتر است در فعالیت‌های اجتماعی مانند دیدوبازدید با اقوام و دوستان مشارکت داشته باشد. اگر همسر نمی‌تواند با خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کند، شاید یکی از نشانه‌های افسردگی او باشد و نیاز به درمان افسردگی همسر ضرورت دارد و لازم است ازیک دکتر روانشناس کمک گرفته شود.

در درمان افسردگی همسر، با او عشق‌ورزی کنید

یکی از علایم افسردگی همسر ممکن است این باشد که نسبت به همسر و نزدیکان احساس عذاب وجدان و یا احساس اضافی بودن می‌کند. به گفته این مشاور روانشناس افراد افسرده نسبت به خود احساس بسیار بدی دارند و از خود و شرایط زندگی‌شان رضایتی ندارند و احساس پوچی و درماندگی می‌کنند. به همین دلیل روانشناسان توصیه می‌کنند در درمان افسردگی همسر به‌طور مرتب از او قدردانی شود و به او نشان داده شود چقدر دوستش دارند.

به عنوان مثال شما می‌توان با انجام کارهایی مانند به رسمیت شناختن احساسات همسر، پرسیدن حال و احوال او و گوش دادن به صحبت‌های همسر از او حمایت عاطفی کرد. مثلاً به همسر خود گفت: «من امروز کارهای منزل را انجام می‌دهم» و یا به همسر خود گفت: «هر وقت نیاز به صحبت کردن داشتی من آماده شنیدن حرف‌های شما هستم.»

شخص به‌عنوان شریک زندگی همسر، باید همواره در نظر داشته که مقصر بیماری و ابتلا به افسردگی او نیست. همسران باید دقت داشته باشند که با تغییر رفتار خود قادر به درمان افسردگی او نخواهند بود. در واقع همسر به بیماری افسردگی دچار شده و نیازمند درمان است.

مراقبت از فردی که به افسردگی مبتلا شده است چالش‌برانگیز است اما این اتفاق می‌تواند به بهبود رابطه زن و شوهر کمک کند. روانشناس می‌تواند در درمان افسردگی همسر خود، اعتماد او را نسبت به خود بالا ببرد و با کمک به او در دوران افسردگی نشان دهد که در شرایط سخت زندگی، همسر باوفا و قابل اعتماد برای او است و می‌تواند در بحران‌های زندگی مشترک روی هم تکیه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021448*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان