کد: 139803063715211957

پشم سنگ و انواع آن

کد: 139803063715211957

http://bit.ly/2MK0Kv0

، تهران , (اخبار رسمی): پشم سنگ نوعی از عایق‌های صوتی و حرارتی است که از ذوب سنگ‌های اتش فشانی در کوره و تبدیل مذاب به الیاف با قطر چند میکرون تولید می‌شود. پشم سنگ بهترین و مقرون به صرفه‌ترین عایق صوتی و حرارتی است.

پشم سنگ و انواع آن
پشم سنگ تخته ای

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ نوعی عایق صوتی و حرارتی است. این عایق از ذوب سنگ‌های اتش فشانی (سنگ بازالت) در دمای C0 1500 و تبدیل این مذاب با استفاده از روش‌های خاص به الیافی با قطر چند میکرون به دست می‌آید.

تحمل دمایی پشم سنگ تا 750 درجه سانتیگراد است و مقاومت حرارتی بهتری نسبت به سایر عایق‌ها دارد. این ویژگی باعث شده که نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد و به عنوان عایق حرارتی در ساختمان‌ها و مراکز صنعتی کاربرد ویژه ‌ای پیدا کرده است. پشم سنگ علاوه بر عایق حرارتی، عایق صوتی موثری نیز است.

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و همچنین افزایش ساخت اپارتمان و ساختمان ها در مجاورت یکدیگر آلودگی صوتی و انتقال صدا از بیرون ساختمان ها به داخل افزایش پیدا کرده است. لذا از این عایق می توان به عنوان عایق صوتی و حرارتی برای عایق کاری ساختمان ها و مراکز صنعتی استفاده نمود.

بررسی انواع پشم سنگ

در ادامه انواع پشم سنگ بررسی شده است.

پشم سنگ پتویی: این عایق، جز پشم سنگ‌های بدون رزین است که با توجه به ضخامت و دانسیته مورد نظر به صورت چند لایه پشم خام و با استفاده از توری سیمی گالوانیزه دوخته می‌شود. این محصول مطابق با استانداردASTM C592 تولید شده و حداکثر تا دمای 750 درجه سانتیگراد تحمل حرارتی دارد. از پشم سنگ پتویی جهت عایق کاری کوره‌ها، گرم خانه‌ها، لوله‌های سایز بزرگ، مخازن و .... استفاده می‌شود.

پشم سنگ تخته‌ای: جهت تولید این نوع پشم سنگ، پشم خام اولیه را با افزودن رزین در زیر پرس‌هایی با فشار بالا قرار داده و به صورت تخته‌هایی با دانسیته و ضخامت‌های مورد نظر تولید می‌کنند. این محصول بر طبق استاندارد ASTM C612 تولید می‌شود. از پشم سنگ تخته‌ای جهت عایق کاری سطوح صاف، دیوارها، سقف و کف ساختمان‌ها، سالن‌های همایش جداره کناف و ... استفاده می‌شود.

پشم سنگ لوله‌ای: این پشم سنگ به صورت لوله‌های پیش ساخته بوده و در ضخامت‌ها و سایزهای مختلفی مطابق با استاندارد ASTM C547 تولید می‌شود. از این نوع پشم سنگ جهت عایق کاری لوله‌های سیالات گرم و سرد استفاده می‌شود.

پشم سنگ لحافی: این عایق از پشم سنگ رزین دار به صورت رولی و با پوشش آلومینیوم و یا کاغذ کرافت تولید می‌شود. از این نوع عایق برای پوشش سقف و سوله، فرها، گرم خانه‌ها و ... استفاده می‌شود.

پشم سنگ فله: این نوع پشم سنگ به دو صورت خام و رزین‌دار وجود دارد. از این نوع پشم سنگ برای عایق کاری جداره‌های دیوار، دودکش و فضاهایی که شکل هندسی منظمی ندارند استفاده می‌شود.

بررسی مزایا و معایب پشم سنگ

مزایا و معایب پشم سنگ متفاوت است که در ادامه اشاره شده است:

  • مزایا 
  1. خاصیت ضد آتش: تحمل دمایی عایق پشم سنگ تا 750 درجه است. این عایق در مقابل آتش مقاوم بوده و شعله ور نمی‌شود. لذا این عایق را می‌توان در سازه‌های فلزی به کار برد تا در صورت بروز حریق برای سازه مشکلی ایجاد نکند.
  2. ضریب انتقال حرارت پایین: عایق پشم سنگ نسبت به سایر عایق‌های حرارتی ضریب انتقال حرارت پایین‌تری دارد.
  3. طبیعی بودن: پشم سنگ از جنس سنگ‌های اتشفشانی (بازالت) بوده و کاملا طبیعی است. لذا هیچ گونه مضررات شیمیایی ندارد و در صورت حریق گازهای سمی از خود متساعد نمی‌کند.
  4. مقرون به صرفه بودن: پشم سنگ نسبت به سایر عایق‌ها ارزان تر بوده و هزینه کمتری را در بردارد.
  5. دوام و عمر بالا: عمر پشم سنگ برابر عمر یک ساختمان است.
  • معایب
  1. پشم سنگ در صورت تماس با بدن ایجاد خارش می‌کند.
  2. مقاومت کمی نسبت به آب دارد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت ایران عایق به آدرس www.iranayegh.com  مراجه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایران عایق

ایران عایق با هدف تولید و تامین نیاز صنایع و همچنین با توجه به لزوم وجود مجموعه ای متخصص و علمی در صنعت عایق، فعالیت خود را در زمینه مشاوره و فروش عایق صوتی و عایق حرارتی آغاز نمود. این مجموعه از آغاز کار سعی در ارائه محصولات با بهترین کیفیت و قیمت داشته است. همچنین سفارشات در اسرع وقت آماده و در کمترین زمان ممکن بسته بندی و ارسال خواهند شد.

منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | مسکن و ساختمان