اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139803133734812020

شرح رساله صد میدان خواجه عبدالله انصاری به همت انتشارات آیت اشراق منتشر شد

کد: 139803133734812020

http://bit.ly/2MyWoXf

، قم , (اخبار رسمی): رساله صد میدان عارف شهیر خواجه عبدالله انصاری که از زیباترین رساله‌های سیر و سلوک است در آن احوال سالک از آغاز تا وصال تام، به زبانی اختصاری بیان شده است.

شرح رساله صد میدان خواجه عبدالله انصاری به همت انتشارات آیت اشراق منتشر شد.
شرح رساله صد میدان خواجه عبدالله انصاری

رساله صد میدان عارف شهیر خواجه عبدالله انصاری از زیباترین رساله‌های سیر و سلوک بوده و در آن احوال سالک از آغاز تا وصال تام، به زبانی اختصاری بیان شده است

خواجه عبدالله انصاری از اعقاب ابوایوب انصاری است که صحابهٔ پیغمبر بود. مادرش از مردم بلخ بود و عبدالله خود در هرات متولد شد و از کودکی زبانی گویا و طبعی توانا داشت، چنانکه شعر فارسی و عربی را نیکو می‌سرود و در جوانی در علوم ادبی و دینی و حفظ اشعار عرب مشهور بود و مخصوصاً در حدیث قوی بود و امالی بسیار داشت و در فقه، روش امام حنبل را پیروی می‌کرد.

وی در تصوف از استادان زیادی تعلیم گرفت و دو بار به دیدار شیخ ابوالحسن خرقانی شتافت که این دیدارها تأثیر زیادی در روحیه و منش وی داشته ‌است. محل اقامتش بیشتر در هرات بود و در آنجا تا پایان زندگانی به تعلیم و ارشاد اشتغال داشت.

خواجه عبدالله انصاری در سال ۴۱۷ ه‍.ق در سن ۲۱ سالگی برای تکمیل تحصیلات به نیشابور رفت. سپس به طوس و بسطام سفر کرد و به سماع و ضبط حدیث همت گماشت.
در سال ۴۲۳ ه‍.ق عازم سفر حج شد و بر سر راه مکه، در بغداد توقف کرد تا مجلس درس ابومحمد خلال بغدادی را درک کند. در بازگشت از سفر حج به زیارت ابوالحسن خرقانی، صوفی نامور نایل شد.

انصاری شعر می‌سرود ولیکن بیشتر شهرت وی به جهت رساله‌ها و کتب مشهوری است که تألیف کرده ‌است و از آن جمله ‌است ترجمهٔ املاء طبقات‌الصوفیة سلمی به لهجهٔ هروی و تفسیر قرآن که اساس کار میبدی در تألیف کشف‌الاسرار قرار گرفته ‌است. از رسائل منثور او که به نثر مسجع نوشته است می‌توان مناجات‌نامه، نصایح، زادالعارفین، کنزالسالکین، قلندرنامه، محبت‌نامه، هفت‌حصار، رسالهٔ دل و جان، رسالهٔ واردات و الهی‌نامه را نام برد.

خواجه در راه طریقت، پیرو شیخ ابوالحسن خرقانی بود. خواجه همچون حسین بن منصور حلاج، شوریده بود و این شوریدگی بیش از هر چیز در مناجات‌های خواجه عبدالله انصاری مشهود است و آثارش مشحون از مواعظ و نصایح است. مسلک او بعدها مورد استفادهٔ سعدی واقع شد؛ گلستان سعدی و بهارستان جامی محصول، همین نوع سبک است. عقاید و افکار خواجه را می‌توان در منازل السائرین مطالعه کرد. او حافظه‌ای قوی داشت و سی هزار حدیث حفظ بوده است.

هم استاد شریعت بود و هم پیر طریقت. در حالی که فقیه ضد بدعت بود، در زندان پوشنگ، عشق عرفانی وجود او را تسخیر کرد.

خواجه در تقوا و عبادت و مراقبت و ریاضت و حفظ حقوق دیگران، در عصر خود بی‌مثال و بی‌نظیر بود. به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد. عارف و خداشناس بود. ارادتمندانش، با این فضایل ملکوتی و انسانی و عرفانی او، چون پروانه به دور شمع وجودش می‌گشتند و از محضرش کسب فیض می‌کردند.

نابینائی هر دو چشم خواجه در سن هفتاد سالگی، برای وی که عمری به آموزش و آموختن خو کرده بود بسیار گران آمد، اما همچنان به فعالیت ارشاد شاگردان ادامه می‌داد و مطالب را به آنها املاء می‌کرد.

خواجه عبدالله انصاری بعد از یک عمر آموزش، بحث و ارشاد و پس از تحمل چندین نوبت تبعید و حبس، عاقبت در سحرگاه جمعه ۲۲ ذی الحجة سال ۴۸۱ ه.ق در سن هشتاد و پنج سالگی دنیا را وداع گفت.

از تألیفات وی می‌توان ۱ـ طبقات الصوفیة، ۲. منازل السائرین، ۳. کنز السالکین، ۴. رسایل، ۵. نصایح، ۶. الهی‌نامه، ۷. ذم الکلام، ۸. زاد العارفین، ۹. مناجات‌نامه، ۱۰. رسالهٔ دل و جان، ۱۱. صد میدان، ۱۲. مناقب اهل الآثار، ۱۳. رسالهٔ واردات، ۱۴. هفت حصار، ۱۵. قلندرنامه، ۱۶. محبت‌نامه را نام برد.

رسالهٔ نفیس «صد میدان» خواجه عبدالله انصاری، از زیباترین رساله‌های سیر و سلوک است که احوال سالک از آغاز تا وصال تام، به زبانی اختصاری و نیازمند شرح، بیان شده است.

شاید در گذر زمان، ناسخ‌های این رساله بعضی از میدان‌ها را پس و پیش کرده باشند؛ به دلیل اینکه هر سالکی می‌داند که میدان نخست یقظه است و سپس طلب و آنگاه توبه، امثال این تقدم و تأخر در میدان‌های دیگر نیز مشاهده می‌شود، هر چند که هر عارف سالکی شرح حال خود در مسیر رسیدن و اتحاد با دوست را با زبان خود بیان می‌کند و مصداق «عبارتنا شتّی و حسنک واحد …» است؛ بدین معنا که تفاوت‌ها در تعبیر است نه در اصل احوال.

این شرح تلاشی بود تا شاید این رساله بهتر فهمیده شود، لذا روش کار چنین بوده که هر میدان نخست با نقل اصل متن آغاز شده و سپس به معنای آن لغت در لغت‌نامه‌های معروف مراجعه شده است و بعد از آن، آیات قرآنی که به نظر می‌رسد به گوشه‌هایی از آن میدان اشاراتی دارد همراه با ترجمهٔ آن آورده شده است، سپس در عالم حدیث به دنبال بر شمردن احادیث مرتبط بوده و همراه با ترجمه، به دنبال آیات ذکر شده است و بعد از آن، به کتاب‌های اخلاقی از قبیل کیمیای سعادت و معراج السعادة، مراجعه کرده و مطالبی که نزدیک‌ترین معنا به موضوع داشته‌اند آورده شده است. سپس مطالبی که به نظر می‌رسد در شرح میدان مؤثر است، تحت عنوان «نکته» ذکر شده است.

علاقه مندان برای دسترسی به شرح رساله صد میدان خواجه عبدالله انصاری می‌توانند به سایت انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب